کارت ملی ندارید، یارانه بی‌یارانه

جریمه یک میلیون ایرانی

نام یارانه با کارت ملی گره خورد و خبرساز شد، چون جمعیت زیادی را به تکاپو واداشت تا از ترس قطع شدن یارانه‌شان برای دریافت کارت ملی خود اقدام کنند، به همین دلیل در چند روز گذشته حدود یک میلیون نفر از افرادی که حیات یارانه‌شان را منوط به دریافت کارت ملی دیدند، برای دریافت این کارت دست به کار شده و سبب تشکیل صف‌های طولانی در ادارات سازمان ثبت احوال شدند.
کد خبر: ۸۷۸۲۷۳

این درحالی است که براساس اعلام سازمان ثبت احوال، هنوز یک میلیون ایرانی بالای 18 سال دیگر نیز باقی مانده‌اند که به نظر می‌رسد تمایلی به دریافت کارت ملی ندارند، کارشناسان سازمان ثبت احوال حدس می‌زنند این افراد در مناطق بسیار محروم کشور زندگی می‌کنند یا شال و کلاه کرده و راهی دیار فرنگ شده‌اند، اما هرکدام از این حالت‌ها که درست باشد، باید به این افراد هشدار داد که علاوه بر حذف یارانه‌ها، از دست رفتن حقوق شهروندی نیز از عواقب نداشتن کارت ملی است.

حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌ احوال کشور درباره این که چه افرادی در کشور هنوز کارت ملی نگرفته‌اند، به جام‌جم می‌گوید: براساس اطلاعات ما تا چند روز گذشته یک میلیون و 900 هزار نفر کارت ملی نگرفته بودند، اما پس از این که خبر حذف یارانه این افراد منتشر شد، حدود یک میلیون نفر برای این کار اقدام کردند. این در حالی است که باید یادآور شد آماری که پارسایی به آن اشاره می‌کند، مربوط به افرادی می‌شود که 18 سال بیشتر دارند، چون حدود دو میلیون ایرانی 15 تا 18 ساله نیز در کشور هستند که هنوز کارت ملی نگرفته‌اند.

خارج هستند یا در حاشیه‌اند؟

هرچند کارشناسان می‌گویند افرادی که کارت ملی نگرفته‌اند، به احتمال زیاد یا حاشیه‌نشین هستند و در مناطق محروم زندگی می‌کنند یا جزو افرادی هستند که تن به مهاجرت داده‌اند، اما این احتمال نیز وجود دارد که شاید افرادی نیز در این بین باشند که تمایل ندارند نام و نشانی از آنها در بانک‌های اطلاعاتی کشور ثبت شود.

افزون بر این نام و نشان برخی از این افراد برای گرفتن یارانه ثبت شده، پارسایی در این‌باره توضیح می‌دهد: ثبت‌نام برای دریافت یارانه در برخی مراحل به شکل اینترنتی انجام شد، به همین دلیل امکان دارد افراد دیگری به جای آنها ثبت‌نام کرده باشند یا خود اشخاص پس از ثبت‌نام به خارج از کشور سفر کرده‌اند.

کارت ملی لازمه دریافت خدمات

کمتر خدماتی را می‌توان مثال زد که دریافتشان به کارت ملی نیاز نداشته باشد، از خدمات بانکی بگیرید تا خدمات بهداشت و درمان. بنابراین به افرادی که هنوز برای دریافت کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند، باید هشدار داد که برای استفاده از حقوق شهروندی و اجتماعی خود نیز که شده برای دریافت کارت ملی در سایت سازمان ثبت احوال ثبت‌نام کنند. افزون بر این اواخر ماه گذشته نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد براساس ماده 4 آیین‌نامه اجرایی از ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تمامی افرادی که بیشتر از 18 سال داشته و شماره ملی دارند، اما برای دریافت کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند، باید تا 15 بهمن امسال در این خصوص اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت پرداخت یارانه آنها متوقف خواهد شد.

داوود اوصالی، معاون اسناد و هویت سازمان ثبت احوال تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این که چرا برخی تمایلی به دریافت کارت ملی ندارند، عنوان می‌کند: مشکلات اجتماعی و فرهنگی در این بین دخیل است، شاید برخی نیاز به دریافت کارت ملی را هنوز احساس نکرده‌اند یا خارج از کشور زندگی می‌کنند، چون هستند افرادی که هنوز برای تعویض شناسنامه قدیمی خود نیز مراجعه نکرده‌اند. اوصالی این احتمال را نیز می‌دهد که شاید افرادی به دلیل مشکلات جسمی، روحی، خانوادگی یا حتی زندانی بودن نتوانند برای دریافت کارت ملی اقدام کنند.

زیرساخت‌ها مناسب نیست

این درحالی است که کارشناسان معتقدند دولت نیز باید ساز وکار مناسبی برای استفاده شهروندان از کارت‌های ملی یا هوشمند در نظر بگیرد، زیرا این روزها بیشتر افرادی که برای گرفتن کارت ملی یا هوشمند خود به ادارات سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کنند، از شلوغی این مراکز گله دارند.

برخی کارشناسان معتقدند کم‌توجهی دولت به روند صدور کارت ملی و هوشمند سبب شده شهروندان براحتی نتوانند این خدمات رادریافت کنند، به نظر آنها در طرحی مانند صدور کارت سوخت چند وزارتخانه و نیروی انتظامی فعال بودند و دولت نیز بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته بود، اما صدور کارت ملی و هوشمند فقط به‌عهده سازمان ثبت احوال گذاشته شده و این درحالی است که صدور کارت ملی از نظر امنیتی و اجتماعی به مراتب مهمتر است. معاون اسناد و هویت سازمان ثبت احوال تهران در این‌باره می‌گوید: اعلام قطع شدن یارانه افرادی که کارت ملی ندارند، سبب شد جمعیت زیادی به ادارات ما مراجعه کنند، بسیاری از آنها به اشتباه تصور می‌کنند اگر کارت هوشمند نداشته باشند، یارانه‌شان قطع می‌شود، اما باید یادآور شد گفته شده یارانه افرادی که کارت ملی ندارند، قطع خواهد شد. به گفته وی، هجوم افراد برای دریافت کارت هوشمند و ملی سبب ایجاد ازدحام در ادارات ثبت احوال شده است.اوصالی یادآور می‌شود: در تهران روزانه 5000 درخواست صدور کارت ملی و هوشمند از طریق پست و دفاتر پیشخوان به ادارات ثبت احوال تهران ارجاع می‌شود، افزون بر این روزانه حدود 3500 نفر نیز حضوری به ادارات ثبت احوال در شرق، غرب، مرکزی، شمال، شهرری و شمیرانات مراجعه می‌کنند. این درحالی است که معاون اسناد و هویت سازمان ثبت احوال تهران خیلی صریح می‌گوید که امکانات آنها برای جوابگویی مطلوب به نیمی از این مراجعان مناسب است، زیرا سازمان ثبت احوال خدمات دیگری نیز به شهروندان ارائه می‌کند.

بنابر اظهارنظر کارشناسان و این که حدود 14 سال از صدور کارت ملی برای شهروندان می‌گذرد، اما هنوز حدود سه میلیونی که حداقل 15 سال دارند، کارت ملی خود را دریافت نکرده اند، باید از مسئولان خواست حال که برای صدور کارت هوشمند ملی برنامه‌ریزی می‌کنند، به شکلی عمل کنند که وقت و حقوق شهروندان هنگام مراجعه برای دریافت این خدمات پایمال نشود.

یارانه 15 میلیون ثروتمند قطع می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این‌که کلیات بودجه سال 95 در این کمیسیون به تصویب رسید،‌ گفت: طبق این مصوبه یارانه 15 میلیون نفر از اقشار ثروتمند در سال 95 قطع و به مستمندان اختصاص خواهد یافت.

به گزارش فارس، عبدالرضا عزیزی افزود: براساس این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد، خود انتخاب و معرفی کنند.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها