هرچند بی‌خبری از رخدادهای آینده یکی از نعمت‌هایی است که ما انسان‌ها از آن بهره‌مندیم و قدرش را نمی‌دانیم، ولی واقعیت این است همه ما به نوعی یا نسبت به آینده امیدواریم یا نگران و این مهم‌ترین انگیزه است برای این‌که کنجکاو باشیم از وقایعی که زمان آبستن آن است، زودتر با‌خبر شویم‌.
کد خبر: ۸۴۸۹۹۷

به همین دلیل است که دکان فالگیران در طول تاریخ همیشه پر‌رونق بوده و ما حاضر می‌شویم هر‌ گاه اتفاقی تلخ را تجربه کرده، وقتی شکست عشقی خورده‌ایم، زمانی که کار و کسبمان کساد شده و وقتی اوضاع بر وفق مرادمان نیست و کبکمان خروس نمی‌خواند، دستمان را در دستان کسانی بگذاریم که هیچ دانشی از آینده ندارند و فقط بر اسب ساده‌لوحی ما سوار شده و تجارت می‌کنند. گرایش به فال و فالگیری در طول تاریخ جوامع انسانی وجود داشته و بررسی پیشینه پیدایش آن در حوصله این یادداشت نمی‌گنجد. آنچه منظور ما در این نوشته کوتاه است این که بگوییم اگر فال و فالگیری از جنبه سرگرمی و تفریح خارج شود و در تصمیم‌گیری‌های ما اثر‌گذار باشد، باید بدانیم تصمیم‌های مهم زندگی‌مان را به دست کسانی سپرده‌ایم که راه پولدار‌ شدن آسان را به‌خوبی آموخته‌اند و سوار بر موج هیجان و احساس ما اطلاعاتی از زندگی‌مان دریافت می‌کنند و به خود ما بر‌می‌گردانند که گمان می‌کنیم از اتفاق‌های زندگی ما مطلعند. غافل از این‌که آنها بر اثر ممارست و ارتباط زیاد با مشتریان خود آداب سخنوری را خوب آموخته‌اند و حرف‌هایشان ذره‌ای پایه علمی ندارد. آنها با به ‌کار بردن شگردهای جذاب فقط به اسکناس‌هایی می‌اندیشند که قرار است از جیب ما بیرون بکشند و ما را به آینده‌ای که مدام از آن نگرانیم امیدوار کنند.

گزارش اصلی این هفته چاردیواری را به واکاوی این موضوع اختصاص داده‌ایم و در شکل و شمایل فال صفحه آخر هم که صرفا نگاه سرگرمی و تفریح به آن داریم و مورد درخواست شما همراهان گرامی است، تغییری ایجاد و به چند دلیل با بیتی از شاعر مهربانی، حافظ آن را آغاز کرده‌ایم.

دلیل نخست این‌که با خواندن ابیات شیرین و زیبای خواجه حافظ به اندیشه و معرفتی‌ نو دست یابیم که ما را در زندگی بهتر یاری رسان باشد. دلیل دوم این است که مثبت‌اندیشی و امید‌بخشی در اغلب اشعار حافظ موج می‌زند و بی‌تردید این دو خصلت، ویژگی اخلاقی نیکویی است که اگر به آن متخلق شویم گره از بسیاری از مشکلاتمان گشوده خواهد شد. و دلیل آخر این‌که اشعار حافظ دو‌پهلوست و هر کسی از ظن خودش یار آن می‌شود‌. بنابراین همه می‌توانیم با خواندن این اشعار با آنها ارتباط برقرار کنیم و خود و سرنوشتمان را در آن بجوییم. نکته آخر این‌که فراموش نکنیم زندگی ما انسان‌ها به دلایل ماهوی همواره آبستن حوادث و مشکلات و تلخکامی‌هاست‌، همان‌گونه که خوشبختی‌ها و شیرینی‌ها و خوشی‌هایش هم کم نیست‌. بنابراین برای گذر از رنج‌ها باید صبور باشیم، تفکر کنیم و مسیر درست را بیابیم و مطمئن باشیم در این راه هیچ فالگیری نمی‌تواند دستمان را بگیرد.

زهرا عرب - دبیر چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها