شاید هیچ خوردنی در جهان نباشد که به اندازه شکلات عاشق دلباخته و متنفر منزجر داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۶۷۹۲

ماده‌ای که زیر زبان برخی خیلی شیرین است حتی اگر با درصد بالای تلخی باشد و برای برخی چیزی ندارد جز یک تلخی بی پایان در دهان و گلو، حتی اگر با شیر آمیخته و شیرین شده باشد. در این شرایط بد نیست نگاهی کنیم به آمار این کالای مصرفی و پرطرفدار تا ببینیم اوضاع کسب و کار چگونه است. آن هم در شرایطی که گوشه و کنار شهرمان مغازه‌هایی باز شده‌اند کارشان فقط فروش شکلات است و معلوم است از این کار پول خوبی کسب می‌کنند. آمارهای این گزارش به طور عمده از گزارشی گرفته شده که اکتبر سال گذشته در سایت confectionerynews منتشر
شده است.

سوئیس، کشوری که شرکت‌های معتبر شکلات‌سازی مثل نستله در آنجا فعال هستند؛ بیشترین مصرف شکلات رادر جهان دارد. به طور متوسط سالانه هر سوئیسی 9 کیلوگرم شکلات مصرف می‌کند یعنی حدود 209 شکلات معمولی 43 گرمی و این به آن معناست که هر سوئیسی به طور متوسط، تقریبا هر دو روز، یک قالب شکلات 43 گرمی را می‌خورد. گفته می‌شود بازار شکلات در این کشور اروپایی، حدود 2 میلیارد دلار ارزش دارد.

در رده‌های بعدی هم کشورهای آلمان، اتریش، ایرلند جنوبی و بریتانیا قرار دارند که به ترتیب 7.9، 7.8، 7.5 و 7.5 کیلوگرم مصرف سالانه شکلات دارند. آمریکا که از نظر مالی، بزرگ‌ترین بازار شکلات در جهان است، میانگین مصرف 3/4 کیلو برای هر نفر در طول یک سال را ثبت کرده است. کل بازار شکلات در جهان هم سال 2011، 83 میلیارد دلار بوده و سال 2016 احتمالا به رقم 100 میلیارد دلار خواهد رسید. رقمی که معادل تولید ناخالص داخلی یک سال کشور لیبی یا سرجمع کل درآمد کشور کامبوج و لوکزامبورگ در یک سال است.

آمار در ایران نشان‌دهنده این است که حدود 74 درصد مردم ایران شکلات مصرف می‌کنند. آمار دیگری نشان می‌دهد 48 درصد از تهرانی‌‌ها، مصرف شکلات را در سبد غذایی خود قرار داده‌اند و آمار دیگری هم نشان می‌دهد سرانه مصرف شکلات در ایران بین یک تا یک و نیم کیلوگرم در سال است یعنی به طور خوشبینانه هر 10 روز یک دانه از شکلات‌های معمولی 43 گرمی. جالب است بدانید طبق برخی تحقیقات، در ایران بین مصرف شکلات و تحصیلات رابطه معکوس وجود دارد و افراد با تحصیلات پایین، بیشتر شکلات مصرف می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها