پیروزی جرمی کوربین 66 ساله به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس واکنش‌های فراوانی در داخل و خارج از انگلستان به همراه داشته است. در حالی که دولتمردان این کشور همچون دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس وجود حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین را تهدیدی امنیتی و اقتصادی معرفی کرده ‌اند، اما به نظر می‌رسد اقبال عمومی به سمت کوربین رو به افزایش بوده و انتخاب او به حزب کارگر جانی دوباره داده است.
کد خبر: ۸۳۶۰۵۵

موید این مطلب نظرسنجی تازه موسسه ICM است که با همکاری روزنامه گاردین در مورد میزان محبوبیت احزاب انگلیسی انجام داده است. نتایج این نظرسنجی از کم شدن فاصله میان محافظه‌کاران و حزب کارگر حکایت دارد. این نظرسنجی که عصر روز شنبه و پس از پایان رای‌گیری حزب کارگر و پیروزی جرمی کوربین انجام شده، نشان می‌دهد محافظه‌کاران 38 درصد آرا و حزب کارگر 32 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. برخلاف نظرسنجی ماه گذشته میلادی، میزان محبوبیت حزب کارگر یک درصد افزایش یافته و همین موضوع برای محافظه‌کاران 2 درصد کاهش داشته است.

سیاستمداری متفاوت

بی‌شک یکی از دلایل موفقیت کوربین در انتخابات اخیر، دیدگاه‌های متفاوت و صراحت لهجه او در بیان دیدگاه‌ها و نظراتش است. وی از مخالفان جدی تجاوز نظامی انگلیس به عراق در سال 2003 میلادی (در دوران نخست‌وزیری تونی بلر، رهبر پیشین حزب کارگر) و نیز دیگر مداخلات نظامی این کشور در دیگر کشورها بوده است. او همچنین وعده داد سلاح‌های اتمی بریتانیا را جمع‌آوری کند، مقررات بیشتری برای بانک‌ها وضع کند، به آنچه او انحصار شرکت‌های برق و گاز می‌داند پایان دهد، سرمایه‌گذاری وسیعی در بخش مسکن انجام دهد و مالکیت عمومی را تقویت کند. کوربین در حزب کارگر چهره‌ای همیشه شورشی داشته و 500 بار برخلاف موضع حزب در پارلمان رای داده است. او که به انقلابیون آمریکای لاتین علاقه‌مند است، ریش می‌گذارد و آن را نشانه اعتراض به گرایش حزب کارگر جدید (به رهبری تونی‌بلر) در حزب خود می‌داند. به همین دلیل بود که پس از پیروزی کوربین در انتخابات برخی تحلیلگران گفتند باید از این به بعد منتظر یک «حزب کارگر جدیدتر» بود.

همچنین در مناظرات انتخاباتی سه ماه گذشته که بین کوربین و سه نامزد دیگر حزب کارگر صورت گرفت، آنچه بیش از همه به چشم آمد، رک صحبت کردن کوربین بود.

در همان زمان با مشاهده نظرسنجی‌ها و پیشتازی کوربین، تحلیلگران می‌گفتند مردم دیگر از سیاستمدارانی که از پیش طراحی شده‌اند، خسته شده و به دنبال شخصیتی هستند که تا حدودی به آنها امید بدهد. این همان موضوعی است که شان ماهر، مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های مخابراتی روز شنبه و پس از اعلام پیروزی کوربین آن را تائید کرد. وی که یکی از طرفداران رهبر جدید حزب کارگر است، می‌گوید اقدامات تونی بلر باعث شده بود او اعتقادش نسبت به این حزب را از دست بدهد. او و اکثر رای‌دهندگان به جرمی کوربین در واقع از امیدی حرف می‌زنند که این سیاست‌مدار 66 ساله به همراه خود آورده است.

اولین رویارویی با محافظه‌کاران

در همین حال، عصر روز دوشنبه مجلس عوام انگلیس شاهد اولین رویارویی مستقیم حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین با اعضای دولت دیوید کامرون بود. موضوع مورد بحث تصویب لایحه بحث‌برانگیز مربوط به حق اعتصاب کارکنان اتحادیه‌های کارگری در انگلیس بود.

در نشست مجلس عوام انگلیس که از ساعت 2 و 30 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی شروع و تا ده شب روز دوشنبه ادامه داشت، نمایندگان پارلمانی حزب کارگر در حضور جرمی کوربین، لایحه محافظه‌کاران را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند، اما نتوانستند مانع از تصویب آن در شور دوم شوند. این لایحه در شور دوم با 317 رای موافق در برابر 284 رای مخالف و با اختلاف تنها 33 رای به تصویب مجلس عوام رسید.

این برای اولین‌بار طی 32 سال حضور کوربین در مجلس عوام انگلیس بود که وی در صندلی‌های ردیف جلو ( front bench) حضور می‌یافت. این صندلی‌ها به رهبر و اعضای کابینه در سایه حزب مخالف و نخست‌وزیر و وزرای انگلیس تعلق دارد.

آنگلا ایگل، وزیر جدید تجارت در کابینه در سایه، در سخنانی در این نشست دولت انگلیس را متهم کرد که در حال تدارک حمله به اتحادیه‌های کارگری به‌رغم کاهش 90 درصدی اعتصابات کارگری طی دو دهه گذشته است. طبق لایحه اتحادیه‌های کارگری، برای داشتن حق اعتصاب، بیش از 50 درصد از حقوق‌بگیران یک شرکت باید در رأی‌گیری برای برگزاری اعتصاب شرکت کنند. این لایحه همچنین اتحادیه‌های کارگری را ملزم می‌سازد که 14 روز قبل از شروع اعتصاب، اطلاعات و جزئیات مربوط به اعتصاب از جمله استفاده از پلاکارد و بلندگو و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار پلیس و نیز کارفرمایان خود قرار دهند.

از سوی دیگر همان‌طور که انتظار می‌رفت طرفداران محافظه‌کاران از روز دوشنبه و پس از تعیین اعضای دولت در سایه، انتقادهای خود از کوربین را شدت بخشیده‌اند. آنها انتخاب اعضای چپگرا و کم بودن تعداد زنان در این کابینه را بهانه تازه خود برای حمله به کوربین قرار داده‌اند. این انتقادات نشان می‌دهد حرکت سیاسی تازه‌ای در انگلستان شکل گرفته است.

همین تحرک است که به اعتقاد برخی از تحلیلگران می‌تواند زمینه را برای پیروزی‌های آینده حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین فراهم سازد.

همکاری با پرس تی‌وی

جرمی کوربین ـ که انتخابش به رهبری حزب کارگر انگلستان به تعبیر برخی تحلیلگران زلزله‌ای سیاسی را در این کشور به وجود آورد ـ در گذشته مدتی با شبکه پرس تی‌وی ایران همکاری می‌کرده است و حتی مدتی برنامه کامنت این شبکه را اجرا کرد.سال گذشته کوربین به عنوان یکی از اعضای گروه پارلمانی انگلستان همراه جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس به ایران سفر کرد. کوربین همواره از دولت انگلیس به دلیل این که ایران را در تلاش برای حل بحران سوریه مشارکت نمی‌دهد، انتقاد کرده و معتقد است ایران توان خاصی برای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها