حسنی خو: برخورد سیاسی و غیرحرفه‌ای عربستانی‌ها را محکوم می‌کنیم

بازی سیاسی در زمین فوتبال

گرچه جدایی فوتبال از سیاست در زمره شعارهای اصلی فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون‌های قاره‌ایش قرار دارد، اما کشورهای حوزه خلیج فارس با استفاده از سوء مدیریت حاکم بر کنفدراسیون فوتبال آسیا، این بار مسائل سیاسی را دستاویز قرار داده‌اند تا به بهانه‌های واهی در مسیر خدشه وارد کردن به نام و اعتبار ایران،گام بردارند.
کد خبر: ۸۷۰۱۸۱

نمایندگان فوتبال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا در اقدامی غیرقانونی و دور از منطق اعلام کردند که حاضر نیستند برای رویارویی با نمایندگان ایران وارد کشورمان شوند و از کنفدارسیون فوتبال آسیا خواستند تا بازی‌های رودررو در کشوری بی‌طرف برگزار شود.

به دنبال این درخواست مغرضانه، فدراسیون فوتبال امارات هم حمایت خودرا از موضعگیری سعودی‌ها برای بازی با تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در یک کشور بی‌طرف اعلام کرد.

یوسف السرکال، رئیس فدراسیون فوتبال امارات در گفت‌وگویی با سایت البیان امارات عنوان کرد: آماده‌ایم که نظر خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره بازی نکردن باشگاه عربستانی در ایران اعلام کنیم و حمایت خود را از تصمیمی که آنها دارند، بیان داریم. باشگاه‌های عربستانی قصد ندارند در هیچ شهر ایران برابر نمایندگان این کشور به میدان بروند و ما از این موضعگیری آنها حمایت می‌کنیم.

بیانیه AFC

اما آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا مقابل خواسته نابجای سعودی‌ها زانو می‌زند؟ دیروز کنفدراسیون فوتبال آسیا سکوت خود را شکست و درباره جوسازی‌های باشگاه‌های عربستانی علیه فوتبال ایران بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: ما روابط سیاسی بین ایران و عربستان را دنبال می‌کنیم تا ببینیم در بازی‌های آینده نمایندگان دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا چه تاثیری می‌گذارد.کمیته‌هایی را مسئول بررسی شرایط موجود کرده‌ایم و هر تصمیم‌گیری را بر اساس گزارش‌های نهایی که این کمیته‌ها به ما ارائه می‌کنند، اعلام خواهیم کرد.

این در حالی است که یک منبع آگاه از AFC در مصاحبه با خبرگزاری DPA آلمان گفته است، احتمال برگزاری دیدارهای نمایندگان ایران با عربستان در کشوری بی‌طرف بسیار زیاد است.

این منبع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود بیان کرد: سازمان‌ها و کمیته‌هایی تشکیل شده تا به این اوضاع رسیدگی کند، اگر فدراسیون فوتبال عربستان رسما به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کند و تنش‌ها این طور ادامه داشته باشد، انتقال بازی‌ها میان نمایندگان ایران و عربستان به کشوری بی‌طرف بسیار زیاد است، زیرا آنچه برای AFC مهم است، سلامت بازیکنان است.

جالب آن‌که عربستانی‌ها درخواست تجدید قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم با مسئولان AFC مطرح کرده‌اند که بعید است با پاسخ مثبت کمیته برگزاری رقابت‌ها مواجه شود. در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا، الهلال عربستان با تراکتورسازی تبریز همگروه است، النصر عربستان با ذوب‌آهن، فولاد به احتمال خیلی زیاد با الاتحاد و الاهلی هم در صورت برنده شدن نفت برابر الجیش با این تیم همگروه خواهد شد.

محکومیت رفتار عربستانی‌ ها

جوسازی عربستانی‌ها و آشکار شدن عناد آنها با ایران، واکنش مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان را به دنبال داشت.

رضا حسنی‌ خو در گفت‌وگو با فارس، در خصوص ادعای باشگاه‌های فوتبال عربستان مبنی بر عدم امنیت در ایران و این‌که این تیم‌ها به همین دلیل برای رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قصد بازی در کشورمان را ندارند، گفت: ما هیچ مشکل امنیتی نداریم. این برخورد سعودی‌ها نیز برخوردهای سیاسی است و به هیچ وجه حرفه‌ای نیست. ما آمادگی لازم را برای برگزاری مسابقات داریم و مشکل امنیتی هم نداریم. ضمن این‌که تداخل مسائل ورزشی با سیاسی از نظر فیفا و AFC امری مردود است.

حسنی‌خو تاکید کرد: چطور به اندازه‌ای امنیت داریم که کنفدراسیون آسیا میزبانی رقابت‌های عراق، سوریه و افغانستان را به ایران واگذار می‌کند، اما حالا می‌گویند برای حضور در ایران امنیتی نیست؟ ما این رفتارها را محکوم می‌کنیم. مدیرکل حراست وزارت ورزش درباره این‌که عربستان از امارات و قطر خواسته تا با آنها ائتلاف تشکیل دهند، گفت: این رفتارها سیاسی است در حالی که ما باید فضا را به سمت غیرسیاسی سوق دهیم. حالا یک اتفاقی در مسائل سیاسی افتاده و عربستان هم آن همه آدم را اعدام کرده است پس ما هم باید بگوییم این کشور امنیت ندارد تا به آنجا سفر کنیم؟ این حرف‌ها سیاسی است و ما هیچ‌کدام را تائید نمی‌کنیم. وی در مورد این‌که AFC اعلام کرده شاید دیدارهای نمایندگان ایران با نمایندگان عربستان در کشوری ثالث برگزار شود، افزود: این حرف‌ها به هیچ وجه مبنایی ندارد. مگر الان که این همه تظاهرات در بحرین و عربستان برگزار می‌شود و این همه مردم را سرکوب می‌کنند و می‌کشند، آیا حالا صحبت ‌کردن در مورد این مسائل حرفه‌ای است؟ این صحبت‌ها سیاسی است و ما هم خیلی خوب آن را درک می‌کنیم، ولی به دوستان توصیه می‌کنیم از ورود مسائل سیاسی به ورزش بپرهیزند.

لزوم پیگیری فدراسیون فوتبال

دکتر محمد خبیری، عضو پیشین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگو با ایلنا در مورد احتمال برگزاری دیدارهای باشگاهی میان تیم‌های ایرانی و عربستانی در یک کشور بی‌طرف گفت: عربستان نمی‌تواند برای کنفدراسیون فوتبال آسیا تعیین تکلیف کند. تنها مرجع تصمیم‌گیرنده در این رابطه کنفدراسیون فوتبال آسیاست که آنها هم با سنجیدن شرایط و طبق معیارهای خودشان،تصمیم نهایی را می‌گیرد. معیارهای‌شان هم روشن است ولی نمی‌شود احتمالات را در این زمینه رد کرد. وی در این رابطه که فدراسیون فوتبال باید چه فعالیتی در جهت احقاق فوتبال ایران انجام بدهد، این‌گونه پاسخ داد: در شرایط فعلی هیچ کاری به غیر از پیگیری مداوم از دست مسئولان فدراسیون فوتبال ساخته نیست. مسئولان فدراسیون باید مستمر در این زمینه رایزنی کنند تا این تلاش‌ها به صدور یک رای مناسب برای فوتبال کشورمان منجرشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها