مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره خبر رسیدن قیمت ماسک بهداشتی به 12 تا 24 هزار تومان در استان کرمان که در برخی خبرگزاری ها منتشر شده است، اعلام کرد : نه تنها این موضوع فقط یک شایعه بی اساس است و قیمت ماسک تغییری نکرده است، بلکه به طور کلی ماسک برای پیش گیری از ابتلا به آنفلوانزا در مردم عادی، ضرورتی ندارد.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۹
خبر ماسک های 12 تا 24 هزار تومانی در کرمان، حقیقت دارد؟

آخرین آمارها از آنفلوانزای خوکی نشان می دهد که شمار فوت شدگان آنفلوانزای خوکی در کشور به بیش از 40 نفر رسیده است و این بیماری در کرج، آبادان، سیستان و بلوچستان،فارس،کرمانشاه و لرستان نیز گزارش شده است.

موج شایعه اما از ویروس آنفلوانزا هم سریع تر منتشر می شود برای مثال چندی است که شایعه ای به نقل از چند خبرگزاری نیمه رسمی، دهان به دهان بین مردم در شبکه های مجازی می چرخد و هرکس آن را می شنود نکته ای هم بر آن اضافه می کند ؛ شایعه ای که بر اساس آن قیمت ماسک بهداشتی در استان کرمان به شکلی بی سابقه گران شدن است و 6 تا 12 برابر قیمت واقعی اش فروخته می شود.

جام جم آنلاین برای پیگیری صحت این خبر با دکتر عباس زارع نژاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت و گو کرده است که می گوید : ایران در تولید ماسک بهداشتی عادی هیچ مشکلی ندارد و حتی اگر کسری باشد به علت تولید انبوه، به سرعت قابل جبران است و به نظر می آید این شایعات با هدف مضطرب کردن مردم ساخته می شود.

او برای مردم یک خبر مهم دیگر هم دارد. این پزشک می گوید : استفاده از ماسک بهداشتی برای پیشگیری از آنفلوانزا میان مردم عادی هیچ ضرورتی ندارد. ماسک های ویژه برای پیشگیری از این بیماری صرفا باید بوسیله بیمار و مراقب بیمار که در مجاورت اوست، تجویز شود.

دکتر حسین آذین نماینده مردم رفسنجان و انار هم توصیه دکتر زارع نژاد را تایید می کند. رفسنجان، نخستین شهر در کرمان است که آنفلوانزای خوکی در آن گزارش شده است و این پزشک از همان زمان، روند گسترش بیماری را زیر نظر داشته است.

او به جام جم آنلاین می گوید : هم اکنون حدود 600 نفر در کرمان به علت این بیماری بستری هستند و فوت شدگان از میان کسانی هستند که سیستم ایمنی پایینی دارند مثل سالمندان، زنان باردار و کودکان .

آذین هشدار می دهد که استفاده از ماسک ضرورتی برای مردم ندارد و فقط کسانی که به بیماری مبتلا شده اند و کادر درمان که در تماس مستقیم با بیمار هستند ، باید از ماسک های مخصوص استفاده کنند و بهترین راه برای کنترل بیماری این است که اگر کسی احساس کرد آنفلوانزا گرفته است برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات داخلی اش ، هنگام عطسه و سرفه دهانش را با دستمال بپوشاند و سپس دستمال را دور بیندازد.

یکی از شایع ترین راه های انتقال ویروس آنفلوانزای خوکی دست دادن با فرد آلوده به ویروس است و برای پیشگیری از این بیماری مردم باید تا حد ممکن از دست دادن با هم پرهیز کنند و اگر کسی علایم بیماری را داشت به او نزدیک نشوند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها