تقاضای پناهندگی در سال جاری میلادی رشد فزاینده‌ای در اروپا داشته است. بنا به گزارش‌های رسمی، تا پایان ماه جولای، 438 هزار نفر برای ورود به کشورهای اروپایی تقاضا کرده بودند و این در حالی است که کل این آمار در سال گذشته حدود 571 هزار نفر بود.
کد خبر: ۸۳۴۷۵۱
بحران مهاجرت درآیینه آمار و ارقام

بنا به اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، آلمان همچنان در میان کشورهای اروپایی رتبه نخست دریافت تقاضای پناهندگی را دارد. بر این اساس تا پایان ماه جولای حدود 188 هزار نفر برای ورود به این کشور درخواست پناهندگی کرده بودند که در مقایسه با کل سال 2014 حدود 15 هزار نفر افزایش داشته است. پس از آلمان مجارستان در رتبه دوم قرار دارد و دلیل این موضوع این است که بسیاری از افراد از طریق یونان و کشورهای غربی حوزه بالکان از راه زمینی وارد مجارستان می‌‌شوند.

در این میان اگرچه آلمان بیشترین تعداد تقاضا برای پناهندگی را دارد، اما اگر پذیرش پناهجویان براساس جمعیت هر کشور را مدنظر قرار دهیم، سوئد در رتبه نخست قرار دارد. به طوری که آمار نشان می‌دهد، به ازای هر هزار نفر سوئدی هشت تقاضا برای پناهندگی ارائه شده است. این در حالی است که این آمار برای انگلیس 5/0 است، بدین معنی که در ازای هر 2000 شهروند انگلیسی تنها یک تقاضای پناهندگی وجود دارد.

پناهجویان از کجا می‌آیند؟

ادامه درگیری و جنگ در سوریه همچنان یکی از بزرگ‌ترین دلایل برای مهاجرت به حساب می‌آید، اما خشونت‌های مداوم در افغانستان، خشونت‌ها در اریتره و فقر و بیکاری در کوزوو باعث شده تا شهروندان این کشورها نیز به امید یافتن زندگی جدید راهی کشورهای اروپایی شوند.

سران اتحادیه اروپا تاکنون چند جلسه و نشست را برای بررسی این بحران انجام داده‌اند که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. طرح تقسیم مهاجران در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا رد شد زیرا برخی کشورها به نحوه این تقسیم‌بندی اعتراض دارند.

مقامات انگلیس اعلام کرده‌اند با هر گونه سیستم تقسیم‌بندی یا سهمیه‌بندی مهاجران مخالف هستند. به همین دلیل است که بنا بر آمار وزارت کشور انگلیس از آغاز سال 2014 تاکنون تنها 216 پناهجوی سوری مجوز ورود به این کشور را گرفته‌اند. البته به دنبال فشارهای عمومی و سیاسی بتازگی مقامات انگلیسی در این زمینه انعطاف داشته و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرد کشورش طی پنج سال آینده پذیرای حدود 20 هزار پناهجو خواهد بود.

برخی کشورها همچون مجارستان نیز برای مقابله با سیل عظیم مهاجران اقدام به ساخت حصار در اطراف مرزهای خود کرده‌اند. براساس قوانین اتحادیه اروپا که به «قوانین دوبلین» معروف است، پناهجویان باید به محض ورود به اولین کشور این حوزه ثبت‌‌نام کنند. با افزایش تعداد آوارگان، این قوانین به کرات نقض شد و این افراد توانستند با عبور از مرزها وارد کشورهای اروپایی شوند.

اگرچه آمار متقاضیان درخواست پناهندگی بسیار بالاست، اما این ارقام و اعداد بازگوکننده تمام داستان نیست. در واقع تعداد افرادی که موفق به دریافت مجوز پناهندگی شده‌اند بسیار پایین است. سال 2014، کشورهای اتحادیه اروپا به حدود 184 هزار نفر پناهندگی دادند. این در حالی است که در همان سال بیش از 570 هزار نفر درخواست پناهندگی کرده بودند.

از حدود یک سال قبل، نزدیک به 25 هزار تقاضای پناهندگی در انگلیس مطرح شد که حدود 60 درصد آنها در همان مرحله نخست رد شد. در همین زمان حدود 6700 پناهجو از این کشور بیرون رانده شده یا خودشان آنجا را ترک کردند.

چگونه به اروپا می‌رسند؟

سازمان بین‌المللی مهاجرت تخمین می‌زند بیش از 359 هزار مهاجر در فاصله ماه‌های ژانویه تا آگوست سال 2015 از مرزهای اتحادیه اروپا گذشته‌اند؛ این آمار برای کل سال 2014 نزدیک به 280 هزار نفر بود. نیروهای مرزی اتحادیه اروپا که تحت عنوان «فرانتکس» شناخته می‌شوند، راه‌های مورد استفاده مهاجران و تعداد آنها را بررسی می‌کنند. گفتنی است این آمار مربوط به افرادی است که توسط این نیروها ثبت شده است.

به طور کلی در سال جاری میلادی 350 هزار مهاجر از مرزهای اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند که از این میزان 235 هزار نفر وارد یونان و نزدیک به 115 هزار نفر دیگر وارد ایتالیا شده‌اند. حدود 2100 نفر نیز وارد اسپانیا شده‌اند. بیشترین افرادی که به یونان رسیده‌اند از طریق قایق‌های کوچک از سمت ترکیه حرکت کرده و مقصد بیشتر آنها جزایر کاس، چیوس، لسوس و ساموس در این کشور بوده است.

پدیده مرگ مهاجران

در کنار تمام خطراتی که برای این مهاجران در چنین مسیرهایی وجود دارد، آمار مرگ و میر آنها نیز روند فزاینده‌ای داشته است. بنا به اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، بیش از 2500 نفر در سال جاری میلادی هنگام ورود به مرزهای اروپا کشته شده‌اند.

فصل تابستان به همان اندازه که شلوغ‌ترین زمان برای مهاجران بود، عنوان مرگبارترین زمان در طول سال را نیز به خود اختصاص داد. اما بی‌شک مرگبارترین زمان طی چند ماه گذشته مربوط به ماه آوریل است که یک قایق حامل حدود 800 مهاجر در آب‌های نزدیک به لیبی واژگون شد و تقریبا تمام مسافران آن کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها