دلایل مختلفی همچون علاقه نداشتن به طرف مقابل، برآورده نشدن نیازهای جسمی، روانی و... باعث جدایی زوجین از یکدیگر می‌شود، اما پس از طلاق بعضی عوامل دست به دست هم می‌دهد تا زن یا مرد دوباره به زندگی قبلی‌شان رجوع کنند.
کد خبر: ۸۶۴۰۲۶

گاهی زوجین در بازی برد و باختی که با هم دارند سعی می‌کنند روی هم را کم کنند و طوری رفتار می‌کنند که موقعیت‌های برد را از دست ندهند، اما بعد از جدایی با کمی تامل و تفکر به این نتیجه می‌رسند که زندگی‌‌شان ویژگی‌ها و فاکتورهای جدایی را نداشته و براساس لجاجت به سمت طلاق پیش رفته‌اند. فرد در این مرحله به حدی از شناخت و آگاهی می‌رسد که بدش نمی‌آید دوباره به همسرش رجوع کند. علت دوم آسیب‌ها و مشکلاتی است که بعد از طلاق به وجود می‌آید و باعث می‌شود فرد نابسامانی رفتاری و روانی را در زندگی جدیدش تجربه کند.

این نابسامانی ذهن فرد را به دنیای گذشته می‌برد و با ارزیابی مشخصی که از زندگی جدید و قبلی‌اش دارد، سعی می‌کند دوباره رجوع کند. گاهی وقت‌ها و پیش از جدایی زوجین این‌طور تصور می‌کنند که پس از طلاق به آرزوهای طلایی که در ذهن می‌پرورانند، دست پیدا می‌کنند، اما پس از جدا شدن، قصر آرزوهای‌شان فرو می‌ریزد و آن مدینه فاضله‌ای که فکر می‌کردند ظلم و ستمی در آن نیست و آزادی مطلق وجود دارد، از بین می‌رود و فرد تلاش می‌کند همسرش را دوباره به زندگی
برگرداند.

مقایسه زندگی قبل و پس از جدایی هم عامل دیگری است که مرد یا زن را تشویق می‌کند تا دوباره به همسرش رجوع کند. ورود به زندگی تازه و درگیرشدن با مسئولیت‌های جدید، او را به فکر ازدواج دوباره با همسرش می‌اندازد. علت بعدی را می‌توان در قول‌ها و وعده‌هایی که افراد برای داشتن یک زندگی ایده‌آل به زن یا مرد می‌دادند جست‌وجو کرد.

پس از جدایی، اما فرد به شناخت و باور جدیدی می‌رسد و متوجه می‌شود وعده‌های دیگران کذب محض بوده و بهتر است به زندگی قبلی‌اش رجوع و به آرامش از دست رفته دست پیدا کند. در مواردی که زن یا مرد تصمیم می‌گیرد به همسرش رجوع کند، باید به دو نکته توجه کرد. اگر دلایل جدایی و معیارهای ناسازگاری بر اساس واقعیت شکل گرفته باشد و فرد تلاش خود را برای حفظ زندگی انجام داده و از مشاوران هم کمک گرفته باشد، ولی باز هم رگه‌هایی از نارضایتی در زندگی دیده شود، در این صورت بهتر است زندگی دوباره شکل نگیرد، اما ما همیشه مبنا را بر این قرار می‌دهیم که همیشه راهی برای حفظ و ثبات زندگی وجود دارد. اگر زوجین بتوانند نگاه دقیق و جامع‌‌تری نسبت به کم و کاست زندگی داشته باشند، دست از دشمنی و لجبازی بردارند، حساسیت‌های یکدیگر را شناسایی کرده و به آنها احترام بگذارند و به دنبال مثبت اندیشی از خوبی‌های یکدیگر باشند، در این حالت احتمال می‌دهیم شانس و موفقیت بیشتری برای رجوع به زندگی جدید داشته باشند.

دکتر پرویز رزاقی - روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها