رییس جمهوری در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی:

ملت ایران عزتمندانه مقاومت، مذاکره و توافق کرد

اجرای برجام که این روزها در آمریکا مرحله اول خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و از سد کنگره عبور کرده، سندی است که در صورت تائید آن در تهران و قرار گرفتن در مسیر اجرا، ارزیابی‌های دقیق‌تری از رویکردهای مقامات آمریکایی در قبال کشورمان به دست می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۷۰۴۷
شرایط بازی به نفع ایران است

همه می‌دانند که ملت ایران مردمی عاقل، رشید و منطقی بوده که برای بروز و ظهور انقلاب، تداوم و حفظ آرمان‌های آن هزینه‌های بسیاری دادند و به‌‌رغم این‌که دشمنان همواره تلاش داشتند در مسیر فعالیت‌ های هسته‌‌ای کشورمان کارشکنی کنند ولی ملت ایران هزینه آن را پرداخت و با پیشرفت‌ های حیرت‌انگیز هسته‌ای، نبوغ خویش را به جهانیان نشان داد و حتی آنان را به پای میز مذاکره کشاند.

در شرایط فعلی نگاه به برجام نباید خوشبینانه یا بدبینانه، بلکه باید واقع‌بینانه باشد، زیرا مذاکره‌کنندگان ما بر اساس واقعیت‌های داخلی و بین‌المللی و در یک کارزار سخت، با تلاش برای حفظ مصالح و منافع ملی به این سند رسیده‌اند.

از یاد نبریم که برجام باعث انشقاق میان دولت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز‌ آمریکا و عربستان شد و حتی ممکن است باعث انشقاق اروپا و آمریکا نیز بشود که این اتفاقات را می‌توان در راستای منافع ملی کشور ارزیابی کرد.

هرچند بررسی حقوقی برجام هنوز کامل و قطعی نشده و گرچه در آمریکا از سد کنگره گذشته اما در ایران باید مراحل خود را طی کند؛ با وجود این، شاهد حضور و تمایل دولت‌های متعدد اروپایی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران هستیم که همگی گواه این مطلب است که برخلاف ظاهر، رقابت میان اروپا و آمریکا بویژه در حوزه‌های اقتصادی جدی بوده و باید از این شکاف نهایت استفاده را ببریم.

با این همه، واقعیت این است که در موضوع برجام چالش‌های داخلی آمریکا عمیق است که این امر مربوط به دولت این کشور بوده و باید همچنان آن را مدیریت کند؛ ولی این نکته را نباید فراموش کرد که در مذاکرات هسته‌ای، آمریکا عظمت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران را پذیرفت که به همین دلیل هضم این توافق و پذیرش آن برای برخی شیوخ عرب، لابی صهیونیستی و گروه‌های افراطی در آمریکا دشوار است.

در هر صورت با نگاهی به اتفاقاتی که از زمان نهایی‌شدن برجام روی داده است می‌توان گفت در حال حاضر، شرایط میدان بازی، به نفع جمهوری اسلامی ایران است و به‌‌رغم این‌که فشار شدید لابی صهیونیستی و اکثریت کنگره بر دولت اوباما ادامه دارد ولی نباید این فشار به موضعگیری‌های نابخردانه، غیرمنطقی و تکراری برخی دولتمردان آمریکا منجر شود.

احمد شوهانی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها