صنعت سینما در طول سال‌های فعالیت خود، ‌معمولا نگاه ویژه‌ای به مهاجران و وضعیت زندگی آنها نداشته است. هالیوود برای این منظور دلیل به ظاهر منطقی خود را داشته است. آمریکا کمتر از بقیه کشورهای جهان درگیر موضوع مهاجرت خارجی‌ها به سمت خویش بوده و به همین دلیل،‌ تماشای فیلمی درباره مهاجران انگیزه‌های زیادی را در بین تماشاگران آمریکایی ایجاد نمی‌کند.
کد خبر: ۸۳۶۶۷۱

این در حالی است که خود هالیوود پر است از هنرمندان و تکنیسین‌های خارجی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند، اما از آنجا که این هنرمندان مهاجر وضعیت کاری خوبی در آمریکا دارند، تولید فیلم‌هایی درباره مهاجران موفق ظاهرا چندان برای تهیه‌کنندگان هالیوودی موضوع جالبی نیست، اما وضعیت اروپا فرق می‌کند. قاره اروپا به دلیل نزدیکی به آفریقا و خاورمیانه همیشه محل تلاقی شرق و غرب بوده و با موضوع مهاجرت روبه‌رو بوده است. به همین دلیل و از آنجا که مهاجران خارجی بخش مهمی از مردم کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهند، صنعت سینمای اروپا توجه ویژ‌ه‌ای به این قشر نشان داده است. هنرمندان اروپایی هم همیشه نگاه مثبت و غمخوارانه‌ای نسبت به مهاجران و موضوع مهاجرت داشته‌ و در فیلم‌های خود به طرح مسائل و مشکلات این مهاجران در محل جدید زندگی‌شان پرداخته‌اند. در این بین فیلمسازان فرانسوی از بقیه همکاران اروپایی خود فعال‌تر و پرکارتر بوده‌اند. البته دلیل اصلی این کار را هم باید در این واقعیت جستجو کرد که کشور فرانسه در بین کشورهای قاره اروپا، تقریبا بیشترین تعداد مهاجر را دارد. آلمان هم مهاجران زیادی را در خود جای داده که البته بیشتر آنها تبعه ترکیه هستند.

در بین فیلم‌های چند سال اخیر قاره اروپا که به موضوع مهاجرت پرداخته و مورد توجه زیادی قرار گرفته، باید به «خو‌ش‌ آمدید» ساخته فیلیپ لیوره اشاره کرد. این درام ضدتبعیض‌نژادی فرانسوی سال 2009 ساخته شد و داستان نوجوانی کرد (اهل عراق) را تعریف می‌کند که تلاش دارد با رد شدن از کانال مانش خودش را به انگلستان برساند و در جریان این سفر کشته می‌شود. این داستان تلخ نگاهی تند به رفتار تبعیض‌آمیز و اهانت‌وار بخشی از مردم و جامعه فرانسه به مهاجران خارجی دارد. این روزها که بحران مهاجرت از عراق، سوریه، افغانستان و لیبی به قاره اروپا به اوج خود رسیده و تبدیل به تیتر اول رسانه‌ای شده، پیش‌بینی می‌شود صنعت سینمای اروپا و هنرمندان آن توجه بیشتری به این موضوع نشان دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها