عراقچی: طی روزهای جمعه تا یکشنبه، ظریف و موگرینی اجرای برجام را اعلام می‌کنند

فردا؛ آغاز فرآیند اجرای برجام

شمارش معکوس برای اجرای برجام که از ابتدای این هفته با پایان نشست کارشناسی ایران و 1+5 آغاز شده بود، سرانجام با گمانه‌زنی‌ها برای قرائت بیانیه مشترک ظریف و موگرینی طی روزهای آینده به پایان نزدیک می‌شود. سیدعباس عراقچی، مسئول پیگیری اجرای برجام دیروز در نشستی که انجمن علوم سیاسی ایران برگزار کرده بود، گفت: شیوه‌نامه برچیده شدن تحریم‌ها با مشورت ایران نهایی شد و این شیوه‌نامه که حدود 200 صفحه با تمام جزئیات، روز شنبه گذشته تدوین شد در روز اجرایی شدن روی سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۷۲۶۸۴

گزارش آژانس جمعه منتشر می‌شود

به گزارش فارس، وی با اشاره به سفر بعیدی‌نژاد به وین برای انجام اقدامات باقیمانده در زمینه اجرای برجام تاکید کرد: با پایان عمل طرفین به تعهدات، از جمعه شرایط اجرای برجام فراهم است. عراقچی افزود: طی روزهای جمعه تا یکشنبه آینده، آقای ظریف و خانم موگرینی با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرای برجام را اعلام خواهند کرد که در حال برنامه‌ریزی تشریفات آن هستیم و شاید برنامه‌ای با حضور وزرای خارجه کشورها پیش‌بینی شود. وی اضافه کرد: گزارش نهایی آژانس در تائید اجرای تعهدات ایران برای اجرای برجام روز جمعه (۲۵ دی) این هفته منتشر خواهد شد و شنبه (۲۶ دی) یا یکشنبه (۲۷ دی) بیانیه مشترک ظریف و موگرینی صادر می‌شود. او همچنین با اشاره به تلاش آل‌سعود برای سنگ‌اندازی در مسیر برجام گفت که سعودی‌ها برای هر نماینده کنگره سه‌میلیون دلار کنار گذاشته بودند!

همزمان فارس نوشت: آن‌گونه که از قبل اعلام شده بود، قرار است همزمان با روز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، ظریف و موگرینی بیانیه‌ای مشترک صادر کنند و احتمال دارد این بیانیه روز شنبه ۲۶دی صادر شود. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس نیز به ایسنا گفت که طبق جدول زمان بندی برجام، 26 دی زمان انجام تعهدات ‍1+5 و به عبارتی لغو، توقف و تعلیق تحریم‌هاست. سید حسین نقوی‌حسینی افزود: بر همین اساس آژانس نیز گزارشی درباره راستی‌آزمایی اقدامات ایران ارائه کرد که قرار است این گزارش همزمان به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود تا شورای امنیت در مورد لغو کلی تحریم‌ها بیانیه‌ای صادر کند.

طراحی قلب رآکتور جدید اراک

اما حرف و حدیث‌ها درباره اجرای برجام درحالی مطرح شده که هنوز مباحثی درباره اجرای تعهدات تهران در چارچوب برجام مطرح است. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دیروز در این باره گفت که مراحل خارج‌کردن قلب رآکتور اراک و دیگر جزئیات آن رو به پایان است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم سه‌شنبه ‌شب در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: بیرون آوردن قلب رآکتور و حفره‌های آن توافق دو طرفه است که انجام خواهد شد. وی با بیان این‌که ما کار طراحی قلب رآکتور جدید را از ماه‌ها قبل شروع کرده‌ایم ،گفت: قرار است کار اصلی را تیم‌های متخصص ما انجام دهند و تعدادی از کشورهای گروه 1+5، در طراحی و تعدادی از آنها در تأمین تجهیزات به ما کمک خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها