سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: فرسایش طبیعی، تهدید اصلی و دغدغه مهم ما در محوطه میراث جهانی پاسارگاد است که اقداماتی برای کنترل فرسایش طبیعی این مجموعه در دستور تهیه و تدوین است.
کد خبر: ۸۶۲۹۶۸

حمید فدایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این مجموعه فرسایش‌ها در یک پروسه 2500 ساله بوده که بخش‌هایی از پایه ستون‌ها و دروازه‌های ورودی کاخ‌ها دچار فرسایش شد، به طوری که لایه لایه و دچار تورم شده بود که در قالب تفاهم‌نامه با ایتالیایی‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های فنی این متخصصان در حال رفع ترک‌ها و استحکام بخشی و مرمت است.به گفته وی، در فرسایش طبیعی این مجموعه سنگ‌های سیاه بیش از دیگر بخش‌ها تحت‌تاثیر عوامل محیطی و اقلیمی قرار گرفته و دچار فرسایش و آسیب شده است.

این کارشناس مسئول گفت: در مدت حضور هیات ایتالیایی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد (بهار و پاییز 94) علاوه بر انجام مستندنگاری در آرامگاه کوروش و کاخ اختصاصی، عملیات حفاظت و مرمت در این دو بنا نیز دنبال شد.

فدایی یادآور شد: در قالب اجرای این پروژه، عملیات حفاظتی دقیقی در کاخ اختصاصی کوروش صورت می‌گیرد و با هدف استحکام بخشیدن به این بنا، مرمت پایه ستون‌های فرسوده این کاخ که متشکل از سنگ‌های سیاه رنگ بوده و در معرض خطر فرو پاشیدن است، در‌حال انجام است.

به گفته وی، تاکنون تعداد 9 پایه ستون کاخ اختصاصی از مجموع 30 پایه ستون تالار اصلی این کاخ که به‌شدت دچار هوازدگی و فرسایش شده و در وضعیت نامناسب حفاظتی قرار داشته، مرمت شده و بخشی از رسوبات و لایه‌های سیمانی موجود روی نقوش برجسته دو درگاه اصلی این کاخ پاکسازی شده است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد عنوان کرد: مرمت این درگاه‌های منحصربه‌فرد که با نقوش برجسته‌ای که متعلق به دوره حکومت کوروش است، با هدف نمایان ساختن ارزش‌های منحصربه‌فرد و کیفیت اصالت این دست ساخته‌ها دنبال می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها