ریشه‌های یک جنبش مردمی در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس

9 دی نماد وحدت ملت و نظام

قیام 9 دی، یک پویش مردمی در مقابله با پروژه ناامن‌سازی کشور بود. پویشی که اگر شکل نمی‌گرفت، هرج و مرج‌های سال 88 می‌رفت که سرنوشتی چون سوریه را برای ایران رقم بزند. رهآورد شورش‌های کور پس از انتخابات 88، نه فقط ناامنی، که ترغیب غرب برای تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان و نیز تلاش برای زیرسوال بردن مشروعیت مردمی نظام بود. روندی که با قیام 9دی مردم، متوقف شد و در نهایت ثبات را به کشورمان بازگرداند.
کد خبر: ۸۶۸۱۴۴

در سالروز این قیام، در گفت‌وگویی با صاحب‌نظران، ابعاد این حادثه عظیم را بررسی کرده‌ایم. حادثه‌ای که نقشه‌های بیگانگان را نقش بر آب کرد و نشان داد با حضور مردم، لطمه‌ای به جمهوریت نظام اسلامی وارد نخواهد شد.

وفاداری به دین و انقلاب

حسین سبحانی‌نیا، نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به ابعاد مختلف حماسه 9 دی گفت: در ضرورت اتحاد و وحدت میان مردم و گروه‌های سیاسی تردیدی نیست و 9 دی نماد وحدت ملت با ارکان نظام است.

نماینده نیشابور افزود: این روز به جهانیان نشان داد که عرق دینی و مذهبی وعشق به ولایت در ملت ایران روز افزون است و با حرکتی که در موضوع فتنه 88 ایجاد شد نمی‌توان به ارکان نظام ضربه زد. وی گفت: در انتخابات سال 1388، دشمنان ‌ارکان نظام را هدف قرار دادند تا جایگاه حکومت در عرصه بین‌المللی متزلزل شود،‌ اما مردم با انگیزه وفاداری به دین و انقلاب، به خیابان آمدند و بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را به دنیا ثابت کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: در این روز بساط فتنه جمع شد و انقلاب در مسیر خود قرار گرفت وخون تازه‌ای در رگ های ملت و نظام جاری شد.

وی با بیان این‌که تفرقه، اعتبار هر حکومتی را در جامعه از بین می‌برد گفت: تردیدی نیست که قانون و رعایت آن در جمهوری اسلامی ایران یک تکلیف دینی است که باید از سوی هر فرد قانون‌مداری رعایت شود.

9 دی یادآور همبستگی ملت با نظام

حجت‌الاسلام موسی‌احمدی، نماینده دیر و کنگان، 9 دی را یادآور همبستگی ملت با نظام پس از خاطره تلخ حوادث فتنه 88 دانست وگفت: این روز نشان داد که ملت ایران هر جا در محور ولایت قرار گرفت توانست در تمامی جبهه‌های جنگ علیه دشمن پیروز شود. وی با تاکید بر این‌که با رهنمودهای رهبری بود که نظام توانست در بحث هسته‌ای نیز پیروز شود افزود: 9 دی تجلی حماسه حرکت مردمی به طرفداری و حمایت از ولی امر مسلمین بود و جریاناتی را که دشمنان ایجاد کرده بودند از گردونه خارج کرد. عضو کمیسیون انرژی گفت: امروز شاهد سر دادن نغمه‌هایی از سوی برخی در مورد تشکیل شورای رهبری، برای تضعیف جایگاه ولایت و رهبری هستیم اما دشمنان بدانند که طرح چنین موضوعاتی تنها به دلیل سیلی‌هایی است که از رهبری خوردند. احمدی با اشاره به تعیین سال همدلی و همزبانی میان دولت و ملت از سوی رهبر انقلاب تاکید کرد: دشمن از ابتدای انقلاب، برنامه و نقشه‌ای جز ایجاد شکاف و نفاق بین امت اسلامی و حکومت نداشته لذا همه باید در آستانه انتخابات با رعایت اخلاق بر مسئولیت‌های قانونی خود تاکید نماییم.

خروج از دایره قانون، مساوی با تهاجم دشمنان

مجتبی رحماندوست عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: با گذشت 6 سال از فتنه 88، ثابت شد هرگاه از دایره قانون خارج شده و از محور ولایت فاصله گرفتیم مورد تهاجم دشمنان قرار گرفتیم.

نماینده تهران افزود: در فتنه 88 دیدیم کسانی، ولو با حسن نیت و نگاه انتخاباتی، خواسته یا نا خواسته اقداماتی انجام دادند که شرایط را برای خارجی‌هایی فراهم کرد که سر بلندی ملت را نمی‌خواستند.

وی با اشاره به این‌که مدیریت کشور باید در درون نظام صورت گیرد بر ضرورت قانونگرایی احزاب و گروه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر درکشوری اصل بر این است که پیرامون موضوعات مهم قانون وجود دارد پس بر تک‌تک مردم واجب است که حول محور قانون که مساوی با وحدت است تجمع کنند و با هر گونه قانون‌گریزی که وسیله تفرقه است مبارزه کنند.

9 دی، روز سربلندی ملت

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، 9 دی را روز سربلندی ملت ایران دانست و گفت: این روز تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران، در خاطره‌ها باقی وجاری خواهد بود. نماینده فلاورجان افزود: در فتنه 88 برخی دست‌نشانده‌های استکبار و صهیونیست‌ها؛ ولایت فقیه ‌و نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف براندازی قرار دادند، ولی ملت بیدار ایران اسلامی با حرکتی خودجوش در 9 دی، توانست این توطئه را برطرف کند.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: در شعارهای فتنه 88 گفته می‌شد «نه شرقی، نه غربی، جمهوری ایرانی» اما ملت ایران که در تمام وجودش بحث اسلام نهفته بود با شنیدن این شعار ضددینی به میدان آمد و کسانی را که مبدع چنین شعارهایی بودند به زباله‌دانی تاریخ فرستاد. وی اتحاد ملت را رمز پیروزی در مقابل دشمنان دانست و افزود: بیداری ملت، اتحاد و شکست‌ناپذیری انان در مقابل دشمنان را به دنبال دارد و با این سلاح، هیچ قدرتی نمی‌تواند با نفوذ در مباحث سیاسی و حزبی، بذر تفرقه و اختلاف را بکارد.

9 دی نماد وحدت نظام

سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون اصولگرایان هم گفت: 9دی نماد وحدت همه گروه‌های سیاسی داخل نظام است. نماینده دشتستان، این روز را نماد وحدت و اتحاد گروه‌های حامی درون نظام، ولایت‌پذیری و قانونمداری ملت دانست و افزود: با توجه به نزدیکی دو انتخابات خبرگان و مجلس،‌ که نماد وحدت ملت ایران به‌شمار می‌رود گروه‌ها با سلایق مختلف باید در مسیر تبین شده حرکت نمایند. وی گفت: عمده‌ترین نیاز امروز کشور، وحدت، اتحاد و همبستگی بین احاد ملت با گروه‌ها و احزاب سیاسی در جهت منافع ملی است تا لطمه‌ای به جامعه و ارکان نظام وارد نشود.

اثبات عظمت ملت ایران در برابر توطئه‌ها

شکرخدا موسوی، نماینده اهواز گفت: در جریان انتخابات سال 1388 عده‌ای به قانون تمکین نکردند و رای ملت را با بی‌اعتنایی کنار زدند، اما در 9 دی دیدیم مردمی که همیشه به مبانی اصلی نظام پایبند بودند، با آگاهی خوش درخشیدند و حماسه آفریدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حماسه 9 دی اوج بصیرت ملت ایران در زمانی بود که فتنه‌های متعدد در یک تهاجم ترکیبی اصل نظام را مورد هدف قرار داده بود. وی گفت: 9 دی‌ماه نشان‌دهنده عظمت ملت بزرگ ایران در مقابل توطئه‌هایی بود که امام و آرمان‌های نظام را هدف قرار داده بود.

پیامی که نهم دی برای دشمنان داشت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: 9دی نشان‌دهنده اتحاد مردم و مسئولان و ولایت‌پذیری آنان بود.

محسن صرامی، نماینده خمینی‌شهر افزود: ما باید با شعار ولایت، خدمت و مطالبات مردم را پیگیری کنیم و نباید با شعار ولایت، دروغ و عوامفریبی را در چارچوب رفتار خود قرار دهیم.

وی گفت: دشمنی با انقلاب و نظام، دشمنان قسم‌خورده ما را خوشحال و دوستان ما را ناراحت می‌کند. بر این اساس به عنوان کسانی که ولایت‌پذیری را مرکز کشور می‌دانند، باید پشت‌سر رهبری حرکت کنیم. پیام 9 دی به دشمنان خارجی این بود که بهتر است پول و انرژی خود را هزینه نقشه‌کشی‌های بی‌فایده برای نظام نکنند، زیرا مردم با قدرت پشت نظام و رهبری ایستاده‌اند.

پاسخ قاطع به قانون شکنی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: 9دی واکنش منطقی و خودجوش مردم در مقابل اقداماتی بود که به صورت غیرقانونی برای آسیب‌زدن و زیرسوال بردن نهادهای قانونی توسط عده‌ای صورت گرفت. محمدعلی اسفنانی، نماینده فریدن افزود: 9 دی حکایتگر بصیرت مردم در مقابل بی‌بصیرتی برخی خواص و نماد واقعی و کامل ولایتمداری و جان‌نثاری مردم در برابر عوامل آسیب‌زننده به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

وفاداری به ولایت

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: 9 دی تجدید میثاق مردم با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

ضرغام صادقی، نماینده شیراز افزود: این روز اعلام وفاداری به رهبری که ستون خیمه انقلاب جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود، در تاریخ ایران ثبت شد و نشان از شور و شعور مردم داشت. وی افزود: وفاداری به اصول مسلم جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت‌پذیری، تمکین از قانون و وفاداری به دستاوردهای نظام، حاصل 9 دی بود. وی تاکید کرد: در این روز توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی بر مردم خوب و وفادار ما مشخص شد.

افشای توطئه‌گران

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: 9 دی افشای طرح بزرگ توطئه‌گران برای براندازی نظام بود. بیژن نوباوه، نماینده تهران گفت: فتنه 88 توطئه بزرگ براندازی بود که بعد از انقلاب قوی‌ترین پروژه دشمن محسوب می‌شد. وی تاکید کرد: در این روز بزرگ مردم با احساس خطر همگانی به صحنه آمدند و حماسه‌ای را آفریدند که نظام جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان ثابت کرد.

فریاد علیه زیاده خواهی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: 9 دی حماسه ملت ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی و جریان براندازی بود که فکر می‌کرد ملت ایران از انقلاب خسته شده است.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک افزود: این روز بزرگ، روز بصیرت ملت ایران در مقابل سیاست‌های سلطه جهانی بود که با حضور یکپارچه مردم، اسباب توطئه جریانات برانداز را که توسط آمریکا و انگلیس هدایت می‌شد، برچید. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: روز 9 دی باید در تاریخ زنده بماند تا برای آیندگان چراغ راهی باشد که توطئه‌های دشمنان را درک کنند و از اهداف پلید آنان پرده بردارند. وی با اشاره به نزدیکی دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: همزمان با نزدیکی به این دو انتخابات همگی باید بدانیم تمکین از قانون برای تمامی ما امری واجب محسوب می‌شود و در سایه ولایت‌پذیری و حرکت در این مسیر است که می‌توانیم شاهد فتنه دشمنان نباشیم.

ایستادگی در برابر عبور از قانون

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در 9 دی حضور پرشور مردم نشان داد در کشور چیزی که حرف اول را می‌زند، قانون است.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد افزود: عبور از قانون در هر موقعیتی و برای هر کسی ممنوع است و مردم در 9 دی این پیام را به دنیا دادند که با وجود همه فشارها و دسیسه‌های خارجی و داخلی پشت‌سر رهبری ایستاده‌اند. وی گفت: مردم در این روز پیوند قلبی خود را با امام به نمایش گذاشتند و به کسانی که عبور از قانون را سرلوحه کارهایشان قرار داده‌اند، اعلام کردند محور و خیمه انقلاب را که همانا رهبری نظام و انقلاب است، رها نمی‌کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از رحلت امام رحمه‌الله دشمنان با فتنه‌های مختلف در تیر 78 و سپس خرداد 88 تلاش کردند با نابودی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را براندازند، اما در نهم دی تمامی خواب‌های آنها آشفته شد و تیر آنها به سنگ خورد. در فتنه 88 که همزمان با عاشورای حسینی بود، فتنه‌گران با به آتش کشیدن پرچم امام حسین، خون مردم را به جوش آوردند و با اعتقادات مردم بازی کردند، اما مردم در 9 دی تمامی توطئه‌های آنان را خنثی کردند.

ضرورت حرکت در مسیر ولایت و قانون

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در 9 دی ملت ایران یکپارچه به تاثیر از عاشورا در میدان حاضر شدند و پاسخ‌های اصولی به حوادث 1388 دادند.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا با اشاره به این که در جمهوری اسلامی ایران همه حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب و امام راحل به قانون عمل می‌کنند تاکید کرد: در روز 9 دی مرم با حماسه خود نشان دادند در فرآیندی که از 1357 آغاز شده به دنبال اسلام ناب محمدی هستند و اجازه نمی‌دهند انقلاب دستخوش حوادث شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تاکید کرد: همه می‌دانیم قانون‌گریزی در حوادث 88 منجر شد مردم برای تمکین به قانون، حماسه 9 دی را بیافرینند.

وی با بیان این که سال 88 گروهی به قانون تمکین نکردند، گفت: این حوادث منجر شد خسران و زیان به کشور وارد شود، اما در تمام جوامع مدنی و حکومت‌های مدرن همه می‌دانند باید قانون، محور عملکردها باشد. نماینده شهرضا افزود: در 9 دی مردم با فریادهای خود این هشدار را دادند که همه باید بر محور ولایت و قانون حرکت کنند.

روز شکست فتنه

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با محور مردم و اعتقادات اسلامی تشکیل شده است و هیچ فتنه‌ای نمی‌تواند این نظام را زیرپا بگذارد. علی‌اکبر ناصری نماینده بابل گفت: اگر کشوری در مسیر داخل و خارج با دشمنی‌هایی روبه‌روست، مردم وظیفه دارند در حمایت از حکومت نقش بارزی ایفا کنند. وی با اشاره به فتنه 88 گفت: این دسیسه که لایه‌های مختلفی داشت، توسط بازی‌خوردگان داخلی مسیری خلاف مصالح کشور طی کرد تا مشروعیت نظام مخدوش شود، اما با نقش‌آفرینی مبنایی ولایت فقیه و رهنمودهای صیانت‌بخش ایشان، شاهد قیام میلیونی مردم در 9 دی ماه بودیم.

وی گفت: 9 دی نماد پیوند ولایت و مردم و کنار زدن دشمنان اسلام بود.

تمکین به قانونمداری

مرتضی آقاتهرانی، عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت: در فتنه 88 عده‌ای اصل نظام را هدف قرار دادند.

نماینده تهران افزود: اگر حماسه 9 دی اتفاق نمی‌افتاد، دشمنان اهداف پلیدی را برای مردم و حکومت اسلامی مدنظر داشتند. وی با اشاره به این که تمکین از قانون وظیفه همگانی محسوب می‌شود، گفت: قوانین جمهوری اسلامی ایران نشات‌گرفته از قانون اساسی و شرع اسلام است، چیزی نیست که بخواهد از طرف عده‌ای زیر پا گذاشته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بر همه ما، ملت ایران واجب است که قانونمداری و ولایت‌پذیری را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

روز وحدت ملت

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: 9دی ایمان ملت ایران و حضور آنان در حفاظت از انقلاب اسلامی را به دنیا ثابت کرد. احمد سالک، نماینده اصفهان افزود: در این روز با وحدت کلمه و حول محور ولایت، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران توانست برگ برنده خود را به جهانیان نشان دهد و به تاریخ ثابت کند که ملت ایران با حمایت ولی فقیه راه خود را ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها