از آنجا که سکاندار انقلاب اسلامی ایران، عنصر «فرهنگ» را حتی مهم‌تر از اقتصاد دانسته‌اند و آن را به «هوایی که تنفس می‌کنیم» تعبیر کرده‌اند، می‌توان به نقش، اهمیت و اثرگذاری رسانه در روزگار امروز پی برد. اما فرهنگ‌سازی عمیق و موثر با ابزاری چون تلویزیون نیازمند شناخت علمی، به روز و همه‌جانبه از آن است.
کد خبر: ۸۴۵۹۱۳

دیدگاه‌های تاریخ مصرف گذشته، کوته‌نگرانه، غیرکارشناسانه و شعاری در این عرصه، نه تنها موجب رشد فرهنگی و ذهنی جامعه نمی‌شود، بلکه به مدد دستیابی مردم به انواع وسایل ارتباط جمعی و آگاهی روزافزون آنها از اتفاقات پیرامون، تنها موجب بی‌اعتمادی و در مرحله بعدی ضدیت مستقیم آنها با تلویزیون خواهد شد. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با مدیران سازمان صداوسیما با هوشیاری کامل، با اشاره به «سیاه‌نمایی‌های بیگانگان و تلاش آنها در جهت تحقق اهداف جنگ نرم»، «بسیج تمام مدیران را برای ایجاد اتاق‌های فکر جهت دستیابی به اهداف فرهنگی» را خواستار شدند و با درایت کامل و با نهی از «شتابزدگی»، مدیران سازمان را به «سرعت‌بخشی در امور» تشویق کردند و مشخصا اشاره فرمودند که «ما وقتی برای از دست دادن نداریم».

در سیستم مدیریتی جدید رسانه ملی «مسئولیت» از پارامترهای جدی «مدیریت» خواهد بود و مدیران صرفا برای گذران امور به صورت خنثی و روتین در سازمان فعالیت نخواهند کرد. اصلاح ساختار اداری و آیین‌نامه‌ها و مقررات سازمان که در بسیاری از موارد ایجادکننده «زمان» و «هزینه» اضافی است، یکی از این گام‌هاست. ساختارهای قدیمی و منبعث از تئوری مدیریت کلاسیک، امروز نه برای مردم و نه برای رسانه ملی منفعتی ایجاد نمی‌کند. وجود معاونت‌ها، بخش‌ها و نهادهای واسطه‌ای متعدد که فرآیند تولید در سازمان را به تاخیر می‌اندازد بایستی در خدمت بخش‌های تولیدی و شبکه‌ها که «عامل تولید» محسوب می‌شوند قرار گیرند و با واگذاری وظیفه تصمیم‌سازی به آنها، به‌عنوان واحدهایی ستادی در خدمت آنها قرار گیرند، تا علاوه بر سرعت یافتن و چابک‌سازی در کار از «اسراف در تولید» که از نگرانی‌های رهبری در دیدار اخیر بود، حذر شود.

طبق ملزومات و قواعد دنیای رسانه‌ای مدرن، هر پیام و اقدامی جهت فرهنگ‌سازی از پس «سرگرمی» برای مردم حاصل خواهد شد. همان‌طور که رهبری هم اشاره داشتند، «باید اهداف مورد نظر را بدون تظاهر و درشت‌نمایی، در حد ظرفیت همه برنامه‌های صداوسیما به‌صورت هنرمندانه ترویج کرد تا مخاطبان اقناع شوند و بپذیرند». چراکه اساسا درک واقعیات خود نیازمند یک چارچوب علمی و فلسفی و کاریست بس هنرمندانه.

به‌کارگیری نیروهای مستعد و علاقه‌مند به حوزه رسانه از میان اقشار مختلف مردم برای پرداختن به تمام سلیقه‌های ملی از دیگر دستورالعمل‌های سازمان است.

چراکه اساسا یکی از تعاریف مدیریت نوین انجام کار به‌وسیله توده‌هاست و سیستمی که ادعای مردمی بودن دارد، جز از این‌که از دل خود مردم دریافت نیرو و ایده داشته باشد، راهی برای اثبات ادعای خود ندارد. در این صورت است که پرداختن به مفاهیمی چون اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی و رشد علمی، مورد عنایت مردم قرار خواهد گرفت و دیگر چون واژه‌هایی کلیشه‌ای و غیرکاربردی مرتبا در گوش مردم بازگو نمی‌شود. بلکه تمام اینها در قالب فیلم و سریال، مستند، کارتون، نمایش، تحلیل و ... از پس سرگرمی که رسالت اول رسانه‌های امروز است، به مردم خواهد رسید. باید توجه داشت که برای «موثر بودن» باید «قدرت» داشت و پارامتر «قدرت» جز اتصال به توده مردم و پشتیبانی شدن توسط آنها به‌دست نمی‌آید. صداوسیما برای کسب این ارتباط مستمر و محکم حتی به کار در شبکه‌های سازمان اکتفا نخواهد کرد و دغدغه رهبری راجع به فضای مجازی را هم به حول و قوه الهی با برنامه‌ریزی برای تقویت حضور در محیط مجازی وب و شبکه‌های اجتماعی پیگیری خواهد کرد.

امیر تاجیک

مدیر شبکه مستند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها