وزیر دفاع: تولید موشک نصر، براساس دکترین بازدارندگی دفاعی ایران است

موشک «نصر» در خط تولید انبوه

خط تولید موشک کروز نصر هواپایه، روز گذشته با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سازمان هوافضای این وزارتخانه افتتاح شد تا نیروی هوایی ارتش و سپاه از این پس با تجهیز به این موشک، از توان عملیاتی و قدرت تاکتیکی بالاتری برخوردار باشند.
کد خبر: ۸۲۹۴۰۶

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، موشک نصر قابلیت نصب روی انواع جنگنده‌ها را دارد و از دقت بالایی در اصابت و انهدام اهداف برخوردار است. موشک نصر اولین بار در مهر سال 92 همراه یک موشک هواپایه دیگر به نام قادر از سوی وزیر دفاع رونمایی شده بود. آن‌طور که سردار حسین دهقان وزیر دفاع در آن زمان توضیح داد، این موشک‌ها در نسخه اولیه با هدف منهدم کردن کشتی‌های مهاجم طراحی شده بود که با خلاقیت و ابتکار متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، نسخه هواپایه این موشک‌ها نیز طراحی و تولید شد.

به گزارش فارس و به گفته وزیر دفاع، با طراحی و ساخت این موشک‌های هواپایه که برای نخستین‌بار در کشور صورت می‌گیرد ضمن تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی کشورمان به موشک‌های پیشرفته قادر هواپایه با برد بیش از 200 کیلومتر و نصر هواپایه با برد بیش از 35 کیلومتر، قدرت عملیاتی و توان بازدارندگی آنان به نحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

موشک بدون پشتیبان

سردار دهقان دیروز در مراسم افتتاح خط تولید موشک نصر، جزئیات بیشتری از این موشک ارائه کرد و درباره نحوه عملکرد آن گفت: این موشک با توجه به جستجوگر راداری از دقت بالایی در اصابت و انهدام اهداف موردنظر برخوردار است و پس از شلیک از هواپیمای جنگنده، به پشتیبانی نیازی ندارد و هواپیما می‌تواند به‌سرعت از منطقه خطر خارج شود.

وزیر دفاع با قدردانی از تلاش متخصصان و دانشمندان صنعت دفاعی که با کار و مدیریت جهادی قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در برابر تهدیدات افزایش می‌دهند، افزود: قابلیت آماده‌سازی سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالا در انهدام اهداف بویژه شناورهای دریایی و قدرت تخریب زیاد و مقاومت بالا در رویارویی با اختلالات رادیویی، از ویژگی‌های دیگر این سامانه موشکی است.

اما آن‌طور که وزیر دفاع دیروز اعلام کرد ارتقای موشک نصر به همین مرحله متوقف نخواهد شد و وزارت دفاع برنامه‌های دیگری نیز برای بهره‌گیری از این موشک دارد.

بر همین اساس سردار دهقان، نصب این سلاح را در هواپیماهای بدون سرنشین از برنامه‌های آینده وزارت دفاع اعلام کرد و افزود: با همت و تلاش محققان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع این طرح نیز بزودی عملیاتی می‌شود. با توجه به صحبت‌های اخیر وزیر دفاع در برنامه تلویزیونی نگاه یک مبنی بر این‌که زمان تولید ایده به محصول از پنج سال به سه سال کاهش یافته و تلاش می‌کنیم آن را به زیر سه سال برسانیم، باید منتظر باشیم تا حداکثر ظرف سه سال آینده، پهپادهای ایرانی را نیز مجهز به سامانه پیشرفته نصر ببینیم.

بازدارندگی؛ راهبرد وزارت دفاع

البته همان‌طور که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران، دفاعی است و ایران هرگز از توانمندی‌های خود برای تجاوز به کشوری دیگر استفاده نکرده و نخواهد کرد.

وزیر دفاع در مراسم دیروز نیز دوباره بر این موضوع تاکید کرد و افزود: بازدارندگی از راهبردهای وزارت دفاع بوده و موشک نصر به همین منظور طراحی و تولید شده است.

وی این دستاورد ارزشمند را ناشی از رویکرد تحقیق، نوآوری، توسعه و تولید بر مبنای نیاز نیروهای مسلح توصیف کرد و افزود این مهم از مصادیق برجسته بهره‌گیری از راه‌های میانبر است که همواره به عنوان یک راهبرد کلیدی مورد تاکید فرماندهی معظم کل قوا بوده است.

دهقان تصریح کرد: با به ثمر نشستن این دستاورد بزرگ ضمن بهره‌گیری هوشمندانه و حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود نیروهای مسلح، موفق شده‌ایم تحریم‌های دشمنان را نیز به‌طور موثری بی‌اثر و خنثی کنیم.

سردار دهقان با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های حماسه دفاع مقدس، پایه‌گذاری صنعت دفاعی بومی متکی بر خودباوری و اراده فرزندان رشید ملت ایران در وزارت دفاع و صنایع وابسته بوده است، تصریح کرد: مدیران و متخصصان وزارت دفاع در صنایع و بخش‌های مختلف با الهام از فرهنگ حماسی دفاع مقدس، تحت زعامت و فرماندهی فرمانده معظم کل قوا و با روحیه جهادی، تداوم‌بخش راه شهیدان والامقامی هستند که با ایثار جان خود، امنیت ملی را تضمین کردند و روحیه اعتماد به نفس و خودباوری را به کالبد جامعه دمیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها