همزمان با رسیدن فصل پاییز کم‌کم پای «به» نیز به میوه‌فروشی‌ها باز می‌شود. این میوه زرد رنگ علاوه بر طعم و عطر دلنشین دارای خواص بیشماری هم هست. به دارای مقادیر بالایی از ویتامین ‌A، C و گروه B بوده و همچنین بافت نسبتا سفت گوشت آن، منبع خوبی از فیبر است.
کد خبر: ۸۴۴۷۰۱

این میوه ملس ترش و شیرین سرشار از کلسیم و آهن است و به رشد کودکان و نوجوانان کمک زیادی می‌کند. «به» برای تقویت دستگاه ایمنی بدن مفید است به همین دلیل همزمان با فرارسیدن فصل پاییز که با شیوع بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی رو‌به‌رو هستیم، مصرف به می‌تواند از بروز این بیماری و همچنین انواع آنفلوآنزا جلوگیری کند. اگرچه «به» بیشتر به صورت پخته مصرف می‌شود، اما برای حفظ ویتامین C آن بهتر است آن را مانند سیب پوست بگیرید و به صورت خام میل کنید.

افراد مبتلا به زخم معده «به» را فراموش نکنند. خواص ضد التهابی این میوه می‌تواند درد‌های ناشی از زخم معده را کاهش دهد. «به» به تنظیم فعالیت روده نیز کمک شایانی می‌کند به همین دلیل افراد مبتلا به اسهال می‌توانند برای درمان بیماری خود از این میوه بهره ببرند. بیمارانی که از فشار خون نیز رنج می‌برند، نباید از خواص به غفلت کنند. مصرف این میوه پاییزی به تنظیم فشار خون این افراد و همچین کاهش کلسترول مضر موجود در خون منجر می‌شود.

قبل از آن‌که استفاده از انواع شربت‌های سرماخوردگی و درد سینه تا این حد متداول شود بسیاری از قدیمی‌تر‌ها دانه‌های به را در آب می‌خیساندند و لعاب حاصل از آن را می‌خوردند. در حقیقت خواص ضدالتهابی این میوه برای دستگاه تنفس می‌تواند از هر داروی شیمیایی دیگر سریع‌تر عمل کند. نقش این میوه در سلامت دستگاه تنفس تا جایی است که افراد مبتلا به آسم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

روش خرید و نگهداری میوه به

برای خرید میوه به بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که کاملا رسیده و زرد رنگ هستند، اما اگر متوجه شدید که میوه‌های به شما به اندازه کافی رسیده نیستند، کافی است که چند روز آنها را در فضای آشپزخانه قرار دهید تا خودشان به تدریج برسند. اگر این میوه را در پارچه یا کاغذ بپیچید و در یخچال قرار دهید می‌توانید آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید. برای دوام بیشتر این میوه، بهتر است کرک‌های روی پوست به را زمانی که می‌خواهید آن را مصرف کنید بشویید و جدا نمایید.

میزان کالری

در هر 100 گرم به حدود 57 کالری وجود دارد که با توجه به سیرکنندگی این میوه و فیبر بالایی که دارد از گزینه‌های خوب برای رژیم غذایی محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است در صورتی که دارای رژیم غذایی هستید باید این میوه را به صورت خام میل کنید.

طریقه مصرف

معمولا به را به علت بافت سفت‌تری که نسبت به میوه‌های مشابه همچون سیب یا گلابی دارد به صورت پخته مصرف می‌کنند. استفاده از به در تهیه انواع دسرها، ژله‌ها و مارمالاد‌ها متداول است. چراکه بوی خوش و طعم دلنشین این میوه همراه با شیرینی‌ها ترکیب خوشایندی را ایجاد می‌کند. از به در تهیه بعضی از خوراک‌ها و خورش‌های ایرانی نیز استفاده می‌شود.

تاس‌کباب به

مواد لازم: به تازه و زرد: 2 عدد ، گوشت گوسفندی با استخوان و چرب: یک کیلو ، سیب‌زمینی ریز: 6 تا 8 عدد ، پیاز: 3 عدد بزرگ ، آلو بخارا: 100 گرم ، هویج: 3 عدد متوسط، گوجه: 2 عدد بزرگ ، زعفران آب کرده: 2 قاشق غذاخوری ، نمک و فلفل: به میزان لازم ، رب گوجه: در صورت تمایل یک قاشق غذاخوری ، کره: 100 گرم

طرز تهیه: ابتدا گوشت را بشویید و با استخوان و چربی به تکه‌های درشت، برش بزنید. پیازها را حلقه‌ای برش بزنید. کف قابلمه را کمی چرب کنید و کامل با حلقه‌های پیاز بپوشانید. روی پیاز‌ها را گوشت بچینید. مجددا پیاز و بقیه گوشت را هم روی پیاز‌ها چیده و زعفران آب کرده را با یک لیوان آب به مواد اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. به محض جوش آمدن، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. این غذا باید با حرارت کم پخته شود. به‌‌ها را شسته و کرک روی آنها را بگیرید و حلقه‌ای برش بزنید. سیب‌زمینی‌های ریز را هم بشویید و پوست بگیرید. گوجه و هویج‌ها را هم خرد کنید. بعد از این‌که گوشت‌ها نیمه‌پز شد، روی آنها را یک لایه به، بچینید. کمی زعفران آب کرده روی حلقه‌های به بریزید. آلو بخارا را هم اضافه کنید. سیب‌زمینی‌ها را درسته روی آن ریخته و گوجه و هویج را هم به غذا بیفزایید. مجددا روی همه مواد را با حلقه‌های پیاز کامل بپوشانید. نمک و فلفل را هم اضافه کنید و در ادامه پخت، در قابلمه را با دم‌کن بپوشانید و بگذارید مواد پخته و آب آنها تبخیر شود. در انتها کره را هم آب کنید و روی مواد بریزید و تاس کباب را در ظرف مناسبی بریزید و با نان سنگک و سبزی تازه نوش جان کنید.

خورش به

مواد لازم: به: 2 عدد متوسط ، گوشت گوسفند با استخوان: 500 گرم ، پیاز: یک عدد بزرگ ، لپه: یک لیوان، آلو بخارا: 250 گرم ، رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق غذاخوری پر ، آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری ، شکر: 3 قاشق غذاخوری روغن، نمک، زعفران و دارچین: به میزان لازم

طرز تهیه: گوشت را بشویید و به تکه‌های منظم خرد کنید. پیاز را هم نگینی خرد کرده و سرخ کنید. گوشت را به پیاز افزوده و خوب تفت دهید. لپه را هم بشویید و به گوشت اضافه کنید و سپس با گوشت سرخ کرده و 4 لیوان آب جوش روی حرارت بگذارید تا پخته شود. رب را به همراه ادویه‌ها سرخ کرده و در اواسط پخت، به خورش اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا خورش به آرامی پخته شود. آلو‌ها را از قبل خیس کنید. به را هم برش‌های مکعبی بزنید و با کمی روغن تفت دهید. به و آلو را در اواخر پخت به خورش افزوده و بگذارید خورش به آرامی پخته و به روغن بیفتد. شکر و آب لیمو و نمک و زعفران را در انتها به خورش بیفزایید.این خورش کم‌آب و طعم ملس دارد. بهترین ادویه برای این غذا دارچین است. خورش به را با پلو زعفرانی میل کنید.

دمنوش به

مواد لازم: به تازه یا خشک: 8 تا 10 برش ، غنچه‌های گل محمدی: 5عدد ، دارچین: 3 تا 4 تکه کوچک ، نبات: به میزان لازم

طرز تهیه: برش‌های به را به همراه گل محمدی داخل یک قوری بریزید و 2 لیوان آب جوش روی آن ریخته، دارچین را هم اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه آن را مانند چای دم کنید. در صورت تمایل می‌توانید چند برش سیب را هم به آن بیفزایید. در نهایت یک تکه نبات به دمنوش اضافه کنید و بنوشید

مربای به

مواد لازم: به: 4 عدد متوسط ، شکر: 750 گرم ، آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری، وانیل یا دانه‌های هل: به میزان لازم

طرز تهیه: به‌ها را بشویید. می‌توانید آن را پوست بگیرید. ولی بهتر است با پوست آنها را خرد کنید و با 4 لیوان آب بپزید. وقتی میوه به نیمه‌پز شد، شکر و هل را اضافه کنید. دقت کنید برای این‌که مربایی خوش‌رنگ داشته باشید، اولا به را در ظروف لعابی یا ترجیحا مسی بپزید. دوم این‌که حتما در ظرف مربا را با دم‌کن ببندید و کمتر آن را باز کنید. بعد از این‌که مربا قوام آمد و روی آن حباب زد حرارت را خاموش کنید و همچنان تا خنک شدن نهایی در قابلمه مربا با دم‌کن بسته نگه دارید. در این صورت مربای به قرمز رنگ شده و طعم آن هم بهتر می‌شود. بعد از خنک شدن، مربا را در شیشه بریزید و هواگیری و در جای خنک نگهداری کنید.

کوکوی به

مواد لازم: به: 2 عدد تخم‌مرغ: 4 عدد، آرد: 2 تا 3 قاشق غذاخوری دارچین و شکر و زعفران و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه: به را بشویید و آن را رنده کنید. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف مناسبی بشکنید و خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شوند. آرد و شکر و دارچین را با تخم‌مرغ مخلوط کنید. به را همراه مواد دیگر به تخم‌مرغ‌ها افزوده و خوب به هم بزنید. روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید کاملا داغ شود. از مواد کوکو با ملاقه در روغن بریزید و سرخ کنید. می‌توانید از قالب کو‌کو هم استفاده کنید تا کوکو‌های شما شکیل‌تر و هم‌اندازه باشند. بعد از این‌که یک طرف آنها سرخ شد، برگردانید و طرف دیگر کوکو را سرخ کنید. کوکوها را در ظرف مناسبی بچینید و اطراف آن را با سبزیجات فصل و زیتون تزئین نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها