عباسعلی: به المپیک 2020 فکر می‌کنم

المپیک؛ افسوس بزرگ دختر طلایی

حمیده عباسعلی، عضو تیم ملی کاراته بانوان یکی از رکوردداران ورزش ایران است. رکورد او بسیار جالب توجه و تحسین‌برانگیز به شمار می‌رود. این کاراته‌کای سنگین‌وزن به هر مسابقه بین‌المللی اعم از آسیایی، جهانی و رقابت‌های مختلف بین‌المللی که اعزام شد، مدال‌های رنگارنگ به دست آورد و هرگز در زمینه کسب مدال ناکام نبوده است.
کد خبر: ۸۴۵۶۶۴

برخی ورزشکاران برای مدال‌آوری در رقابت‌های برون‌مرزی به زمان و کسب تجربه نیاز دارند، اما این دختر 26 ساله گویا به هیچ کدام از آنها نیاز نداشت. او برترین کاراته‌کای تاریخ ورزش بانوان است. عباسعلی نخستین بانوی کاراته‌کا محسوب می‌شود که در رقابت‌های جهانی موفق به کسب مدال طلا شده است. او اکنون یکی از برترین کاراته‌کاهای زن جهان نیز محسوب می‌شود و به قدری اعتبار و شهرت پیدا کرده که مسئولان برگزاری رقابت‌های کاپ آزاد فیلادلفیای آمریکا، عکس این قهرمان ایرانی را در پوستر رقابت‌ها چاپ کرده‌اند.

با این که این ملی‌پوش کاراته بانوان ویترینی رنگارنگ از مدال‌های مختلف دارد، اما هنوز خود را در ابتدای راه می‌بیند.

عکسم هست، ولی خودم نیستم!

در اواسط دهه 70 و با محبوبیت بیشتر کاراته، این رشته ورزشی بین عموم زنان و دختران بیشتر از هر زمان دیگری طرفدار پیدا کرد. در واقع کاراته آشناترین رشته ورزشی نزد عموم بود.

سال‌ها طول کشید تا کاراته بانوان ایران در میادین بین‌المللی جا بیفتد. در تمام این سال‌ها می‌توان حمیده عباسعلی را برترین ورزشکار این رشته در میان بانوان معرفی کرد. وی در پنج سال (از سال 2010 تا 2015) مدال‌های متعددی در عرصه‌های بین‌المللی به دست آورد که طلای رقابت‌های آسیایی و همچنین طلای رقابت‌های قهرمانی آسیا مهم‌ترین موفقیت‌های وی تلقی می‌شود.

اکنون در حالی که عکس وی در پوستر رقابت‌های کاپ آزاد کاراته فیلادلفیای آمریکا چاپ شده، اما هنوز دعوت‌نامه این رقابت‌ها برای وی ارسال نشده است. عباسعلی تمایل زیادی دارد به این رقابت‌ها برود و رکورد قابل ملاحظه خود را در‌کسب مدال ‌بهبود ببخشد.

وی در این زمینه به جام‌جم ورزشی گفت: پیگیر این هستم تا در رقابت‌های کاپ آزاد فیلادلفیا شرکت کنم. جالب اینجاست که عکس من روی پوستر رقابت‌ها چاپ شده، اما هنوز از دعوت‌نامه خبری نیست.

عباسعلی در ادامه گفت: البته اهمیتی ندارد که به این رقابت‌ها بروم یا نه؛ چراکه هدف اصلی من رقابت‌های جهانی است که پیش رو داریم. باید برنامه‌ریزی هدفمندی برای این رقابت‌ها داشته باشم.

وی افزود: برای حفظ آمادگی باید در رقابت‌های لیگ جهانی (کاراته وان) حضوری ثابت داشته باشم. هرقدر بیشتر مسابقه بروم، بیشتر تجربه به دست می‌آورم و بیشتر ضریب قهرمانی‌ام در رقابت‌های جهانی بالا می‌رود.

مشکل نبود اسپانسر

عباسعلی با این که یکی از مدال‌آورترین ورزشکاران ایرانی به شمار می‌رود، اما برای اعزام به رقابت‌های مختلف با مشکلات زیادی روبه‌روست. مهم‌ترین مشکل اسپانسر است. وی برای اعزام به برخی رقابت‌ها باید اسپانسر داشته باشد، چیزی که یافتن آن برای یک ورزشکار زن بسیار سخت است.

این ملی‌پوش کاراته در این رابطه گفت: برای رقابت‌های کاراته وان (لیگ جهانی کاراته) باید اسپانسر داشته باشم. تا این لحظه هنوز اسپانسری پیدا نکرده‌ام؛ اگر پیدا نشود، با مشکل جدی روبه‌رو خواهم شد؛ چراکه مجبور می‌شوم هزینه‌های اعزام را خودم بدهم. فدراسیون همیشه نمی‌تواند مرا به تمام رقابت‌های بین‌المللی در طول سال اعزام کند. گاهی اوقات باید به دنبال اسپانسر باشم تا بتوانم امکان حضور در رقابت‌های مختلف را پیدا کنم.

دوستی که باعث پیشرفتم شد

قهرمان رقابت‌های آسیایی 2014 اینچئون که رکورد قابل ملاحظه‌ای در کسب مدال‌های رنگارنگ از رقابت‌های مختلف بین‌المللی دارد، گفت: دلم می‌خواهد این روند همچنان ادامه داشته باشد. تا جایی که در توانم باشد، به مدال‌آوری ادامه می‌دهم و نمی‌خواهم لحظه‌ای توقف داشته باشم. رقابت‌های لیگ جهانی کاراته وان فرصت خوبی است تا تعداد مدال‌های بین‌المللی‌ام را بیشتر کنم. من در شروع فعالیت حرفه‌ای خود در کاراته اهدافی داشتم که هنوز به بسیاری از آنها نرسیده‌ام. عباسعلی یادآور شد: برای رسیدن به موقعیت کنونی‌ام تلاش‌های زیادی کرده‌ام، اما دوست صمیمی‌ام سمانه خوشقدم که خود یکی از کاراته‌کاهای تیم ملی بوده، نقش زیادی در پیشرفتم داشته و دارد. من بیش از هفت سال است با وی تمرین می‌کنم و بخش زیادی از موفقیت‌هایم را مدیون او هستم.

هدفی دور به نام المپیک

برای ورزشکاری همچون عباسعلی که از هیچ مسابقه‌ای بدون مدال برنمی‌گردد، خیلی سخت است که در المپیک جایی نداشته باشد. کاراته جزو ورزش‌های المپیکی نیست، اما براساس آنچه در دو سال گذشته در کمیته بین‌المللی المپیک روی داد، کاراته از سال 2020 به المپیک افزوده می‌شود. عباسعلی هرچند افسوس حضور در المپیک 2016 ریودوژانیرو را همانند افسوس حضور در المپیک 2012 خواهد خورد، اما شگفت آن که از همین الان برای المپیک 2020 برنامه‌ریزی می‌کند. او در المپیک 2020 حدود 31 سال خواهد داشت. عباسعلی در این رابطه خاطرنشان کرد: حتی وزن‌هایی که در کاراته المپیکی شده، اعلام شده است. خیلی دلم می‌خواهد در این رقابت‌ها حضور داشته باشم و المپیک آخرین آرزوی ورزشی من است. افسوس که اکنون نمی‌توانم جایی در این رقابت‌ها داشته باشم، با این حال نگاهم فقط به آینده است و هدف بزرگی برای خودم تعریف کرده‌ام.

حمیده عباسعلی

تاریخ تولد: 1368

رشته: کاراته

افتخارات: نایب‌قهرمانی بازی‌های آسیایی (2010 گوانگجو)، نایب‌قهرمانی رقابت‌های جهانی (2012 برمن آلمان)، مقام سوم رقابت‌های دانشجویان جهان، مقام قهرمانی رقابت‌های کاراته وان (2012 جاکارتای اندونزی)، مقام سوم رقابت‌های کاراته وان (2014 اوکیناوای ژاپن)، مقام سوم رقابت‌های کاراته وان (2014 استانبول)، قهرمانی رقابت‌های آسیایی (2014 اینچئون کره جنوبی) و قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا (‌2015 یوکوهامای ژاپن).

هیلدا حسینی‌خواه

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها