رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از شناسایی ۱۷۷گونه پرنده در پایتخت خبر داد و گفت: بیشترین تعداد پرندگان موجود در شهر مربوط به خانواده گنجشک ها هستند و کلاغ و قمری در رتبه های بعدی قرار دارند.
کد خبر: ۸۷۰۷۲۹
۱۷۷ گونه پرنده در تهران زندگی می کنند

به گزارش جام جم آنلاین، ، محمدحسین بازگیر با بیان اینکه پرندگان موجود در تهران بومی و مهاجر هستند افزود: علاوه بر پرندگانی نظیر گنجشک، سار، کلاغ، زاغ، کبوتر، قمری، یاکریم، چکاوک، بلبل و توکا برخی از گونه های آبزی نظیر پلیکان، اردک، بوتیمار، کاکایی، حواصیل، اگرت، پرستو و برخی از پرندگان شکاری نظیر سارگپه، عقاب، دلیجه، بالابان، لیل، بحری، جغد و عقاب، تهران را به عنوان زیستگاه خود برگزیده اند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از پرندگان نظیر مرغ مینا، طوطی، بلبل خرما و انواع توکا که توسط افراد از زیستگاه های مختلف وارد تهران و با محیط سازگار شده اند موجب تغییر در وضعیت زندگی گونه های بومی شده اند.

بازگیر گفت: پرندگانی نظیر بلبل خرما و مرغ مینا رقابت بسیار شدیدی با گنجشک ها دارند و این امر موجب شده جمعیت گنجشک ها کمتر از گذشته شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران افزود: جایگزینی یک گونه پرنده در زیستگاه جدید در دراز مدت مشکلاتی را هم برای خود گونه و هم برای زیستگاه به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: اگر امروز شهر تهران با طغیان آفتی به نام سفید بالک مواجه است، شاید یکی از دلایل آن تغییرات به وجود آمده در جمعیت پرندگان شهر باشد.

بازگیر با بیان اینکه هفت زیستگاه عمده برای گونه های پرندگان در تهران وجود دارد، خاطر نشان کرد: ارتفاعات بالای یکهزار و 800 متر شمال شهر، تپه ها و زیستگاه های طبیعی باقی مانده در داخل شهر نظیر پارک پردیسان یا تپه های سوهانک، دریاچه ها، آبگیرها و تالاب های موجود در داخل شهر نظیر دریاچه چیتگر یا دریاچه مجموعه ورزشی آزادی از جمله زیستگاه های پرندگان در تهران هستند.

محمدحسین بازگیر رودخانه ها و رود دره هایی که عمدتا از شمال شهر وارد می شوند و به داخل شهر امتداد دارند نظیر رودخانه کن و درکه، پارک ها و فضای سبز، جنگل های دست کاشت و باغات داخل شهر و مزارع و کشتزارهای جنوب و سازه های ساخت انسان را از دیگر زیستگاه های پرندگان برشمرد.

وی افزود: هرچه زیستگاه های پرندگان بزرگتر، قدیمی تر و تنوع درختان موجود در آن بیشتر باشد، زیستگاه مطلوب تری برای پرندگان بشمار می آید و ما می توانیم گونه های بیشتری از پرندگان را در آنجا ببینیم.

بازگیر با بیان اینکه بسیاری از افراد از وجود گونه های مختلف پرندگان در پایتخت بی خبر هستند تصریح کرد: تهران می تواند مقصد خوبی برای افراد علاقه مند به پرنده نگری باشد.
وی با تاکید بر اینکه پرنده نگری برای دوستداران طبیعت لذت بخش است، عنوان کرد: دوستداران طبیعت می توانند با یک دوربین، ماندگارترین لحظه ها را برای خود ثبت کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.

ارتفاع شهر تهران از سطح آب های آزاد بین 1800 متر در شمال تا 1200 متر در مرکز و1050 متر در جنوب متغیر است.

تهران در بین دو وادی کوه و کویر و در دامنه های جنوبی رشته کوه البرز گسترده شده است؛ از جنوب به کوه های ری و بی بی شهربانو و دشت های هموار شهریار و ورامین و از شمال توسط کوهستان محصور شده است.(ایرنا )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها