به‌دلیل خواص زیاد شیر شتر برخی محققان به آن «طلای سفید بیابان» می‌گویند .
کد خبر: ۸۵۳۱۷۰
شیر شتر مقوی‌تر از شیر گاو

به گزارش جام جم سرا، این شیر به دلیل تغذیه شتر از خار و سایر بوته‌های بیابانی در مقایسه با شیر گاو سدیم بیشتری داشته و کمی شورتر است و برخلاف طبع سرد شیر گاو، طبع گرم رو به اعتدالی دارد و اشتها‌آور و محرک نیروی جنسی است‌. در کشورهای آفریقایی این اعتقاد بین شتربانان وجود دارد مردانی که شیر شتر می‌نوشند قوی‌تر، تنومندتر و سریع‌تر هستند.

ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است.

تحقیقات نشان داده ویتامین Cشیر شتر 3 برابر بیشتر از شیر گاو و 5/1 برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر 3 درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است. خواص آنتی‌باکتریال و ضد‌ویروسی شیر شتر ده بار بیشتر از شیر گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌های موجود در شیر شتر سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ایدز، آلزایمر، زخم معده، سل و هپاتیت C بالا می‌برد.

محققان از شیر شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز در سطح دنیا استفاده کرده و به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند‌. در آزمایش‌ها و مطالعاتی که در کشور هند به عمل آمده موش‌های سرطانی که تحت درمان با شیر شتر قرار داشتند درمان شان به میزان قابل توجهی موفقیت‌آمیز بوده است.

مطالعات علمی در هندوستان نشان داده شیر شتر التهاب لوزالمعده را کاهش داده و ساخت انسولین را تحریک می‌کند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذایی سبب کنترل قند خون می‌شود. شیر شتر به دلیل میزان بسیار کم لاکتوز می‌تواند بهترین جایگزین برای افراد به‌خصوص کودکانی باشد که به لاکتوز شیر گاو حساسیت دارند.

اغلب صحرانشینان برای افزایش ماندگاری شیر شتر، آن را به کفیر تبدیل می‌کنند‌. یعنی با افزودن اندکی استارتر (مایه تخمیر‌کننده) به شیر شتر، نوشیدنی دلچسبی تهیه می‌کنند که از نظر طعم مشابه دوغ تهیه شده از ماست رقیق شده است‌. این نوشیدنی گوارا خواص شیر شتر را داشته، اما فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن بیشتر می‌شود.

فرآورده‌های لبنی شتر باید پاستوریزه باشد

توجه به این نکته ضروری است که شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی شتر باید پاستوریزه و دارای مجوز بهداشت باشد . اغلب فرآورده‌های لبنی شتر که به صورت محلی و سنتی در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسند پاستوریزه نبوده و می‌تواند بیماری‌های خطرناکی همچون کرونا را به انسان انتقال دهد. ویروس کشنده کرونا از طریق تماس با شتر یا استفاده از فرآورده‌های آلوده دام می‌تواند به انسان منتقل شود.

در نهایت بهتر است شیر و فرآورده‌های لبنی شتر در میان شهرنشینان نیز با قیمتی مناسب عرضه شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوند.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها