آیین بزرگداشت نخستین ردیف نویس موسیقی ایرانی برگزار می شود

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری بنیاد یونس امره ترکیه، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغه ای، نخستین ردیف نویس موسیقی ایرانی، را شنبه 11 مهرماه برگزار می کند.
کد خبر: ۸۴۱۲۸۴
آیین بزرگداشت نخستین ردیف نویس موسیقی ایرانی برگزار می شود

به گزارش ایرنا، آیین بزرگداشت عبدالقادر مراغه ای از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو (در سال های 2014 و 2015 میلادی)، با حضور جمعی از چهره های ادبی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه برگزار می شود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات، رییس موسسه فرهنگی یونس امره ترکیه، رییس دفتر منطقه ای یونسکو، رییس کمیسیون ملی یونسکو، شهردار مراغه، رییس گروه فرهنگ کمیسیون یونسکو و اندیشمندانی از ایران و ترکیه در این آیین بزرگداشت، سخنرانی خواهد کرد.

کمال الدین ابوالفضایل، عبدالقادر بن غیبی الحافظ مراغی، شهره به عبدالقادر مراغه ای از موسیقی دانان برجسته سده نهم هجری است.

او در خانواده ای از تبار موسیقی دانان، در مراغه به دنیا آمد و موسیقی را از پدرش آموخت و علوم عصر خود را فرا گرفت. دوران زندگی او هم زمان با عصری پرآشوب و آشفته از تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران بود.

حدود سی تا چهل قطعه در رپرتوار موسیقی عثمانی وجود دارد که منسوب به عبدالقادر مراغه ای است که بسیاری از موسیقی شناسان، آنها را دارای اصالت تاریخی ارزیابی می کنند.

در اروپا برای نخستین بار دانشمند آلمانی گیزه وتر (Gizze Wetter) (۱۸۵۰ – ۱۷۷۳) از عبدالقادر به عنوان نظریه پرداز موسیقی نام برده است.

عبدالقادر در نواختن ساز بربط استاد بود و موسیقی سریال «امام علی (ع)»، ساخته فرهاد فخرالدینی، برگرفته از آثار او است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها