سومین تلاش و طرح جمهوریخواهان مبنی بر رد توافقنامه ایران در سنای آمریکا با ۵۶ رای موافق درمقابل ۴۲ رای مخالف مواجه و به دلیل نرسیدن به حد نصاب ۶۰ رای مثبت، شکست خورد.
کد خبر: ۸۳۶۷۴۷
سومین شکست جمهوریخواهان آمریکا برای رد برجام

جمهوریخواهان سنای آمریکا صبح پنج شنبه و برای سومین بار رد توافقنامه با ایران در سنای آمریکا را به رای گذاشتند.

در این نشست بعد از رای گیری درباره بودجه، متن طرحی که از سوی میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا ارائه شده بود، به رای گذاشته شد.در این رای گیری جمهوریخواهان با دو رای کمتر از قبل یعنی 56 رای موافق در مقابل 42 رای مخالف مواجه شدند و دو نفر نیز به این طرح رای ندادند لذا به دلیل نرسیدن به حد نصاب 60 رای مثبت، تصویب نشد.

میچ مک کانل در مخالفت با توافق هسته ای با ایران طرحی را بر مبنای آزادی چهار آمریکایی ایرانی تبار از ایران و همچنین به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران ارائه کرده بود. وی همچنین بار دیگر مطالب تکراری خود مبنی بر اینکه ایران به همراه روسیه به بشار اسد در سوریه کمک می کند و اجازه می دهد که روسیه از حریم هوائی ایران برای کمک به اسد استفاده کند، گفت: این توافق به نفع مردم آمریکا و اسرائیل نیست و ما رد آن را خواستاریم.

شماری دیگر از سناتورهای جمهوریخواه از جمله دیوید برودو از ایالت جورجیا، باب کورکر از ایالت تنیسی و عضو کمیته روابط خارجی سنا و همچنین جف فلینگ از ایالت آریزونا نیز به طرفداری از خط مشی رهبریت جمهوریخواه سنا مطالب مشابهی تکرار کردند.

جف فلینگ همچنین در این نشست پیشنهاد کرد با توجه به اینکه بیش از دو بار درباره توافقنامه ایران رای گیری شده است، این آخرین رای گیری سنا در این باره باشد.

هری رید رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا نیز با نمایشی نامیدن این رای گیری تاکید کرد: اعضای سنا بهتر است به جای پرداختن به این موضوع به موضوعات بسیار مهمتر از جمله تعطیلی دولت فدرال که در صورت عدم رسیدگی به زودی رخ خواهد داد، بپردازند.

شماری از سناتورهای دموکرات از جمله ریچارد دوربن از ایلینویز، بنجامین کاردین از مریلند، باب منندز از نیوجرسی، تام کارپر از دلاویر نیز به طرفداری از رهبر اقلیت سنا، تاکید کردند که نمی توان توافقنامه با ایران را طبق مضمون متن ارائه شده از سوی میچ مک کانل تائید کرد.

تصویب این طرح منوط به کسب حد نصاب شصت (60) رای مثبت است و جمهوریخواهان با وجود تلاش زیاد، قادر نبودند در دو رای گیری گذشته نیز به این حد نصاب برسند.

این سومین تلاش جمهوری خواهان در هشت روز اخیر برای خارج کردن توافق هسته ای از مسیر خود بود که دمکرات ها مانع از آن شدند و حال اوباما می تواند این توافق را اجرایی کند.

روز پنجشنبه آخرین روز از مهلت شصت روزه کنگره آمریکا برای رسیدگی به توافقنامه ایران در کنگره آمریکا بود.

کاخ سفید پیش از این اعلام کرده است که حتی درصورت رد برجام در کنگره، آن مصوبه با وتوی رئیس جمهور آمریکا مواجه و از صبح جمعه هجدم سپتامبر، بیست و هفت شهریور اجرائی خواهد شد.(خبرگزاری صداوسیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها