با افزایش زائران ایرانی کشته شده در حادثه اخیر مسجدالحرام به 11 نفر، روز به روز بر وسعت دامنه این ماجرا افزوده می‌شود و در داخل کشورمان بر شدت انتقادات از مدیریت آل‌سعود در زمینه حج افزوده شده است.
کد خبر: ۸۳۶۱۸۱

پس از این حادثه که روز جمعه گذشته اتفاق افتاد و بر اثر توفان و سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام، 111 نفر از حجاج از جمله 11 زائر ایرانی کشته شدند آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید به‌شدت از بی‌تدبیری سعودی‌ها که به شکلی مدیریت نشده به ساخت و ساز در اطراف مسجدالحرام مشغولند انتقاد نمودند و آیت‌الله یزدی هم وقوع حادثه مسجد‌الحرام و کشته شدن جمعی از حجاج را نشانه ضعف و سوءمدیریت مسئولان عربستان سعودی در امور اجرایی حج دانست.

این انتقادها همچنان ادامه دارد و دیروز هم مولوی آخوند بایرام سلاق از علمای اهل سنت تاکید کرد آل‌سعود صلاحیت کلیدداری خانه خدا را ندارد.علی فلاحیان، عضو مجلس خبرگان رهبری هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: دولت عربستان متاسفانه در همه سال‌‌های گذشته با اهمال کاری‌های بین و روشن نتوانسته امنیت لازم بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان جهان را فراهم کند.

مسئولیت دولت عربستان غیرقابل انکار است

مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که در مراسم حج امسال از نزدیک شاهد حادثه بوده طی یادداشتی با اشاره به اقدامات دولت عربستان در توسعه حرمین شریفین نوشته است: این اقدامات توسعه‌ای بسیار گسترده که به لحاظ ماهیت قطعا قابل نقد است و چه بهتر که با مشورت سایر کشورهای اسلامی مثلا در چارچوب مصوبات سازمان اجلاس اسلامی انجام می‌گرفت تا هویت حرمین حفظ می‌شد، ‌دولت عربستان را وادار به استفاده از پیمانکاران متعدد کرده که اغلب با شتاب ناگزیرند فعالیت‌های مختلف ساختمانی انجام دهند، بنابراین شاهد علم شدن ده‌ها دکل جرثقیل ثابت و متحرک در حرمین یا در پیرامون متصل به آن است.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر ضرورت مهار کردن و تعطیل نمودن این ساخت و سازها در ایام حج نوشته است: بی‌توجهی دولت عربستان به این نکته مهم و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی موجب شد امسال، بر اثر توفان، یکی از جرثقیل‌های متحرک که کاملا امکان جابه‌جایی و دور کردن ازحرم را داشت‌، واژگون شود و تا کنون جان 111 نفر از حجاج را بگیرد و وضع نزدیک به ٢٣٨ نفراز مجروحان نیز بدون نگرانی نیست.میرسلیم افزوده است: نکته بسیار حیاتی دیگر عدم آمادگی ماموران امداد و نجات در هنگام حوادث غیرمترقبه است که ساعتی پس از وقوع حادثه بدون آمادگی لازم وارد حرم شدند و تا آن موقع خود حجاج به امدادرسانی مشغول بودند. در ادامه یادداشت این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: مسئولیت دولت عربستان درباره عدم نظارت بر کارگاه‌های فعال در ایام حج و عدم استفاده از اطلاعات هواشناسی به‌ویژه در هنگام انقلاب پاییزی و عدم آمادگی برای سازماندهی فوری به امداد و نجات بعد از وقوع حادثه غیرقابل انکار است.

تاکید امیر مکه بر رسیدگی سریع به مسائل حقوقی ماجرا

در همین حال اخباری نیز از تلاش‌های دولت آل‌سعود برای جبران خسارت حادثه دیدگان اتفاق اخیر منتشر شده است.

در همین زمینه «سعید اوحدی»، رئیس سازمان حج و زیارت، درباره ملاقات خود با امیر مدینه گفت: در نشستی که با فیصل بن سلمان امیر مدینه برگزار شد وی ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و دولت جمهوری اسلامی ایران گفت عربستان در این خصوص از هیچ کمکی برای ارائه هرچه بیشتر خدمات به زائران ایرانی و مسئولان مربوطه دریغ نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: در این نشست امیر مدینه تاکید کرد دستور ویژه برای رسیدگی به مسائل حقوقی جان‌باختگان صادر شده است.

دیه زائران فوت شده در مکه 270 میلیون تومان

همچنین طبق گزارش‌ها شرکت بیمه طرح توسعه مسجدالحرام ملزم به پرداخت دیه به بازماندگان زائران فوت شده در حادثه خونین روز جمعه است که به طور میانگین، به هر فرد کشته شده در این حادثه حدود 300هزار ریال عربستان (270 میلیون تومان) تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه الحیات به نقل از کارشناسان بیمه سلامت نوشت: بازماندگان زائران کشته شده در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و همچنین افراد مجروح شده در این اتفاق می‌بایست از شرکت بیمه پروژه ساخت وساز مسجدالحرام دیه دریافت کنند. همچنین دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرد که دولت این کشور، یک میلیون ریال سعودی برای خانواده‌های کشته‌ها و مجروحان نقص‌عضو شده و 500هزار ریال سعودی برای زخمی‌ها غرامت درنظر گرفته است.

کشورهای اسلامی نباید بی‌تفاوت باشند

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاق اخیر و تکرار چنین اتفاقاتی در سال‌های گذشته گفت: این اتفاقات نشان از بی‌برنامگی و بی‌تدبیری و عدم لیاقت مقامات عربستان برای برگزاری مراسم حج است و این کشور توانایی مدیریت زائران را ندارد.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: آل‌سعود به جای انجام وظیفه اصلی‌شان که خادمی حرمین شریفین است تمام وقت خود را برای تجهیز تروریست‌ها و اعزام آنها به دیگر کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه گذاشته‌اند و در حقیقت رژیم آل‌سعود آن سوی سکه رژیم صهیونیستی است. آصفری با بیان این‌که دولت‌های کشورهای اسلامی و ملت‌ها و نخبگان این کشورها نباید نسبت به حادثه اخیر بی‌تفاوت باشند،گفت: این موضوع باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد و تحقیق شود که چرا با وجود این‌که شهر مکه چند روز توفانی را پشت سر گذاشته، حداقل اقدامات که یکی از آنها جابه‌جایی جرثقیل‌ها بوده انجام نشده است.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

البته دیروز با انتشار گزارش‌هایی در فضای مجازی، حادثه اخیر مکه ابعاد جدیدتری پیدا کرد. براساس این گزارش‌ها، با وجود این‌که مکه اخیرا روزهای توفانی را پشت سر گذاشته اما در روز حادثه سرعت باد حدود 22 کیلومتر بوده و این سرعت نمی‌تواند باعث سقوط جرثقیل شود، ضمن این‌که جهت سقوط جرثقیل هم با جهت باد یکی نبوده است. همین مساله باعث شده تا عده‌ای معتقد باشند حادثه اخیر که در روز 11 سپتامبر اتفاق افتاده، ابعاد بیشتری از آنچه مطرح شده دارد.

در همین زمینه احمد بخشایش، نماینده مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب تاکید می‌کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: این کمیته باید تحقیق کند که با توجه به سرعت کم باد، آیا تعمدی در سقوط این جرثقیل بوده است یا خیر. وی همچنین با اشاره به همزمانی این حادثه با یازدهم سپتامبر می‌گوید: بعضی‌ها نیز معتقدند که سقوط این جرثقیل تعمدی و برای کشتار مسلمانان در این تاریخ بوده است که کمیته حقیقت‌یاب باید به این مسائل رسیدگی کند.

مهم‌ترین حوادث خونین مکه در 3 دهه اخیر

سال

شرح حادثه

1987

حدود 400 نفر که بیشتر از زائران ایرانی بودند طی تظاهرات ضد آمریکایی در مکه به دلیل حمله نیروهای امنیتی عربستان به شهادت رسیدند.

1989

در جریان انفجار یک بمب در نزدیکی مسجد بزرگ یک زائر کشته و 16 نفر زخمی شدند.

1990

ازدحام و هجوم مردم در یک تونل در مکه منجر به مرگ 1426 زائر شد.

1994

ازدحام و فشار بر اثر هجوم مردم در نزدیکی پل جمرات در منا، منجر به کشته شدن 270 نفر شد.

1997

343 زائر در جریان یک آتش سوزی در یک اردوگاه در منا کشته و 1500 نفر زخمی شدند.

1998

ازدحام جمعیت در نزدیکی پل جمرات زمانی که مردم در حال عبور از یک زیرگذر بودند 119 نفر را به کام مرگ کشاند.

2001

هجوم و ازدحام جمعیت در نزدیکی پل جمرات 35 نفر را کشت.

2003

فشار و ازدحام در نزدیکی پل جمرات 14 نفر را کشت.

2004

در نزدیکی پل جمرات در طول مراسم سنگ زدن به شیطان بر اثر ازدحام و فشار جمعیت 251 زائر کشته شدند.

2006

در این سال بر اثر هجوم مردم و فشار جمعیت 345 نفر کشته و 600 نفر زخمی شدند. همچنین در این سال 76 نفر بر اثر تخریب یک هتل کشته شدند.

2015

بر اثر توفان در مکه مکرمه، یکی از بالابرهای اطراف مسجدالحرام سقوط کرد و منجر به مرگ 111 زائر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها