انتقاد شدید پوتین از سیاست‌های غرب

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با انتقاد شدید از سیاست‌های غرب علیه مسکو، دعوت آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ را رد کرد.
کد خبر: ۸۷۱۹۵۸

به گزارش تسنیم، پوتین در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «بیلد»، خواستار پایان تحریم‌های غرب علیه مسکو شده وبه شدت سیاست‌های این بلوک در قبال مسکو را مورد انتقاد قرار داد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش درباره این که در مناسبات روسیه و غرب چه رویکردهای اشتباهی جریان پیدا کرد که باز هم خطرات جنگ سرد دیگری را به وجود آورد، گفت: ما همه چیز را اشتباه انجام داده‌ایم. ما از ابتدا شرایطی را خلق نکرده‌ایم که بر جدایی اروپا غلبه کنیم. حدود 25 سال پیش دیوار برلین برداشته شد، اما دیوارهای نامرئی به شرق اروپا منتقل شد. این شرایط به سوء تفاهم‌ها و تهمت‌زنی‌های متقابل منجر شد و بحران‌ها را بزرگ‌تر کرد.

پوتین ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2009 اعلام کرد سپر دفاعی موشکی تنها به منظور مقابله با راکت‌های اتمی ایران است. اما حالا یک توافق بین‌المللی با ایران وجود دارد که به پروژه هسته‌ای نظامی احتمالی ایران پایان می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (بر برنامه‌های اتمی ایران) نظارت دارد و تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد؛ اما سیستم دفاع موشکی آمریکا بی‌وقفه به کارش ادامه داده و گسترده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شما حدود ده سال پیش گفتید آلمان و روسیه هرگز تا این حد به هم نزدیک نبوده‌اند و حالا از این مناسبات ویژه چه باقی مانده است، گفت: سال 2005 ما مناسبات بسیار خوبی داشتیم. حدود 80 میلیارد دلار در سال تجارت مشترک داشتیم. هزاران جایگاه شغلی در آلمان از طرف سرمایه‌گذاران روس ایجاد شد. بسیاری از شرکت‌های آلمانی در روسیه سرمایه‌گذاری کردند. مناسبات مدنی و فرهنگی بسیاری بین کشورها وجود داشت؛ اما سال 2015 حجم مناسبات اقتصادی بین دو کشور از نصف هم کمتر شده است.

پوتین در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا کنفرانس امنیتی مونیخ که چند هفته دیگر برگزار می‌شود فرصت خوبی برای بهبود مجدد مناسبات نیست، تاکید کرد: من به مونیخ نخواهم آمد.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره تئوری دو پوتین یکی تا سال 2007 که دوست غرب بود و دیگری در دوران بعد از آن که به یک جنگجو در جنگ سرد تبدیل شد چیست، گفت: من هرگز تغییر نکرده‌ام. من مانند سابق خود را جوان احساس می‌کنم و گرهارد شرودر همچنان دوست صمیمی من است. اما در مناسبات بین‌المللی بین کشورها تغییراتی ایجاد شده است. من رئیس‌جمهور 146 میلیون روسی هستم که باید بر سر منافع آنها بایستم. ما آماده‌ایم بدون درگیری و بر مبنای قوانین بین‌المللی به دنبال توافق بگردیم.

وی در ادامه با تاکید بر این که ترور همه ما را تهدید می‌کند، از آمادگی روسیه برای همکاری در مبارزه با ترور خبر داد و افزود: ما باید در سراسر دنیا همکاری تنگاتنگی داشته باشیم. ما در جبهه مبارزه با ترور قرار داریم که چالشی بزرگ است .هر زمان در هر نقطه‌ای نتوانیم به توافق برسیم، نباید هیچ کس این را به بهانه‌ای برای دشمن نامیدن ما اعلام کند.

پوتین در ادامه درباره تحریم‌های غرب علیه روسیه بر سر اوکراین گفت: ملت روسیه از نظر قلبی و ذهنی کاملا شرایط را درک می‌کند. ناپلئون یک بار گفته بود عدالت، تجسم خدا روی زمین است. من به شما می‌گویم که اتحاد دوباره کریمه با روسیه عادلانه است. تحریم‌های غرب احمقانه است و به هر دو طرف روسیه و اوکراین آسیب می‌رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها