تحریم‌های اقتصادی روسیه این روزها مقامات ترک را به‌شدت نگران کرده است به‌طوری‌که مقام‌های آنکارا علنا از مسکو می‌خواهند در تصمیمات خود تجدیدنظر کند که تاکنون مورد موافقت روسیه قرار نگرفته و مسکو همچنان خواستار عذرخواهی ترکیه از کرملین است. در همین ارتباط با دکتر اسدالله اطهری، کارشناس مسائل ترکیه گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۶۲۵۶۹

تحریم‌های روسیه تا چه اندازه به اقتصاد ترکیه آسیب می‌زند؟

این تحریم‌ها کم شدت بوده و هنوز اجرایی نشده است. بحث اساسی روسیه و ترکیه خط لوله گاز و همچنین سرمایه‌گذاری هسته‌ای است. مساله اصلی در تحریم‌ها بحث انرژی و هسته‌ای بوده و تا زمانی‌که روسیه این بخش را مورد هدف قرار ندهد، اتفاق حادی برای ترکیه نمی‌افتد. در حال حاضر از گردشگران خواسته شده به ترکیه سفر نکنند. همچنین با کارفرمایانی که در روسیه جلسه داشته‌اند، برخورد مناسبی نشده است. شرکت‌های ترک در روسیه و همچنین کامیون‌هایی که قصد ورود به روسیه را دارند، با مشکل مواجه شده‌اند اما این مشکلات هنوز بخش انرژی را هدف قرار نداده است.

به نظر شما هم‌پیمانان ترکیه به‌ویژه کشورهای عربی چرا در این وضعیت هیچ اقدامی را برای کمک به ترکیه نکرده اند؟

روابط آنکارا در سال‌های اخیر با عربستان و کشورهای همکاری خلیج‌فارس بی‌نظیر بوده و رهبران عربستان سعودی پیاپی به ترکیه سفر کرده‌اند. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان در ده روز گذشته به قطر سفر کرد و قرارداد گازی را با این کشور امضا کرد که این موضوع نشان می‌دهد ترکیه در پی آن است اگر اقتصادش آسیب جدی دید، این مشکل را از طریق قطر جبران کند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها