گلایه مدیر شبکه سوم سیما از افزایش 15 برابری حق پخش بازی‌های ملی

میرحسینی: جلوی زیاده‌خواهی‌ها می‌ایستیم

گرچه همگان انتظار دارند یک مسابقه ملی فوتبال به‌راحتی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده و مستقیم روی آنتن برود، اما شاید خیلی‌ها ندانند برای دیداری مثل ایران ـ گوام در مقدماتی جام‌جهانی چه تلاش‌ها و رایزنی‌هایی در سازمان صداو سیما صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۵۵۹

آنچه بهانه‌ای شد تا با مدیر شبکه سوم و رئیس شورای سیاستگذاری ورزش صداوسیما صحبت کنیم، در پیش بودن بازی با گوام است؛ دیداری که به گفته غلامرضا میرحسینی پخش آن در فاصله کمتر از 48 ساعت تا آغاز مسابقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

میرحسینی قبل از هر چیز با تبیین سیاست‌های کلی سازمان صدا و سیما در تکریم مخاطب گفت: سیاست رسانه ملی پاسخگویی به مطالبات عمومی و مردمی است. در همین جهت تلاش مضاعفی صورت گرفته که مسابقات مختلف تیم‌های ورزشی کشورمان اعم از باشگاهی و ملی به شکل مطلوب روی آنتن برود. ما حتی تقویمی برای مسابقات بین‌المللی تشکیل داده‌ایم تا تمامی مسابقات مهم به تصویر کشیده شود. این رویه‌ای است که سازمان با وجود همه مشکلاتی که داشته و دارد در پیش گرفته است. اما در این میان حق پخش تلویزیونی یکسری از مسابقات ورزشی در اختیار چند شرکت خاص است و آنها هم اخیرا قیمت‌های باورنکردنی را برای واگذاری حق پخش به ما پیشنهاد داده‌اند. به عنوان مثال مسابقه‌ای که ما تا سال گذشته با پرداخت مبالغی در حدود هشت یا ده هزار دلار خریداری می‌کردیم الان باید با رقم‌هایی نظیر 120 یا 150 هزار دلار خریداری کنیم. یعنی بین ده تا 15 برابر.

زیاده‌خواهی شرکت‌های خارجی

اشاره مدیر شبکه سوم سیما به دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام‌جهانی است. وقتی از میرحسینی درباره مبالغ پرداختی برای خرید حق پخش دیدارهایی نظیر ایران ـ عمان یا ایران ـ گوام در مقدماتی جام‌جهانی سوال کردیم، در پاسخ گفت: تا یک یا دو سال پیش اگر این شرکت‌ها می‌خواستند گران‌فروشی کنند برای بازی‌های حساس تیم ملی چیزی حدود 70 میلیون تومان از ما دریافت می‌کردند، اما حالا رقم‌های پیشنهادی‌شان به مرز 500 میلیون تومان رسیده است، آن‌هم برای دیدارهایی نظیر عمان و گوام که از حساسیت چندانی برخوردار نیست. در این شرایط اقتصادی طبیعتا روا نیست که صدها میلیون تومان از بیت‌المال پرداخت شود برای پخش مسابقه‌ای که تا پیش از این حق پخش آن یک‌دهم یا یک‌پانزدهم آن ارزش داشت. البته تا الان تلاش‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف سازمان برای پخش مستقیم مسابقات صورت گرفته که موفقیت‌آمیز هم بوده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از این با همین رویه بتوانیم پیش برویم.

رئیس شورای سیاستگذاری ورزش سازمان صدا و سیما با بیان این‌که این شرکت‌ها فقط به دنبال تامین منافع خود هستند و اهمیتی به توسعه و حمایت از ورزش نمی‌دهند، افزود: این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از کشورها حق پخش مسابقات را خریداری نمی‌کنند، زیرا برای آنها به اندازه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نگاه و توجه به مخاطب اهمیت ندارد. به همین خاطر در بسیاری از این مسابقات ایران تنها متقاضی است.

میرحسینی با اشاره به بازی اخیر تیم ملی ایران و ترکمنستان در مقدماتی جام‌جهانی گفت: در بازی رفت ایران و ترکمنستان، تلویزیون این کشور درست در آخرین لحظات از ما تقاضای پرداخت 22 هزار دلار کرد که ما هم در راستای احترام به خواست مخاطبانمان آن مبلغ را پرداخت کردیم. اما در بازی برگشت، وقتی برای اولین بار و برخلاف میل باطنی‌مان سیگنال پخش مسابقه را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار ندادیم و برای فروش آن مبلغی معادل همان 22 هزار دلار را درخواست کردیم، ترکمنستانی‌ها خیلی راحت به ما گفتند برای ما هیچ اهمیتی ندارد که این مسابقه به‌صورت زنده برای فوتبالدوستان ترکمنی پخش شود. به همین خاطر هم بازی ایران و ترکمنستان فقط پخش داخلی داشت.

با این حال ظاهرا گاهی مواقع نمی‌توان در مقابل برخی خواسته‌های نابه‌جای شرکت‌های واگذارکننده حق پخش ایستادگی کرد. میرحسینی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر و تا این لحظه (شب گذشته) مسئولان تلویزیون ملی گوام بر سر واگذاری حق پخش مسابقه روز سه‌شنبه ایران و گوام با ما توافق نکرده‌اند و روی رقم پیشنهادی‌شان که بیشتر از 100 هزار دلار است، پافشاری دارند. البته رایزنی‌های ما تا آخرین لحظه ادامه خواهد داشت تا از هر طریق ممکن با قیمتی مناسب، حق پخش این مسابقه را خریداری کنیم.

وی افزود: اگر خاطرتان باشد در بازی ایران و عمان هم تا دو ساعت مانده به مسابقه از پخش این بازی مطمئن نبودیم. دلیلش هم این بود که آنها برای ما پیش‌شرط گذاشته بودند و می‌گفتند برای واگذاری حق‌پخش باید تمامی بدهی‌های صدا و سیما پرداخت شود که منطقی نبود. با این حال ما در جلسه آخری که با نمایندگان شرکت‌های طرف قرارداد در بحث کپی‌رایت داشتیم آنها را توجیه کرده‌ایم که اگر زیاده‌خواهی‌هایشان ادامه داشته باشد، خود مردم سازمان را زیر فشار قرار خواهند داد تا پول بیت‌المال صرف بی‌دلیل صرف پخش برخی مسابقات ورزشی نشود.

اتوبان یکطرفه فوتبالی‌ها

البته همه مشکلات سازمان در پخش زنده مسابقات به زیاده‌خواهی‌ شرکت‌های طرف مقابل خلاصه نمی‌شود. میرحسینی در توضیح این مساله گفت: فیفا حق رایت بازی‌هایی را که در داخل یک کشور برگزار می‌شود، به فدراسیون فوتبال آن کشور واگذار می‌کند که یک اتفاق خوب است. اما فدراسیون فوتبال در بازی‌هایی که تیم ملی میزبان است به جای آن‌که برای واگذاری این حق پخش با سازمان صداوسیما تعامل کند، خودش به صورت مستقل رفتار می‌کند و تمامی درآمدهای ناشی از واگذاری آن را هم برداشت می‌کند. به عبارتی سازمان نه‌تنها برای خرید حق پخش بازی‌های خارج از خانه تیم ملی باید رقم‌های چند صد میلیون تومانی بدهد که در بازی‌های داخلی هم موظف است به صورت رایگان برای کشورهای متقاضی سیگنال‌رسانی کند و با استقرار واحدهای سیار و نیروی انسانی اقدام به خدمات‌رسانی کند که این موضوع هزینه‌های دیگری را به سازمان تحمیل می‌کند. در عین حال این فرصت هم از ما سلب می‌شود که بتوانیم با انجام یک معامله پایاپای مانع از وارد شدن فشار مالی به بیت‌المال بشویم. این رویه نادرست باعث شده اگر سازمان به هر دلیل نتواند مسابقه‌ای را پخش کند برخی‌ها اقدام به جوسازی رسانه‌ای کنند و بگویند سازمان قصد پخش مسابقات ملی را ندارد یا میرحسینی یک مدیر ضد فوتبال است.

ناهماهنگی فدراسیون‌ها

میرحسینی در ادامه با اشاره به معضل دیگر سازمان صداوسیما در پوشش تصویری رویدادهای بین‌المللی گفت: این معضل در ارتباط با میزبانی‌هایی است که فدراسیون‌های ورزشی کشورمان با پیوست رسانه‌ای تعهد انجام آن را به کنفدراسیون‌های جهانی یا قاره‌ای می‌دهند، بدون آن‌که قبل از دریافت آن میزبانی با مسئولان سازمان صداوسیما درباره پخش تلویزیونی مسابقات مشورت کنند و در جریان امکانات تصویری و سیگنال‌رسانی ما قرار بگیرند. برای جلوگیری از این موضوع قرار شده در آینده جلساتی را با روسای فدراسیون‌هایی که خواهان دریافت میزبانی‌های بین‌المللی هستند، برگزار کنیم تا از سال 1395 حتما قبل‌از امضای قرارداد و ایجاد تعهد برای سازمان صداوسیما، از مسئولان رسانه ملی استعلام بگیرند و ضمن ارزیابی امکانات موجود، هزینه‌هایی که مترتب خواهد شد را برآورد و پرداخت کنند تا ما بتوانیم با بهترین کیفیت یک رویداد بین‌المللی را پوشش بدهیم. تا قبل از این برگزاری این مسابقات نه تنها آورده‌ای برای سازمان نداشت که هزینه‌های کلانی را هم در برمی‌گرفت که این از عدالت به دور بود.

رئیس شورای سیاستگذاری ورزش صدا و سیما در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که در جلسه اخیر مسئولان سازمان صدا و سیما با ایشان فرمودند، نقش و اهمیت رسانه ملی به خصوص سیما در خط مقدم نبرد رسانه‌ای انکارناپذیر است، گفت: بی‌شک مجموعه افرادی که در سازمان صدا و سیما خدمت می‌کنند در راستای برآورده کردن منویات مقام معظم رهبری، از هیچ کوششی برای تکریم مخاطبان میلیونی خود فروگذار نخواهد بود و تلاش می‌کند مشکلاتی از این دست تا حد امکان در سطح جامعه بازتاب نداشته باشد.

رایزنی برای پخش تلویزیونی ایران ـ گوام

مدیر شبکه سه: تا این لحظه (یکشنبه‌شب) مسئولان تلویزیون ملی گوام بر سر واگذاری حق پخش مسابقه روز سه‌شنبه ایران و گوام با ما توافق نکرده‌اند و روی رقم پیشنهادی‌شان که بیشتر از 100 هزار دلار است پافشاری دارند. البته رایزنی‌های ما تا آخرین لحظه ادامه خواهد داشت تا از هر طریق ممکن با قیمتی مناسب، حق پخش این مسابقه را خریداری کنیم.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها