بوعلام صنصال (Boulem Sansal) روشنفکری الجزایری تبار جهان عرب را مرده می داند و می گوید: ایران مجهز به تسلیحات فکری، علمی و اقتصادی روزی رهبر جهان اسلام خواهد شد.
کد خبر: ۸۳۱۹۲۰
جهان عرب مرده است / ایران رهبر جهان اسلام خواهد شد

به گزارش گروه بین الملل جام جم آنلاین، بوعلام صنصال روشنفکری الجزایری تبار است که علیه بنیادگرایی مذهبی و علیه استبداد حاکم بر الجزایر توسط «بوتفلیقه» نوشت و مجبور به ترک وطن شد. او در کتاب های خود اسلام گرایی رادیکال را با نازیسم مقایسه کرده است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اسرائیلی «هاارتص» در این باره که آیا او در ذهن خود ظهور و قدرت گیری داعش را پیش بینی می کرد یا خیر می گوید:«تفسیرهای بسیاری از اسلام در بین مسلمانان وجود دارند».

وی در این باره می نویسد:«نه من بیش تر به ایران نظر داشتم تا پدیده ای چون داعش. باید بگویم که در بستر تاریخی جهان عرب مرده است. جهان عرب در تمامی عرصه شکست خورده است. رهایی از استعمار، توسعه اقتصادی و اجتماعی، اتحاد و ادغام در نظام جهانی همگی شکست خورده اند.»

صنصال در ادامه پیش بینی کرده که ایران به رهبر اصلی جهان اسلام تبدیل خواهد شد. او در این باره می گوید:«از سوی بنیادگرایی اسلامی در جهان عرب در حال پیشروی است و از سوی دیگر ایران که مجهز به تسلیحات فکری، علمی و اقتصادی روزی به رهبر جهان اسلام تبدیل خواهد شد. من فکر می کنم که اعراب سنی نیز بزودی سلطه ایران شیعه را خواهند پذیرفت چرا که تنها ایران است که از سوی غرب برسمیت شناخته می شود.»

وی می گوید:برنامه های هسته ای ایران توانایی این کشور را به اثبات رسانده اما ایران هم رقیب دارد و آن اسلام غربی است و مسلمانانی که در اروپا اسلام را پذیرفته اند و از کسانی که مسلمان به دنیا آمده اند مؤثرتر ظاهر می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها