امگا۳ نوعی اسید چرب غیر‌اشباع و ضروری است که انسان از دوران جنینی تا سالمندی به آن نیاز دارد و چون بدن قادر به تولید میزان مناسبی از آن نیست باید از طریق مواد غذایی تامین شود.
کد خبر: ۸۴۳۶۳۳

اولین و مهم‌ترین نقش امگا۳، پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی به‌خصوص سکته قلبی است و به گفته پزشکان، سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر باید از غذاهای حاوی امگا۳ استفاده کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد امگا۳ باعث بهبود خلق و خوی و رفتار و شخصیت اشخاص می‌شود و افرادی که میزان این اسید چرب در خون آنها کم است نسبت به دیگران رفتار متغیر و دیدگاه منفی‌تری دارند و دارای علائم خفیف افسردگی هستند و سازگاری کمتری نشان می‌دهند. میزان این اسیدچرب در خون کودکانی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند در مقایسه با بچه‌هایی که شیر مادر می‌خورند، کمتر است. ‌بهترین منبع غذایی تامین‌کننده امگا3 روغن ماهی است. ماهی‌هایی مانند کیلکا، کولی، ساردین،قباد، سالمون، شاه ماهی، قزل‌آلا (حتی انواع پرورشی) و ماهی‌های آزاد در کنار میگو، گردو، تخم کتان، زیتون، روغن کانولا و کلزا از منابع خوب و در دسترس دریافت امگا3 محسوب می‌شوند. این مواد غذایی علاوه بر دارا بودن امگا3 چون غنی از دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند در مقایسه با مکمل‌های حاوی این اسید چرب گزینه مناسب‌تری هستند. بد نیست بدانید ماهی تیلاپیلای پرورشی به دلیل پایه تغذیه‌ای ذرت، پایین‌ترین میزان امگا3 را دارد.

شیرهای غنی شده با امگا3 چطور؟

در سال‌های اخیر برخی تولیدکنندگان با نام‌های تجاری گوناگون، محصولات لبنی به خصوص شیر غنی شده با امگا۳ را تولید و به بازار ارائه کرده‌اند که چون شیر از منابع مناسب تامین مواد مغذی بدن است، غنی کردن آن با امگا3 می‌‌تواند آن را در گروه سایر مواد غذایی مفید حاوی این اسید چرب قرار دهد. اما چگونه شیر با امگا3 غنی می‌شود؟ ‌در صنعت، شیر به دو روش غنی می‌شود. یک روش این است که در جیره غذایی گاو یا گوسفند مواد غنی از امگا3 همچون دانه کتان را وارد می‌کنند‌. به این ترتیب غلظت امگا3 در شیر تولیدی دام افزایش می‌یابد. در روش دیگر، زیر نظر اداره کل نظارت بر مواد غذایی، اسید چرب امگا۳ را با درصد معینی به شیر اضافه می‌کنند. توجه به این نکته لازم است که امگا3 شیرهای غنی شده در مجاورت با حرارت، بوی زهمی همچون بوی ماهی در شیر تولید می‌کند که عموما مردم نمی‌پسندند. در نتیجه شیرهای حاوی امگا3 را گرم نکنید و به صورت سرد بنوشید تا بتوانید از خواص تغذیه‌ای آن بهره بیشتری ببرید.

ناسازگاری امگا3!

این را هم بدانید مصرف بیش از حد مکمل یا فرآورده‌های حاوی امگا3 می‌تواند عملکرد معکوسی در بدن داشته باشد و سبب تضعیف سیستم ایمنی، بینایی و مغزی شود و با کاهش تری‌‌گلیسیرید خون، فرد را دچار کمبود انرژی کند. ضمن این که مازاد آن در بدن اکسید می‌شود و سبب آسیب عروقی و بروز کبد چرب می‌شود. در دوره‌های خاصی همچون بارداری یا شیردهی مصرف مقادیر بالای امگا3 می‌‌تواند خطرساز شود.

فاخره بهبهانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها