نمایش داعش در پالمیرا؛ تخریب فرهنگ و تمدن بشری

«با دیدن صحنه انفجار معبد بعل شمین در شهر تاریخی پالمیرا، گویی خانواده خود یا بخشی از وجودم را از دست دادم». این سخنان مامون عبدالکریم، مدیرکل آثار باستانی و موزه‌های سوریه است که در واکنش به جنایت تازه تروریست‌ها علیه آثار باستانی پالمیرا بیان کرد. او که استاد دانشگاه دمشق است و طی سه سال گذشته سعی کرده با کمک همکارانش از مناطق و مکان‌های باستانی و تاریخی سوریه در خلال جنگ محافظت کند، روز تخریب این معبد را روزی سیاه و وحشتناک توصیف کرد.
کد خبر: ۸۲۹۷۱۶

تصاویر تخریب این معبد 2000 ساله آنقدر تاثیرگذار است که خشم و عصبانیت دوستداران تاریخ و فرهنگ را به همراه داشته است. پس از آن‌که تروریست‌های داعش در ماه می‌کنترل این شهر تاریخی را به دست گرفتند، نگرانی از تخریب آثار باستانی آن در دل باستان شناسان و تاریخ‌دوستان به وجود آمد. تروریست‌ها در همان روزهای ابتدایی ورود به پالمیرا گفتند آسیبی به بناهای این شهر نمی‌رسانند. حال با گذشت چند ماه مشخص شد آنها نیز همچون تروریست‌های پیش از خود دشمنی دیرینه‌ای با آثارتاریخی و بشری دارند.

تصاویر تخریب مجسمه‌های بودا در استان بامیان افغانستان به دست طالبان هنوز در ذهن بسیاری از مردم جهان باقی مانده است. تروریست‌های سلفی داعش با این ادعا که این بناها یادآور دوران بت‌پرستی بوده، تیشه جهالت بر ریشه این آثار می‌زنند. بر پایه همین جهل و نادانی است که عبدالکریم اعتقاد دارد باز هم در آینده باید منتظر وقوع چنین اتفاقاتی بود. معبد بعل شمین در قرن اول پس از میلاد بنا شد و معبد مخصوص به خدایان توفان و آسمان نزد مردم آن دوران بود. ستون‌های این معبد را مجسمه‌هایی از افراد ثروتمند و سربازان مشهور آن دوران تشکیل می‌داد.

تام هلند، مورخ انگلیسی در گفت‌وگو با گاردین گفت دیدن تصاویر منفجر شدن این معبد زیبا و تاریخی، سخت‌ترین لحظه زندگی او بوده است. لیندا آلبرستون، مدیر «مرکز تحقیقات جرایم علیه هنر» نیز گفت: تخریب این معبد گواه دیگری از عزم تروریست‌های داعش برای تخریب فرهنگ و تاریخ جهان است. وی افزود: هر زمان که داعش بنای تاریخی را تخریب یا منفجر می‌کند، یونسکو و افراد مسئول تنها به انتشار بیانیه‌هایی بسنده می‌کنند. مردم باید بخوبی بدانند که داعش در حال از بین بردن فرهنگ و تاریخ جهان است.

جنایت جنگی

در همین حال یونسکو تخریب این معبد قدیمی را «جنایت جنگی» علیه بشریت خواند. ایرینا یوکوا، مدیرکل یونسکو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «از جامعه بین‌الملل می‌خواهم در برابر پاکسازی‌های فرهنگی مکرر اتحاد خود را حفظ کنند. داعش انسان‌ها را می‌کشد و مکان‌های مختلف را ویران می‌کند اما نمی‌تواند مانع تاریخ شود و این فرهنگ عظیم میراث جهانی را از بین ببرد؛ با وجود موانع و تعصبات، ساختمان‌ها و مراکز تاریخی به واسطه خلاقیت انسان‌ها مرمت شده و برخی از آنها از نو ساخته خواهد شد.»

خبر تخریب این معبد چند روز پس از کشته شدن خالد السعد، باستان‌شناس معروف سوری منتشر شد. السعد 82 ساله که حدود نیم قرن از زندگی خود را صرف تحقیق و ترمیم آثار باستانی سوریه و به خصوص شهر پالمیرا کرده بود به «مرد پالمیرا » شهرت پیدا کرد. وی پس از آن‌که به درخواست‌های مکرر داعش زیر شکنجه در مورد مکان طلا و جواهرات این شهر پاسخ نداد، در میدان مرکزی این شهر گردن زده شد. تروریست‌ها عینک و سر او روی بدنش را در مرکز شهر قرار دادند تا عبرتی برای دیگران باشد. آنها نامه کوچکی در کنار جسد او گذاشته بودند که مضمون عجیبی کرد: برای کمک به حفظ آثار بت‌پرستی و ارتباط با ایران.

روزسه‌شنبه شبکه‌های اجتماعی وابسته به تروریست‌ها تصاویری از چگونگی تخریب این معبد را نشان دادند . در این تصاویر، بشکه‌ها و مهمات مختلفی در اطراف دیوارها و ستون‌های این معبد کار گذاشته می‌شود و بعد از چند دقیقه انفجار مهیبی رخ می‌دهد. تروریست‌های داعش چندی پیش نیز در عراق به جان اشیای باستانی موزه نمرود در نینوا افتاده و در پیش چشم جهانیان مجسمه‌ها و آثار باستانی را تخریب کردند . هنوز جامعه جهانی نتوانسته است برخوردی جدی و اثرگذار با وحشیگری‌های این گروه تروریستی داشته باشد . این درحالی بود که وقتی شبه‌نظامیان طالبان مجسمه‌های بودا را در بامیان منفجر کردند افکار عمومی جهان به‌شدت نسبت به آن واکنش نشان داد و رهبران کشورهای غربی نیز برای این‌که از این قافله عقب نمانند بلافاصله طرح‌های جنگی و توسعه‌طلبانه‌شان را بازسازی کرده و به جریان انداختند. سکوت کنونی افکار عمومی جهان در برابر جنایات داعش قابل مقایسه با فریاد گذشته نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها