مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

پرسپولیس بلند شو! +تصاویر

فرانچسکو توتی کم‌کم به خط پایان نزدیک می‌شود. بسیاری پایان فصل 16ـ2015 را پایان کاپیتان محبوب رمی‌ها در فوتبال قلمداد می‌کنند. گلادیاتور 39 ساله گرگ‌های رمی (لقب تیم آ.ث. رم) اما هنوز هیچ اظهارنظر صریحی درباره خداحافظی نکرده است. او تنها چهره شاخص فوتبال ایتالیا نیست که می‌خواهد تا بعد از 40 سالگی هم به فوتبال خود ادامه دهد.
کد خبر: ۸۴۲۷۴۲
راه طولانی که «توتی» برای اسطوره شدن پیمود

شاید هم او چنین تصمیمی نگرفته باشد و براساس پیش‌بینی بسیاری، انتهای این فصل خداحافظی کند، اما هر چه باشد باید به جرات گفت فرانچسکو توتی حالا یک بازیکن تمام شده است. البته این بازیکن هر چند از نظر فنی تقریبا تمام شده است، اما هرگز پایانی بر اسطوره بودن او تصور نمی‌شود. او که به دلیل وفاداری بیش از اندازه به رم راضی نشد در دوران اوجش به رئال مادرید برود موافقان و مخالفان خود را داشته است، البته در این میان تعداد موافقان او خیلی بیشتر است. مخالفان کاپیتان و سمبل رم می‌گویند او هر چند برای رمی‌ها اسطوره قابل احترامی به شمار می‌رود، اما هرگز به پای اسطوره‌هایی نظیر الساندرو دل پیرو، روبرتو باجو، پائولو مالدینی و... نمی‌رسد ؛ادعایی که مورد تمسخر موافقان توتی است.

اما فرانچسکو توتی اسطوره‌ای راستین برای رمی هاست. او به همین راحتی اسطوره نشد. بازیکنی که به تازگی سیصدمین گل خود را در سری A به ثمر رسانده است برای به دست آوردن موقعیت کنونی در فوتبال ایتالیا سختی‌های زیادی را تحمل و علاوه بر آن، موارد زیادی را رعایت کرد. برای تبدیل شدن فرانچسکو توتی به یکی از بزرگ ترین اسطوره‌های فوتبال ایتالیا این پنج مورد نقش مهمی داشتند:

اخلاق‌های نیک آقای کاپیتان

فرانچسکو توتی از آن دست ستاره‌هایی است که همیشه ارتباط خوبی با هواداران خود و باشگاه برقرار کرده است. توتی 39 ساله علاوه بر این، نوع رفتار در یکی از محبوب‌ترین باشگاه‌های ایتالیا را خوب بلد است. احترام به دیگران راه توتی را برای اسطوره کردن هموار کرد. اوج احترام وی به باشگاه رم و همچنین هواداران، وفاداری‌اش بود. او هرگز راضی نشد به رئال مادرید یا منچستریونایتد برود، چراکه نمی‌توانست از رم و هوادارانش دست بکشد. این انتخاب به قیمت این تمام شد که توتی هرگز جام قهرمانی اروپا را لمس نکند، اما اکنون اصلا پشیمان نبوده و اتفاقا خیلی هم خوشحال است که هرگز از تیم محبوب خود جدا نشد.

ثبات

توتی از سال 1992 در باشگاه رم بازی می‌کند. 23 سال حضور در یک باشگاه کار هر بازیکنی نیست. او در تمام این مدت ثبات داشت. کمتر پیش آمده در نحوه تمرین کردن کاپیتان رم تغییر قابل‌توجهی به وجود بیاید یا این که او بخواهد با توجه به نفوذ روی باشگاه و مربی از تمرینات فرار کند. توتی ثبات قابل‌توجهی در تمام این سال‌ها داشته است؛ چیزی که ممکن است حتی برترین بازیکنان فوتبال جهان از آن بی‌بهره باشند. ثبات نیز بخش دیگری از پروسه اسطوره شدن توتی بود.

ستاره بزرگ رمی‌ها

با ثبات و وفادار بودن تنها شاخص‌هایی نیست که باعث ماندگاری یک بازیکن در باشگاهی همچون رم می‌شود. رم از آن دست تیم‌هایی است که باید در ترکیب خود ستاره داشته باشد و توتی در سال‌های اخیر به خوبی نقش این ستاره را ایفا کرده است؛ ستاره‌ای که هم گل می‌زند و هم گل می‌سازد. بازیکنی که در بسیاری از مواقع ناجی تیمش شد، هرچند روزهای بد زیادی هم داشت. ستاره بزرگ رمی‌ها در تمام سال‌های اخیر بی‌شک فقط فرانچسکو توتی بوده است.

مولفه‌های محبوب بودن

فرانچسکو توتی زمانی دیوید بکام ایتالیایی‌ها معرفی می‌شد. چیزی که توتی ابتدا از شنیدن آن خوشحال می‌شد، اما اکنون به کار بردن این جمله برایش چندان خوشایند نیست. او در اوج جوانی از این که به عنوان بکام ایتالیایی‌ها معرفی می‌شد لذت می‌برد، اما اکنون فقط می‌خواهد نقش خودش را داشته باشد.

به هر حال توتی از آن دست ستاره‌های عامه پسند هم به شمار می‌رود؛ از آن ستاره‌هایی که می‌تواند حضوری ثابت روی جلد نشریات داشته باشد و همیشه اخبار مهم او از سوی هوادارانش دنبال شود.

منبع: فوتبال ایتالیا‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها