در اواخر قرن نوزدهم زمانی که استرالیا در آستانه تشکیل کشوری با نام کشور مشترک‌المنافع استرالیا یا کامن‌ولث قرار داشت، آنچه بیش از همه در بین جامعه مهاجرپذیر و البته ساکنان بومی آن احساس می‌شد، اتحاد و یکپارچگی مردم و ساکنان آن بود. در چنین فضایی شاعری با نام بانجو پترسون شعری با نام مردی از رودخانه برفی سرود که ابتدا در سال 1890 در یک مجله و پس از آن مستقلا در سال 1895 به چاپ رسید. این اشعار سرگذشت مردی مزرعه‌دار را روایت می‌کرد که در مزرعه‌ای در دل کوهستان به کار گله‌داری اسب‌های وحشی مشغول بود.
کد خبر: ۸۵۵۹۳۲

اشعار پترسون در میان مردم استرالیا بسیار معروف شد و همین موضوع موجب شد دو فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی با اقتباس از شخصیت‌ها و حال و هوای این اشعار ساخته شود. معروف‌ترین اثر تصویری، سریال رودخانه برفی است که در کشور استرالیا و دهه 1990 تولید و پخش شد. این سریال که سال‌ها پیش از شبکه یک سیما به نمایش درآمد، اکنون برای پخش مجدد و البته پخش قسمت‌های جدید آن از شبکه نمایش انتخاب شده است.

حماسه مک گرگور

سریال رودخانه برفی با عنوان اصلی مردی از رودخانه برفی: حماسه مک‌گرگور در سال‌های 1993 تا 1996 در چهار فصل و 65 قسمت از کانال9 تلویزیون استرالیا به نمایش درآمد. داستان در دهکده‌ای کوچک و کوهستانی به نام پترسون ریج در اواخر قرن 19 اتفاق می افتد. مت مک‌گرگور شخصیت اصلی داستان است که همراه دو پسرش راب و کالین و دخترش دنی در این دهکده زندگی می‌کند و از شخصیت‌های پرنفوذ و شناخته شده است.

در فصل اول با ورود کاتلین اونیل و پسرش به این دهکده اتفاقات زیادی رقم می‌خورد. در قسمت‌ها و فصل‌های بعد نیز با ورود افراد تازه به این دهکده حوادثی اتفاق می‌افتد که بیننده را با خود همراه می‌کند. سازندگان سریال رودخانه برفی کوشیده‌اند ضمن بهره گرفتن از فضای شعر معروف پترسون و به تصویر کشیدن طبیعت زیبای استرالیا، نحوه زندگی و کار ساکنان آن را در یک قرن پیش درست در آستانه تشکیل کشور استرالیا به تصویر بکشند. ورود افرادی چون لوک که با انگیزه پیدا کردن طلا به این منطقه آمده یا آقای بلک‌وود، مالک حریصی که سعی دارد مک گرگور را شکست دهد و املاکش را تصاحب کند و حتی کاتلین اونیل که به تازگی از انگلستان به این منطقه آمده، هر یک نمادی از مشکلاتی هستند که ساکنان استرالیا برای اتحاد و حفظ یکپارچگی خود برای تشکیل کشوری مستقل با آن روبه‌رو بودند. البته برای ایجاد جذابیت بیشتر برخی المان‌های شعر پترسون تغییر پیدا کردند. به عنوان مثال مرد رودخانه برفی یک گله‌دار است در حالی که در سریال مک‌گرگور کاملا یک کابوی آمریکایی است.

بازی ستاره‌ها

یکی از ویژگی‌های سریال رودخانه برفی حضور بسیاری از بازیگران و چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون استرالیا در آن است که از آن میان می‌توان به بازی چهره‌هایی چون گای پیرس، جاش لوکاس و هیو جکمن که در سری چهارم ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی بود، اشاره کرد. گای پیرس از نسل بازیگران انگلیسی ـ استرالیایی است که شاید در زمان ساخت سریال رودخانه برفی محبوبیت چندانی نداشت؛ اما اکنون چهره‌ای شناخته شده در سینمای جهان است. او کارش را با بازی در سریال همسایه‌ها در تلویزیون استرالیا در سال 1985 آغاز کرد و پس از بازی در چند سریال تلویزیونی دیگر پا به سینما گذاشت. پیرس بازی در فیلم‌های معروفی چون محرمانه لس‌آنجلس، ممنتو، سخنرانی پادشاه، از تاریکی نترس، پرومتئوس، کنت مونت کریستو، مرد آهنی ۳، قلمرو حیوانات و در جستجوی عدالت را در کارنامه بازیگری خود دارد. بازی خوب او در سریال رودخانه برفی نامزدی دریافت جایزه لاجی را سال 1996 برایش به همراه داشت.

جاش لوکاس، بازیگر آمریکایی رودخانه برفی که نقش برادرزاده مغرور و بی‌پروای مک گرگور را بازی می‌کند، متولد آمریکاست و در مدت اقامتش در استرالیا بازیگر این سریال شد. وی پس از ایفای نقش در 13 قسمت و فصل اول سریال در مصاحبه‌ای ادعا کرد با وجود روابط دوستانه با عوامل سریال اما او دلش برای کشورش تنگ شده‌ است و قصدترک گروه را دارد. این‌گونه شد که در یکی از قسمت‌ها لوک مک‌گرگور کشته می‌شود. راه افتخار، هالک و ذهن زیبا از فیلم‌های معروفی است که لوکاس در آنها بازی کرده است. بازیگر معروف و شناخته شده سری فیلم‌های مردان ایکس و فیلم‌های بینوایان، والورین و استرالیا ـ هیو جکمن ـ در این سریال در فصل چهارم در نقش دانکن جونز بازی کرد که از معدود بازی‌های او در تلویزیون به شمار می‌آید.

به جز این چهره‌های سینمایی، بازیگران دیگر نیز از ستاره‌های تلویزیون استرالیا بودند. اندرو کلارک بازیگر نقش مک گرگور از معروف‌ترین بازیگران تلویزیون استرالیا در دهه‌های 1980و 1990 است که دو بار برنده جایزه لاجی شده است. او کارش را با تئاتر آغاز کرد و پس آن وارد تلویزیون شد. از دیگر کارهای او در تلویزیون می‌توان به بازی در سریال ماجراهای اسکیپی که از تلویزیون ما نیز به نمایش درآمد، در نقش آقای هاموند اشاره کرد.

دیگر بازیگر شناخته شده رودخانه برفی وندی هیوز است که نقش کاتلین اونیل را بازی کرد. او کار بازیگری را از کمپانی تئاتر ملبورن آغاز کرد و نخستین بار با بازی در فیلم پترسون در سال 1974 وارد سینما شد و پس از آن به یکی از چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون استرالیا تبدیل شد. هیوز را یکی از بازیگران تاثیرگذار در پیشرفت ساخت و تولید سینمای استرالیا می‌نامند. وی در مارس 2014 بر اثر ابتلا به بیماری در 61 سالگی درگذشت.

لادن بهبودی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها