رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد

آخرین وضعیت راکتور اراک و تأسیسات هسته‌ای فردو

شمارش معکوس درباره زمان اجرای برجام در حالی آغاز شده که با خروج قلب رآکتور اراک، ایران تعهدات خود در راستای برجام را اجرایی کرد.
کد خبر: ۸۷۲۲۹۲

با وجود خبرهای ضدونقیضی که در دو روز اخیر از خروج قلب رآکتور اراک منتشر شده، دیروز ایرنا به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد که خارج‌سازی قلب رآکتور بخشی از تعهدات بود که انجام شده است. این مقام مسئول همچنین تاکید کرده است: برجام قطعا در دی‌ماه جاری (یعنی حداکثر تا هفته آینده) اجرا می‌شود و مانعی برای این اجرا وجود ندارد.

بازرسان آژانس در ایران

وی با بیان این‌که ما باید سه کار انجام می‌دادیم، یعنی کاهش سانتریفیوژها، مبادله مواد و بازطراحی رآکتور اراک گفت: در باره رآکتور آب سنگین اراک بخش‌هایی از کار انجام شده و طی چند روز آینده، کار را پیش خواهیم برد. چیزی که ما در این باره تعهد دادیم که قبل از روز اجرای برجام انجام دهیم، این است که کلندری‌های رآکتور بیرون بیایند و در حفره‌هایی که رآکتور دارد، سیمان ریخته شود و نه در قلب و مخزن اصلی آن و این کار باید در روزهای آینده انجام شود. بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و کار را زمانی به اتمام می‌رسانیم که کارهای دیگر هم انجام شود.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از بازرسان آژانس متشکل از گروه‌های مختلف در چند روز گذشته در ایران حضور دارند و امیدواریم کار را ظرف روزهای آینده نهایی کنیم. همچنین در باره تعداد سانتریفیوژهایی که قرار است بماند 5060 سانتریفیوژ باید در نطنز بماند و 1044 دستگاه در فردو که البته با ترتیباتی که دارند قرار است دو آبشار تبدیل به ایزوتوپ‌های پایدار شود که در باره آن هم مذاکرات خوبی با روس‌ها داریم. معاون رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: سانتریفیوژهایی هم که در نطنز برای غنی‌سازی می‌مانند تعدادشان مشخص است و الان هم به این میزان رسیده‌ایم، اختلاف نظر بین بازرسان آژانس وجود داشت که مجبور شدند دوباره بررسی کنند که آن هم حل شد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به بازدید دیروز از سایت فردو تصریح کرد: براساس توافق انجام شده بین ایران و 1+5 در اجرای برجام، 6 زنجیره از سانتریفیوژها در فردو مانده و تعداد آنها به 1044 دستگاه کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده در فردو نگهداری می‌شود افزود: این سانتریفیوژها از امنیت بالایی از لحاظ پدافندی برخوردار است تا در موقع نیاز بتوان از آنها استفاده کرد.

ایران مازاد تولید آب سنگین را به آمریکا می‌فروشد

معاون سازمان انرژی اتمی نیز دیروز درباره آینده ذخایر برخی مواد مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان از جمله آب سنگین، توضیحاتی ارائه کرد.

اصغر زارعان در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما ضمن بیان این‌که ایران حدود 40 تن مازاد تولید آب سنگین را از طریق یک کشور واسط به آمریکایی‌ها می‌فروشد گفت: 6 تن از آب سنگین صادراتی ایران در مراکز هسته‌ای و بقیه در مراکز تحقیقاتی آمریکا استفاده می‌شود. وی اضافه کرد: با توجه به راهبرد این سازمان مبنی بر تجاری سازی در حوزه تولیدات و نتایج کیفیت‌سنجی که بتازگی در آزمایشگاه بین‌المللی ساوانا در آمریکا روی آب سنگین ایران صورت گرفت، خلوص آن 99,75 درصد مورد تائید قرار گرفت. معاون سازمان انرژی اتمی گفت: این موضوع نشان‌دهنده استانداردسازی و کیفیتی است که در ایران درباره صنعت هسته‌ای شکل گرفته است. وی ادامه داد: با اقدامات اخیر، جمهوری اسلامی ایران در رده کشورهای تولید کننده مواد استراتژیک هسته‌ای از جمله یو.اف6 و آب سنگین قرار دارد. معاون سازمان انرژی اتمی گفت: ما حدود 20 تن آب سنگین در سال تولید می‌کنیم و مازاد آن را به مشتریان خارجی می‌فروشیم .

تهدید اوباما به وتوی طرح‌های ضدایرانی

البته همزمان با اجرای تعهدات کشورمان، تندروهای آمریکایی برای عدم اجرای برجام برنامه‌ریزی می‌کنند. با این وجود کاخ سفید در هفته‌های گذشته تلاش کرده تا از اثرگذاری طرح‌های کنگره بر روند اجرای برجام جلوگیری کند که در تازه‌ترین موضعگیری نیز کاخ سفید هشدار داده است که باراک اوباما لایحه ضد ایرانی جدیدی را که جمهوریخواهان برای جلوگیری از اجرای برجام مطرح کرده‌اند، وتو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره افزود: کاخ سفید هشدار داده که این لایحه با هدف افزایش فشار بر واشنگتن برای اتخاذ موضع سختگیرانه علیه تهران ارائه شده است و می‌تواند روند توافق هسته‌ای ایران را مختل کند و مانع می‌شود که آمریکا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند. بر همین اساس، اوباما گفته است که این لایحه را وتو خواهد کرد. این روزنامه با یادآوری این‌که توافق هسته‌ای جامع بین ایران و گروه 1+5 فقط درباره برنامه هسته‌ای ایران بوده است ادامه داد: تحریم‌هایی که برای برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور وضع شده است بر اساس توافق هسته‌ای باید لغو شود و شاید تا اوایل هفته آینده این کار انجام شود. آسوشیتدپرس هم به نقل از دیپلمات‌هایی که به نامشان اشاره نکرده از اجرایی شدن برجام ظرف یک هفته آینده خبر داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها