با آغاز شهریور‌که به لحاظ شرایط مساعد آب و هوایی میزان سفرها به حداکثر رسیده،‌ متأسفانه متناسب با افزایش سفرهای جاده ای، میزان خطاهای حادثه ساز توسط رانندگان افزایش می‌یابد. خستگی و خواب آلودگی در رانندگی طولانی مدت،‌ موضوعی طبیعی است که از عوامل تاثیر گذار در وقوع تصادفات جاده‌ای نیز محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۲۹۵۱۱

برای داشتن تابستانی خاطره‌انگیز بهتر است متناسب با توان جسمی به رانندگی پرداخته و هنگام خواب آلودگی از حرکت در مسیر جاده خودداری شود و در طول سفر زمانی را برای استراحت و تجدید قوا اختصاص داد. رانندگی در جاده‌هایی با مسافت‌های طولانی و یکنواخت و ناآشنا خسته کننده است،‌ پس ضروری است هردو ساعت یکبار برای مدت کوتاه به استراحت پرداخت. تحقیقات نشان داده خستگی راننده عامل اصلی 40 درصد تصادفات و به‌طور خاص مسبب 60 درصد تصادفات جاده‌ای بوده است، ضمن این‌که خطر تصادفات وابسته به خستگی هنگام شب، 10 برابر بیشتر از روز است. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد حداکثر زمان برای یک رانندگی مناسب‌ بین 8 تا 10 ساعت در روز است. از این رو‌ برای داشتن یک رانندگی ایمن بیشتر از این میزان نباید رانندگی کرد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد تأثیر خستگی بر راننده‌ با تأثیرات مواد مخدر همسان است. واقعیت این است که خستگی باعث شده تعادل عصبی فرد حین رانندگی کاهش یافته و توانایی بروز واکنش صحیح را مخدوش کند. گرچه در چنین شرایطی‌ عکس‌العمل‌های طبیعی کاهش یافته اما راننده در این حالت گرایش دارد سرعتش را بیشتر کند. با احساس سنگینی پلک‌ها شروع می‌شود و به ضعف تطابق برای دیدن اشیای نزدیک می‌انجامد. این موضوع وقتی روشن می‌شود که برای راننده خواندن عقربه‌های جلوی داشبورد مشکل شود و بعد از زمان معینی دوبینی آغاز می‌شود.

بنابراین هنگام خستگی‌‌ از رانندگی پرهیز کنید. خواب آلودگی، دشمن رانندگی سالم است و هوشیاری کامل راننده، ایمنی عبور و مرور در جاده یا خیابان را تضمین خواهد کرد.

سردار سیدتیمور حسینی - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها