توفانی که با سرعت70 کیلومتر آمد، پایتخت‌نشین‌ها را تا پایان امروز از تردد غیرضروری در سطح شهر منع کرد

توفان با طعم شایعه

توفانی که در شامگاه دوشنبه 9 شهریور آسمان تهران را قرق کرد و گرد و غباری که بعد از آن روی شهر لایه‌ای پررنگ از خاک کشید، گرچه قابل مقایسه با دو توفان قبلی پایتخت نبود؛ اما باز هم بی‌حاشیه نماند. این بار بجز باد شدید و گردوغبار، یک شایعه بزرگ هم همپای توفان رشد کرد و در شبکه‌های اجتماعی پیچید؛ ابعاد فاجعه‌ای که بعد از توفان قرار بود در تهران رخ بدهد به شهادت شایعه‌های فضای مجازی بزرگ‌تر از دو حادثه قبلی بود؛ این‌که توفان تهران، خبر از وقوع زلزله‌ای بزرگ در نیمه‌های شب در تهران می‌دهد!
کد خبر: ۸۳۱۶۵۶

شایعه‌سازان برای مستند کردن حرف‌هایشان ابتدا پای یکی از معتبرترین مراکز دانشگاهی کشور و در مرحله بعدی پای رئیس شورای شهر تهران را هم وسط کشیدند!‌ فصل مشترک همه این شایعه‌ها که پشت سرهم در تلگرام، واتس‌آپ و وایبر از این گروه به آن گروه منتقل می‌شدند یک چیز بود؛ ‌آماده‌باش همه نیروهای امدادی هلال‌احمر، آتش‌نشانی و ... برای مقابله با بحران. این درحالی بود که مدیرکل بحران استان تهران بلافاصله بعد از وقوع توفان در توضیح حادثه به ایسنا گفته بود: توفانی که از سمت استان البرز وارد استان تهران شد و در برخی نقاط سرعت آن به بیش از 70 کیلومتر در ساعت هم رسید، در حال حاضر فروکش کرده است. به گفته هادی رحمتی، توفان خسارت قابل توجهی در پی نداشت و تنها در چند نقطه از استان تهران با قطعی برق همراه بود.

شب آرام تهرانی‌ها بعد از توفان

با وجود شایعه‌ها، تهران شب آرامی را پشت سرگذاشت و پایتخت‌نشین‌ها صبح سه‌شنبه، 10 شهریورماه را هم مثل همیشه شروع کردند؛ البته با یک تفاوت محسوس؛ به نظر می‌رسید غلظت آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوای تهران بعد از توفان چند برابر شده و این را هرکسی که پایش را از خانه بیرون می‌گذاشت و در هوای تهران نفس می‌کشید بوضوح حس می‌کرد.

افزایش غلظت آلاینده‌ها و ذرات معلق خیلی زود نظر اعضای کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران را هم جلب کرد و به درخواست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تهران موجب تشکیل جلسه فوری کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران در محل استانداری شد.

به گزارش جام‌جم، هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره این جلسه گفت: اولین جلسه کمیته هماهنگی مواقع اضطرار در سال 94 پس از توفان دوشنبه‌شب، ظهر دیروز در محل استانداری تهران برگزار شد.

خشکسالی عامل اصلی وقوع توفان

حیدرزاده، خشکسالی و کم‌آبی را دلیل اصلی وقوع توفان دیروز عنوان کرد و گفت این خشکسالی باعث شده بر اثر کوچک‌ترین وزش باد حجم وسیعی از گرد و غبار در هوای تهران منتشر شود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر استمرار این پدیده برای سه شنبه و چهارشنبه، قطعا اتخاذ تصمیمات برابر دستورالعمل موجود و صدور اطلاعیه و هشدار‌های لازم برای حفظ سلامت شهروندان ضروری است. به گفته این مقام مسئول، برابر آمار اورژانس تهران در این جلسه مراجعه بیماران ریوی نسبت به موقعیت مشابه در هفته گذشته در روز دوشنبه 16 درصد و بیماران قلبی 5 درصد افزایش داشته است.

فعالیت معادن شن و ماسه ممنوع

جلسه فوری کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران البته فقط به اعلام چند عدد و رقم آماری منتهی نشد و مصوباتی هم داشت؛ از جمله این که فعالیت معادن شن و ماسه در محدوده شهرستان‌های ملارد، شهریار و شهرقدس در دوروز متوالی یعنی سه شنبه 10 و چهارشنبه 11 شهریور متوقف شد. بر این اساس مراکز بهداشتی، درمانی و امدادی هم برابر مصوبات جلسه برای یک شب به منظور ارائه خدمات لازم را به شهروندان در آمادگی کامل به سر می‌برند.

حیدرزاده در حاشیه این جلسه از پایتخت‌نشینان خواست از ترددهای غیرضروری در سطح شهر تا پایان روز چهارشنبه خودداری کنند. همچنین به افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه می‌کرد از تردد و فعالیت خود در شهر بکاهند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران البته به این توصیه‌ها قناعت نکرد و در ادامه از شهروندان خواست از انجام فعالیت‌های ورزشی در اماکن باز و همچنین از انجام فعالیت‌هایی مثل سوزاندن ضایعات که باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود در این روزها، خودداری کنند.

توفان بدون تلفات در تهران

قطعی برق در برخی مناطق، چند مورد شکستگی درخت، سقوط داربست، سقوط اشیا و... نشانه‌های وقوع توفان اخیر در تهران است؛ نشانه‌هایی که معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آنها به ایسنا می‌گوید: بجز اینها در دو مورد هم سقف دو خانه که به شکل شیروانی بود به دلیل وزش باد جابه‌جا شد.

توفانی که خوشبختانه با وجود تمام شایعه‌های بعدی‌اش، تلفات نداشت. حسن عباسی، مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: سه نفر از شهروندان تهرانی در حادثه وزش توفان دوشنبه‌شب مصدوم شدند. در این ارتباط امدادگران اورژانس یک نفر از شهروندان را به دلیل برخورد با یک شی برای ادامه مراحل درمانی به بیمارستان لقمان منتقل کردند و دو نفر دیگر از شهروندان هم توسط گروه‌های اورژانس در محل به صورت سرپایی مداوا شدند.

به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیروهای آتش‌نشانی در مجموع در 38 حادثه ناشی از توفان در پایتخت حضور داشتند و خدمات‌رسانی کردند.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها