فنلاند؛ شمال اروپا

سفر به کشور هزار دریاچه

بیایید این هفته راهی منطقه‌ای افسانه‌ای شویم! شبه‌جزیره‌ اسکاندیناوی در شمال قاره‌ سبز و دربرگیرنده‌ سه کشور سوئد، نروژ و دانمارک است که تبار مردم این منطقه به وایکینگ‌ها می‌رسد. با این حال، مقصد ما هیچ‌کدام از این کشورها نیست! در قسمت شمالی این بخش سرزمینی وجود دارد که مردمان آن گاهی از دید جغرافیایی و فرهنگی اسکاندیناویایی شمرده می‌شوند. 10 درصد سرزمین این کشور دریاچه و بیش از 80 درصد آن پوشیده از جنگل است. به فنلاند، کشور هزار دریاچه خوش آمدید!
کد خبر: ۸۴۵۶۸۱

فنلاند مقصد گردشگران زیادی است. سال 2010، شش میلیون نفر به کم‌تراکم‌ترین کشور قاره‌ اروپا قدم گذاشتند که بیشتر‌ آنها روس بوده‌اند. طبیعت بکر فنلاند هر سال بر تعداد گردشگران می‌افزاید. دریاچه‌های زیبا و متعدد یکی از عوامل جذب توریست است؛ دریاچه‌هایی که نزدیک به 2000 عدد از آنها بزرگ‌تر از 500 مترمربع هستند. یکی از معروف‌ترین آنها، دریاچه‌ سایمای نام دارد که با 4377 کیلومترمربع مساحت در جنوب شرقی کشور قرار گرفته و بزرگ‌ترین دریاچه‌ فنلاند نیز شناخته می‌شود. این دریاچه پس از ذوب‌شدن یخچال طبیعی در پایان عصر یخبندان تشکیل شده است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با 483 کیلومتر درازا، از دیگر مناطق آبی جذاب است. این کشور 20 هزار جزیره با وسعتی بیش از صد هزار کیلومتر مربع دارد. اما این مورد تنها یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این کشور رویایی است. ما ایرانیان که چهار فصل را به چشم می‌بینیم و با تمام وجودمان حس می‌کنیم، از تابستان‌های گرم و درخشنده، اما کوتاه و از سوی دیگر زمستان‌های سرد و تاریک، اما بسیار بلند فنلاند شوکه خواهیم شد! در لاپلند، واقع در شمال کشور، به مدت دو ماه تمام در زمستان خورشید طلوع نمی‌کند و تابستان نیز به مدت دو ماه، غروب را نمی‌بیند! شاید برای همین آب و هوای عجیب و غریب است که جمعیت کمی ـ حدود 6 میلیون نفر ـ در این کشور زندگی می‌کنند.

از شگفتی‌های طبیعی این کشور که بگذریم، هلسینکی پایتخت فنلاند، مهم‌ترین مقصد جهانگردان است. دیدن از شهری که سال‌های متوالی، نامش در رتبه‌های نخست شهرهای دنیا از لحاظ کیفیت بالای زندگی قرار دارد، هیجان انگیز خواهد بود. بزرگ‌ترین موزه‌ تاریخی، به نام موزه‌ ملی فنلاند در این شهر قرار دارد. در این موزه، طیف گسترده‌ای از مجموعه‌های قدیمی از زمان پیش از تاریخ تا قرن 21 میلادی به نمایش گذاشته شده است. بنای موزه که به صورت قلعه‌ای با معماری نئومدیوال است، خود به تنهایی یک جاذبه‌ توریستی است. یکی دیگر از موزه‌های تاریخی معروف، موزه شهر هلسینکی است که بازدیدکنندگان را با تاریخ 500 ساله این شهر آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید به جایی بروید که دورتادورتان را موزه‌ها فرا گرفته باشد، دانشگاه هلسینکی مقصد شما خواهد بود. گالری‌های شهر هم نمایشگر سبک‌های مختلف هنری است؛ از مدرن گرفته تا کلاسیک. هلسینکی، سه مجموعه تئاتر بزرگ به نام‌های تئاتر ملی فنلاندی، تئاتر شهر هلسینکی و تئاتر سوئدی دارد.

پا را از پایتخت بیرون بگذاریم و کمی به گوشه و کنار فنلاند سری بزنیم! قلعه‌ سومنلینا که در نیمه‌ دوم قرن 18 میلادی توسط سوئدی‌ها و در ورودی بندر هلسینکی ساخته شده، نمایانگر یکی از پیشرفته‌ترین معماری‌های نظامی اروپا در آن زمان است. این قلعه یکی از منحصر‌به‌فردترین بناهای تاریخی و همچنین یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های دریایی جهان است. با وجود این سومنلینا، تنها قلعه شناخته شده‌ فنلاند نیست. اگر کسی در تصورات خود به دنبال دیدن از یک بنای کلاسیک ـ که از قرون وسطی به یادگار مانده ـ ‌باشد، قطعا بهترین گزینه قلعه هِیم است. این قلعه از قرن سیزدهم و از زمان جنگ‌های صلیبی باقی مانده که در طول این مدت به اشکال گوناگونی استفاده شده است؛ دوره‌ای محل اقامت خاندان سلطنتی بوده، زمانی انبار غذا و حتی در برهه‌ای زندان! اما در حال حاضر مکانی برای جذب گردشگر است.

چطور برویم؟

اگر می‌خواهید راهی فنلاند شوید، خیالتان راحت! تورهای گردشگری متنوعی برنامه‌ سفر به این نقطه را ترتیب داده‌اند. البته بیشتر تورها ترکیبی است، یعنی سفر به چند کشور را مد نظر قرار می‌دهند؛ به همین علت قیمت‌ها کمی بالا می‌رود! به عنوان مثال سفر 15 روزه به فنلاند، سوئد، نروژ و دانمارک، 25 میلیون تومان خرج به همراه خواهد داشت!

نرگس انصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها