شبکه سه‌ سیما در حالی پس از 22سال، به تغییر هویت بصری خود می‌پردازد و بر«موضوع‌محوری» تاکید می‌کند که خبر می‌رسد این تحول بصری به‌زودی در دیگر شبکه‌های سیما نیز آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۶۰۹

غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه‌سیما در پاسخ به این پرسش که لوگوی این شبکه را بر چه اساسی بعد از 22 سال تغییر دادید، به جام‌جم گفت: اصلاح قاب گرافیک شبکه سه برای ارتقای کیفیت بصری بود. مخاطبی که بیننده یک شبکه است، باید هر لحظه به لحاظ زیباشناسی تصویری در معرض پیام قرار بگیرد. قاب تصویر باید بتواند بخشی از انتقال بار پیام را به‌عهده داشته باشد. در واقع بعد از تغییرات در رویکرد و مدیریت شبکه، متوجه شدیم هویت بصری شبکه به جز لوگو و آرم نکته بارز و مشخصی ندارد، به همین دلیل تصمیم به تغییر گرفتیم.

وی ادامه داد: تاکنون زیرنویس‌ها و طراحی لوگوی برنامه‌ها در این شبکه تابع قاعده مشخص نبود و با وجود کارهای خوب انجام شده، اما بی‌نظمی به چشم می‌خورد و بیننده دچار سردرگمی و بلاتکلیفی می‌شد. بسته گرافیک هماهنگ، متمرکز و متحد را طراحی کردیم تا به عنوان پایه و استاندارد قرار بگیرد و برنامه‌ها، خودشان را در این هویت بصری شبکه قرار دهند.

توسعه فکر مخاطب در مسابقات

میرحسینی درباره این که آیا سیاست‌ها و رویکرد برنامه‌سازی هم در این شبکه تغییر خواهد کرد، افزود: رویکرد شبکه از مخاطب‌محوری به موضوع‌محوری تغییر کرده است. برنامه‌های جدید هم براساس این تغییر رویکرد و قاب گرافیکی پخش می‌شوند.

مدیر شبکه سه درباره این که آیا این تغییر رویکرد را در چند ماه باقیمانده تا پایان سال خواهیم دید، اضافه کرد: قبلا مسابقات شبکه سه فقط به مسابقات ورزشی خلاصه می‌شد، ولی در حال حاضر در تولید مسابقات تلفنی و استودیویی ضمن توجه به جنبه سرگرمی روی تفکر و توسعه فکر مخاطب هم کار می‌کنیم تا بیننده را وادار به اندیشه و مطالعه کنیم. پخش مسابقه «سیمرغ» در فصل زمستان شروع می‌شود.

وی ادامه داد: پخش مسابقه «رالی خانوادگی» و مسابقه «جام آشپزی» هم از سال آینده آغاز می‌شود. مسابقه جام آشپزی با نگاهی به فرهنگ بومی، منطقه‌ای، محلی و اقوام مختلف و براساس سبک زندگی در مرحله پیش‌تولید است. پخش برنامه «سه شو» از هفته اول ربیع‌الاول شروع می‌شود. برنامه «اکسیر» با موضوع سلامت، سبک زندگی و آشنایی با بیماری‌های مختلف و مستند «پرچم بالاست» با محوریت آشنایی با نقاط دیدنی ایران هم پخش می‌شوند.

کیفی‌سازی لوگوی شبکه‌ها در دستور کار

محمدعلی قاسمی، مشاور هنری رئیس سازمان صداوسیما نیز درباره تغییر و تحولات گرافیکی در شبکه‌های تلویزیون که از شبکه سه شروع شده است، به جام‌جم گفت: به تازگی از جدیدترین لوگوی شبکه سه رونمایی شد و در نظر داریم همه شبکه‌های رسمی کشور با این تغییر گرافیکی و ظاهری از درجه کیفی بالاتری برخوردار شوند.

وی درباره تغییرات لحاظ شده در لوگوی شبکه سه توضیح داد: با اعمال تغییرات در رنگ و اصلاح زاویه، هویت بصری لوگوی شبکه سه تا حدی مدرن‌تر شده است. پیش از این سه دایره کشیده کنار هم نشان شبکه سه بود که یکی از آنها طول بیشتری داشت اما الان هر سه به یک اندازه درآمده و با سه رنگ اصلی آبی، زرد و ارغوانی دیده خواهند شد. ترکیب فضای دو بعدی و سه بعدی با استفاده از رنگ و سایه به نوعی پایان متد قدیمی است.

مشاور هنری سازمان صدا و سیما بیان کرد: گرافیک کلی در کنار لوگو، هویت بصری آن شبکه محسوب می‌شود و به‌نوعی شناسنامه‌ای است که امروز با ظهور کانال‌های مختلف، باید هرجا دیده می‌شود بیننده را تنها یاد یک چیز بیندازد. اصلی‌ترین موضوعی که باعث نوآوری در فرمت تلویزیونی شد، تغییر از فرمت پخش ۴ به ۳ در قاب قدیمی تلویزیون، به ۱۶ به ۹ بود.

فرمت اچ‌دی

قاسمی ادامه داد: سازمان قصد دارد در یک حرکت هماهنگ و به‌تدریج همه شبکه‌ها را به فرمت اچ‌دی تبدیل کند و بر این اساس کیفیت تصویری تحت تاثیر این تغییر قرار گرفته و همان طور که بعضا مشاهده می‌شود الان شبکه‌های داخلی تصاویر را کمی کشیده‌تر از حالت معمولی نشان می‌دهند، به همین دلیل ابعاد و فرم‌های گرافیکی درست دیده نمی‌شوند.

قاسمی گفت: در سیستم‌های جدید با تمهیداتی که برای عناصر تکمیلی سمعی و بصری اندیشیده شده، فرم و تصویر متحدالشکل با رسم الخط مختص شبکه، المان‌های میان برنامه، حتی موسیقی خاص و ایجاد برخی عناصری که پیش از این وجود نداشت، در فضای تازه تلویزیون عینیت پیدا کرده و روح تازه‌ای در کالبد تصاویر دمیده‌است.

وی اضافه کرد: این تغییرات کاملا زیرپوستی بوده و شما تفاوت فاحشی با لوگو و عناصر بصری که قبلا وجود داشت، مشاهده نمی‌کنید، زیرا ۸۰ درصد اصل تصویر حفظ شده و ما برای بهتر شدن اصول درست گرافیک از نگاه مخاطب، تلاش کرده‌ایم تناسب بیشتری بر مبنای یک هندسه درست برقرار باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه برای تمام شبکه‌های سیما هویت بصری در نظر گرفته می‌شود گفت: دکتر سرافراز از زمان تصدی‌اش بر سازمان صداوسیما و با توجه به تجربیاتی که در معاون برون‌مرزی داشته ، برای مقوله هویت بصری شبکه‌ها اهمیت زیادی قائل بوده و از مشوقان اصلی این پروژه است.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها