به دنبال سلب اعتماد عمومی از جبهه دوم خرداد در 3 دوره انتخابات شوراهای دوم شهر و روستا ، مجلس هفتم شورای اسلامی و انتخابات نهم ریاست جمهوری ، برخی توهم پردازان را تصور بر این بود که دولت نهم ، با در دست داشتن ابزارهای مختلف
کد خبر: ۸۳۰۰۸
به حذف این جریان از صحنه سیاسی کشور مبادرت خواهد ورزید به گونه ای که با تعطیل کردن روزنامه های دراختیارشان (شرق ، اعتماد ، آفتاب یزد ، همبستگی ، مردم سالاری ، توسعه و...) و یا انحلال احزاب آنها به سمت بستن فضای سیاسی کشور خواهد رفت ، اما برخلاف این تصور در عمل وعده اعطای مجوز روزنامه به احزاب داده شد ، برخی احزاب مانند حزب اعتماد ملی (حزب آقای کروبی) و... در دولت جدید شکل گرفت و اکنون تعامل دولت با تمامی جریان ها گسترش یافته است . آنچه از عملکرد دولت جدید در نحوه ارتباط با احزاب مشخص است بیانگر آن است که اصولگرایان حاضر در دولت بر این باورند که وجود یک رقیب جدی و کارآمد موجب بالندگی و کاهش نارسایی ها در جریان اصولگرا خواهد بود و این هنر جریان اصولگراست که تلاش کند ، رقیبی جدی در صحنه داشته باشد. از طرف دیگر ارگان هایی مانند رسانه ملی درصدد است با ایجاد بسترهای مختلف (همچون رادیو گفتگو) ، زمینه حضور تمامی جریان های حاضر در جامعه (حتی اپوزیسیون داخل کشور) را فراهم آورد. اکنون با وجود فضای بازی که برای مخالفان دولت در جبهه دوم خرداد فراهم آمده است ، این جبهه استراتژی های جدیدی طراحی کرده تا بتواند اعتماد از دست رفته را بازیابی و احیا نماید. بررسی این استراتژی ها به شفاف تر شدن فضای سیاسی جامعه خواهد انجامید:
1 ) توسعه تشکیلاتی : اخبار مختلفی که از درون جبهه دوم خرداد منتشر می شود حکایت از آن دارد که این جبهه با ایجاد احزابی جدید و فراگیر مانند حزب اعتماد ملی ، جبهه اعتدال ، جبهه دموکراسی خواهی و... درصدد است تا تمامی افرادی سیاسی که به نوعی تمایلاتی به جبهه دوم خرداد دارند را در قالب یکی از این احزاب سازماندهی نماید. از طرف دیگر برخی احزاب این جبهه مانند حزب مشارکت ، سازمان مجاهدین انقلاب و... با تشکیل شاخه های کارگری ، روستایی ، دانشجویی ، جوانان ، اقوام و... در تلاشند تا شبکه ارتباطی و در برگیری خود را به تمامی اقشار سرایت دهند.
2 ) گسترش وحدت و ائتلاف : برگزاری جلسات متعدد و انجام رایزنی میان گروهها و چهره های جدید دوم خرداد و سیاست کنار گذاشتن اختلافات در راستای گسترش وحدت و یا اتئلاف در میان گروههای این جبهه سیاسی ارزیابی می شود.
3 ) ناکارآمد نشان دادن جریان اصولگرا: بدون تردید اقدامات شوراهای شهر مخصوصا شورای شهر تهران در زمان شهردار سابق و فعلی ، مصوبات مجلس هفتم شورای اسلامی و فعالیت های دولت نهم ازجمله تلاشهایی است که در طول حداقل 16 سال گذشته کم نظیر است . ولیکن با این همه ضعفها و کاستی هایی وجود دارد. برخی از جریانات جبهه دوم خرداد با استفاده از فضای باز کنونی ، به برجسته نمودن نقاط ضعف ، کمرنگ کردن خدمات دولت نهم و دیگر نهادهای در اختیار اصولگرایان و شایعه سازی علیه این دستگاه ها می پردازد که نمونه های مختلف آن را اکنون در سایتهای مختلف وابسته به جبهه دوم خرداد و در قالب سرمقاله ها و خبرهای این جبهه سیاسی شاهد هستیم.
4 ) ایجاد شکاف در میان اصولگرایان : از دیگر استراتژی هایی که برخی جریانات جبهه دوم خرداد، در شرایط کنونی دنبال می کنند، گسترش اختلاف و ایجاد شکاف در میان اصولگرایان است . این صحیح است که در جریان اصولگرا، طیفهای مختلف سیاسی حضور دارند ولیکن به نظر می رسد این به معنای تقابل نیست و اتفاقا این از نقاط قوت این جریان است . چراکه جریانی از بالا به پایین نیست که یک «گرانیگاه» و یا «کمیته X نامی» بخواهد برای آن تصمیم بگیرد بلکه جریان اصولگرا، در عمل نشان داده که در روش مبتنی بر روشهای دموکراتیک است و تمامی طیفهای آن با هدفی مشترک ، روشهای متفاوتی را دنبال می کنند و در برابر دستیابی به آن هدف به طور مستمر با هم تعامل دارند. ولیکن جبهه دوم خرداد ، با برجسته کردن ، تفاوت روش طیف های مختلف اصولگرایان درصدد است تا با ایجاد شکاف در این جریان سیاسی ، بسترسازی برای پیروزی آتی خود در انتخابات سوم شوراهای شهر و روستا به عمل آورد. با توجه به استراتژی های مطرح شده لازم است ، دولت نهم با افزودن بر آزادی های کنونی و پاسخگویی بیشتر به افکار عمومی ، زمینه شفاف تر شدن فضای کنونی را فراهم آورد تا شاید با شفافیت فضا ، شاهد آن باشیم که جبهه دوم خرداد بدور از رفتارهای تخریبی ، به عنوان منتقدی جدی در صحنه باشد.

مجتبی توانگر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها