نماینده ایران در آژانس: شرط اجرای برجام، بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران است

واکنش تهران به دبه «پی.ام.دی»

به دنبال برخی زمزمه‌ها از سوی چهره‌های غیرمسئول در غرب مبنی بر بسته نشدن کامل پرونده پی.ام.دی، مسئولان کشورمان تاکید کردند شرط اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران، بسته شدن این پرونده است.
کد خبر: ۸۵۷۲۴۶

این واکنش‌ها پس از آن صورت گرفت که مارک فیتز پاتریک، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس دو روزه خلع سلاح و منع اشاعه سلاح کشتار جمعی در بروکسل در یک پیش‌بینی از گزارش 24 آذر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پرونده پی.ام.دی گفت: ایران به همه ۱۲ پرسش پاسخ خواهد داد، اما پرسش‌هایی باقی خواهد ماند و ایران باید با این موضوع کنار بیاید که پرونده پی.ام.دی احتمالا کاملا بسته نخواهد شد. چنین زمزمه‌هایی در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اجرای برجام از جمله مواردی چون بازطراحی رآکتور اراک و تبادل سوخت را منوط به بسته شدن پرونده پی.ام.دی کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با رد این زمزمه‌ها تاکید کرد: در این دوره از مذاکرات، به اعتراف و اقرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری گسترده، شفاف و قابل اعتنایی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر می‌آید منصفانه آن است که پرونده بسته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما خاطرنشان کرد: بعید است دلیلی باشد که چنین زمزمه‌هایی از طرف کسی قابل قبول باشد و این ادعاها مبانی منطقی، عقلی و سندی ندارد.

شمخانی:

ادعای بسته نشدن پرونده پی‌.ام‌.دی ایران ، مبانی منطقی، عقلی و سندی ندارد

شمخانی افزود: در نامه‌ای که رهبر انقلاب اسلامی بعد از طی مسیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس درباره برجام و پی.ام.دی ابلاغ کردند، قیدهایی است که ایران رعایت می‌کند. وی اظهار کرد: مسائل گذشته علیه فعالیت هسته‌ای ایران مبتنی بر گزارش‌های سرویس‌های اطلاعاتی و با هدف تخریب ایران بوده است و امید است زمزمه‌هایی که درباره بسته نشدن پرونده پی.ام.دی گفته می‌شود، واقعیت نداشته باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وظایف و اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: این هیات، پنج وظیفه به‌عهده دارد و وظایف آن روشن است، اما مصوبه شورای عالی امنیت ملی آن است که فعلا در حد تشکیل این هیات اطلاع‌رسانی شود و تصمیم‌گیری درخصوص انتشار اطلاعات درباره اعضای هیات نظارت بر برجام بعدا انجام خواهد شد.

طرف مقابل متعهد به بستن پرونده پی.ام.دی است

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید کرد: طرف‌های مقابل می‌دانند که شرط اجرای برجام، بسته شدن پرونده ایران است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درخصوص نقل قول منتشر شده از یک کارشناس آمریکایی گفت: توجه شود که طبق بند 14 برجام، اعضای 1+5 متعهد هستند قطعنامه‌ای را به (اجلاس 24 آذر) شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن موضوع پرونده هسته‌ای ایران است.

نجفی افزود: متاسفانه برخی قبلا هم به تبعیت از منابع غربی تیترهایی همچون «آمانو و 12 نفر از بازرسان آژانس برای بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین به تهران آمده‌اند» یا «رسانه‌های غربی: آمانو با دانشمندان ایرانی مصاحبه می‌کند» در سایت‌های خود زده بودند که کاملا گمراه‌کننده و خلاف نقشه راه بود. وی تاکید کرد: نه بازرسی وارد سایت پارچین شده و نه هیچ دانشمند هسته‌ای با آمانو یا بازرسان مصاحبه کرده است.

نگرانی یک نماینده مجلس از عدم همکاری غرب

این در حالی است که چنین خبرهایی در کنار سابقه عملکرد آژانس باعث بروز نگرانی‌هایی در میان برخی فعالان سیاسی در داخل شده است. بر همین اساس سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس در نطق میان دستور دیروز خود در جلسه علنی گفت: دستگاه دیپلماسی و دولت، فریب دیپلماسی لبخند آمریکا را نخورند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست آمریکا و غرب است. به گزارش فارس، وی گفت: حل پرونده پی.ام.دی از شرایط اجرای برجام بوده و هست، اما امروز اظهارنظرها نشان می‌دهد که بنا ندارند پی.ام.دی را حل کنند و این بیانگر عهدشکنی آمریکا و غربی‌هاست.

وی خطاب به مسئولان دستگاه دیپلماسی و دولت افزود: اجرای برجام را متوقف کنید تا پی.ام.دی حل شود، در غیر این صورت عهدشکنی‌ها در مسیر اجرا ادامه خواهد داشت.

مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود

اما با توجه به اظهارات اعضای تیم مذاکره‌کننده به نظر می‌رسد به‌جز برخی زمزمه‌ها از سوی افراد غیرمسئول در غرب، فعلا مشکل خاصی در اجرای برجام وجود ندارد و تمام امور طبق برنامه‌های زمان‌بندی پیش می‌رود.

در همین راستا حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: تا این لحظه روند هماهنگی با اعضای 1+5 آژانس از یک‌سو و مذاکره با روسیه و چین از سوی دیگر به‌خوبی در جریان است.

به گزارش ایرنا، وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بعد از عبور از «مرحله تصویب» مذاکرات برای آماده‌سازی اجرای تفاهم هسته‌ای در تمامی سطوح با جدیت ادامه دارد؛ مذاکراتی همچنان سخت و فشرده که باید با صبر و دقت انجام گیرند. رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌‌ای افزود: دکتر ظریف با همتای آمریکایی خود، معاونان سیاسی در قالب کمیسیون مشترک و تیم‌های کارشناسی چند دور مذاکره داشته‌اند. در کنار مذاکرات با اعضای 1+5، مذاکرات با آژانس از یک‌طرف و مذاکرات جداگانه با کشورهای روسیه و چین هم ادامه دارد.

بعیدی‌نژاد نوشت: مهم‌ترین دستور کار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، فراهم ساختن تمامی مقدمات لازم برای اجرای به‌موقع برجام در پرتو تامین نظرات نهادهای عالی کشور به‌ویژه اجرای نظرات مقام معظم رهبری است. خوشبختانه می‌توان گفت تا این لحظه روند هماهنگی با اعضای 1+5 و آژانس از یک‌طرف و مذاکرات با کشورهای روسیه و چین به نحو خوبی در جریان است و این امیدواری وجود دارد که با ادامه همین روند رو به جلو و مثبت، بتوانیم به امید خدا تا قبل از پایان سال میلادی در همه زمینه‌های مذاکرات با موفقیت روبه‌رو شویم و شاهد آغاز اجرای عملی تفاهم هسته‌ای باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها