با رضا شایسته سرپرست و رهبر ارکستر چکاوک

ارکستر گل‌ها زنده می‌شود

ارکستر چکاوک قصد دارد هفته آینده کنسرتی را در تالار وحدت برگزار کند؛ اجرایی که به رهبری و سرپرستی رضا شایسته روی صحنه رفته و به بازخوانی آثار ارکستر گل‌ها می‌پردازد. هر چند آثار ارکستر گل‌ها همیشه برای مخاطبان تازگی داشته و آنها را دوست دارند، اما درباره لزوم بازخوانی این آثار توسط ارکستر چکاوک با شایسته گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم.
کد خبر: ۸۲۹۷۲۳

*****

ارکستر چکاوک به رهبری و سرپرستی شما هفته آینده اجرایی را در تالار وحدت خواهد داشت. کمی درباره این اجرا توضیح دهید.

این کنسرت روزهای ۱۱ و ۱۲ شهریور ماه امسال در دو بخش شور و اصفهان به خوانندگی محمد افروز و مصطفی نیکو در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. در این برنامه موسیقایی که به احتمال فراوان با حضور بزرگان موسیقی این سرزمین برگزار می‌شود قطعاتی از آثار ماندگار استادانی چون اسدالله ملک، بزرگ لشگری، روح الله خالقی و فضل‌الله توکل اجرا می‌شود. همانطور که در کنسرت قبلی از حضور استاد میلاد کیایی نوازنده پیشگام سنتور به عنوان نوازنده مهمان دعوت کرده بودیم و برنامه‌هایی هم برای دعوت از یک نوازنده مطرح و پیشکسوت موسیقی ایرانی داریم که در صورت قطعی شدن نام این هنرمند را نیز اعلام می‌کنیم.

همیشه بر سر بازخوانی‌ها اما و اگرهای فراوانی وجود داشته است. چرا و به چه دلیل در ارکستر چکاوک به سمت بازخوانی آثار ارکستر گل‌ها می‌روید؟

همه تلاش برای زنده نگه داشتن موسیقی‌های قدیمی و ماندگار ارکستر «گل‌ها» و بازسازی آنهاست. ما معتقدیم آثار ارکستر گل‌ها باید زنده نگه داشته شوند چرا که این قابلیت را دارند که به‌عنوان آثار فاخر موسیقی ایران مورد توجه همه نسل‌های موسیقی قرار بگیرند. من مدرس موسیقی هم هستم و متاسفانه می‌بینم نسل جوان و نوجوانی که موسیقی کار می‌کنند با بسیاری از بزرگان این عرصه بیگانه هستند و این اتفاق خوبی نیست. قطعا اجرای خوب و منطقی این آثار می‌تواند فضا را برای ایجاد پیوند میان دیروز، امروز و آینده موسیقی کشورمان فراهم کند.

در صورت امکان با مقایسه‌ای میان آثار گل‌ها و موسیقی امروز درباره انتخاب این موسیقی جامع تر توضیح دهید.

آثار ارکستر گل‌ها ملودی محور، ساده، دلنشین و قابل فهم است، ضمن این‌که تنظیم بسیار ساده‌ای هم دارد. از همه مهم تر تلفیق شعر و موسیقی است که این روزها فراموش شده اما در دوره ارکستر گل‌ها با حضور بزرگان به بهترین شکل ممکن رعایت شده و آثار ماندگاری را خلق کرده است. در آثار امروزی ملودی‌ها ضعیف و تنظیم‌ها بسیار پیچیده است، اما اغلب آثار هم ماندگار نمی‌شوند.

گفته می‌شود ارکستر ملی هم این روزها ریزش مخاطب دارد. در این شرایط فکر می‌کنید شما بتوانید برای اجرایتان مخاطب داشته باشید؟

دلیل اصلی این ریزش مخاطب را باید در قیمت بلیت‌های ارکستر ملی دانست. وقتی قیمت بلیت‌ها 120 تا 150 هزار تومان است مسلما حضور در این اجراها برای مردم دشوار خواهد شد. تصور کنید یک خانواده چهار نفره بخواهد به این اجراها برود، لااقل باید 500 هزار تومان هزینه کند و مسلما برایش امکانپذیر نخواهد بود. جالب است ارکسترهایی که دولتی اداره می‌شوند و هزینه سالن هم ندارند قیمت بلیت‌هایشان دو برابر ارکسترهای خصوصی است!

قیمت بلیت‌های اجرای شما چقدر است؟

50 تا 70 هزار تومان.

و چه میزان از بلیت‌ها به فروش رسیده است؟

حدود 85 درصد بلیت‌ها فروخته شده است، من معتقدم اگر ما با انصاف باشیم مردم حتما در اجراها شرکت می‌کنند. البته این را هم بگویم که اگر تالار وحدت به ما تخفیف بدهد حاضریم قیمت بلیت‌ها را پایین‌تر هم بیاوریم.

ارکستر چکاوک خصوصی است. در شرایطی که ارکسترهای دولتی هم افت و خیزهای فراوانی در کار خود داشته اند شما از سال 1377 توانسته‌اید ارکسترتان را سرپا نگه دارید. چگونه از پس این کار برآمده‌اید؟

فقط با حمایت مخاطبان توانسته‌ایم به کارمان ادامه دهیم. مردم اجراهای خوب را دوست دارند و با آن ارتباط خوبی برقرار کرده و حمایتش می‌کنند.

زینب مرتضایی فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها