بهارستان اعضای کمیسیون بررسی «برجام» را انتخاب کرد

ماموریت ویژه 15 نماینده مجلس

انتخاب اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی‌کننده به متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار جلسه علنی دیروز قرار گرفت و در نهایت از میان 24 نامزد عضویت در این کمیسیون، 15 عضو در صحن علنی انتخاب شدند.
کد خبر: ۸۲۷۶۰۸

از سی‌ام تیر که نمایندگان به تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی برجام رای مثبت دادند تا دیروز که این کمیسیون اعضای خود را شناخت، رایزنی‌های زیادی در مورد ترکیب این کمیسیون بویژه میان دو فراکسیون اصلی مجلس یعنی فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون رهروان ولایت انجام شد و در نهایت این دو فراکسیون سازوکاری را برای معرفی نامزدهای عضویت در کمیسیون ویژه برجام در نظر گرفتند. براساس این سازوکار هریک از این دو فراکسیون پنج عضو را از طرف خود معرفی کردند و پنج عضو نیز به صورت مشترک از سوی دو فراکسیون معرفی شدند و نهایتا فهرست 15 نفره‌ای توسط دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت، دیروز در جلسه علنی مجلس به نمایندگان ارائه شد.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، جواد جهانگیرزاده، غلامرضا تاجگردون، حسین نقوی حسینی و عباسعلی منصوری‌آرانی، نامزدهای فراکسیون رهروان ولایت برای کمیسیون ویژه برجام بودند و علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، حسین نجابت، ابراهیم کارخانه‌‌ای و سیدمحمود نبویان هم توسط فراکسیون اصولگرایان نامزد شدند. علاء‌الدین بروجردی، محمدمهدی زاهدی، محمداسماعیل کوثری، مسعود پزشکیان و منصور حقیقت‌پور هم پنج نماینده‌ای بودند که به‌عنوان نامزدهای توافقی دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی برجام نامزد شدند.

اما در زمان رای‌گیری در جلسه علنی مجلس درباره اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام، علاوه بر 15 نماینده‌ای که توسط دو فراکسیون اصلی مجلس، نامزد شده بودند، 9 نماینده نیز شامل غلامرضا مصباحی‌مقدم، محمدعلی اسفنانی، اللهیار ملکشاهی‌، محمدحسن آصفری، احمد بخشایشی، وحید احمدی، جلیل جعفری بنه‌خلخال، جبار کوچکی‌نژاد و ایرج عبدی به صورت مستقل برای عضویت در این کمیسیون نامزد شدند که در رای‌گیری نهایی بجز وحید احمدی که توانست در فهرست ارائه شده توسط فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان ولایت، جای جواد جهانگیرزاده را بگیرد، هیچ یک از دیگر نامزدهای مستقل نتوانستند رای لازم را برای عضویت در کمیسیون ویژه مجلس کسب کنند و به این ترتیب بجز جهانگیرزاده، دیگر نامزدهای معرفی شده از طرف دو فراکسیون اصلی مجلس، اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام را تشکیل می‌دهند.

نقوی حسینی:

کمیسیون ویژه جمع‌بندی خود را به صورت گزارش به صحن علنی ارائه می‌کند

البته برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی از جمله هادی شوشتری قبل از رای‌گیری برای انتخاب اعضای این کمیسیون در اخطار قانونی به هیات رئیسه مجلس، تشکیل کمیسیون ویژه بررسی «برجام» را قبل از ارائه لایحه توافق هسته‌ای مغایر قانون دانستند. شوشتری در تذکر خود گفت: تاکنون لایحه‌ای به مجلس تقدیم نشده که نمایندگان بخواهند برای بررسی آن کمیسیون ویژه تشکیل دهند.اما محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این اخطار تاکید ‌کرد که برای مسائل مهم و اساسی کشور باید کمیسیون ویژه‌ای به منظور بررسی موضوع و تهیه گزارش تشکیل شود و نمایندگان مجلس تشخیص دادند این کمیسیون تشکیل شود و هیات رئیسه مجلس هم به رای نمایندگان احترام می‌گذارد.

اولین جلسه کمیسیون ویژه یکشنبه آینده

حسین نقوی حسینی که دیروز با بیشترین رای به عنوان عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام انتخاب شد، در گفت‌وگو با جام‌جم اعلام کرد اولین جلسه این کمیسیون، یکشنبه آینده برگزار می‌شود و در این جلسه ترکیب هیات رئیسه کمیسیون شامل رئیس، نواب رئیس، دبیر و سخنگو تعیین خواهد شد.

وی با بیان این‌که پس از این جلسه مقدماتی، کمیسیون ویژه، بررسی برجام را شروع می‌کند، درباره چارچوب بررسی هم گفت: مطابق تعبیری که رهبر معظم انقلاب داشتند به صورت دقیق و با تامل بند بند برجام را بررسی و در این ارتباط از نظرات کارشناسان، متخصصان حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... استفاده خواهد شد و همچنین از تیم دیپلماسی و از تیم فنی سازمان انرژی اتمی و حتی مخالفان و موافقان برجام استفاده خواهیم کرد.

احمدی:

همه اعضای کمیسیون ویژه، دغدغه مطابقت برجام با منافع ملی کشورمان را دارند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کمیسیون ویژه بررسی برجام نهایتا به یک جمع‌بندی خواهد رسید و این جمع‌بندی به صورت گزارش به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد و نمایندگان در مورد آن تصمیم خواهند گرفت که آن را تائید یا رد کنند. نقوی حسینی تاکید کرد بررسی برجام در کمیسیون ویژه، متوقف به ارائه لایحه از سوی دولت نیست.وی همچنین با تاکید بر این که عملکرد این کمیسیون تداخلی با فعالیت‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بررسی برجام ندارد، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم یکشنبه، ششمین جلسه بررسی برجام را برگزار می‌کند.

دغدغه نمایندگان

وحید احمدی، دیگر عضو کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی برجام نیز در گفت‌وگو با «جام‌جم»، به دغدغه‌های اعضای این کمیسیون در مطالعه تخصصی برجام اشاره کرد و گفت: ترکیب نمایندگان برگزیده شده برای کمیسیون ویژه برجام نشان می‌دهد که همه اعضای این کمیسیون دغدغه مطابقت برجام با منافع ملی کشورمان را داشته و تلاش می‌کنند تا با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی، ضمن حفظ مصالح کشور، راه نفوذ و دبه‌کردن طرف مقابل بویژه آمریکا در اجرای برجام را ببندند. وی با اشاره به تلاش‌هایی که تاکنون در کمیسیون‌های مختلف مجلس برای بررسی برجام شده، افزود: کمیسیون ویژه برجام قرار است فراتر از آنچه تاکنون انجام شده، برنامه جامع اقدام مشترک را مورد بررسی قرار دهد و بنابراین حسب ضرورت از کارشناسان و صاحبنظران مختلف برای بررسی کارشناسانه‌تر برجام دعوت خواهد شد. وی همچنین گفت که اولین جلسه این کمیسیون یکشنبه هفته آینده برگزار شده و جزئیات برنامه پیش‌روی این کمیسیون در این جلسه مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

بررسی‌ها مبتنی بر جزئیات

همچنین مهرداد بذرپاش، عضو اصولگرای کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با مهر گفت: از هفته آینده جلسات با سرعت بالایی آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک با بیان این‌که بررسی‌ها مبتنی بر جزئیات برجام خواهد بود، تصریح کرد: اما این به معنای تصویب بند به بند برجام نیست، بلکه در نهایت تصمیم یکپارچه‌ای درباره کلیت برجام گرفته می‌شود و به صحن مجلس اعلام خواهد شد تا مجلس نیز تصمیم دقیق و درستی بگیرد. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ممکن است اجرای برجام نیازمند وضع قوانین جدید و فکت‌شیت‌های مختلف در قالب قانون باشد که این یکی از وظایف کمیسیون ویژه خواهد بود؛ یعنی تصویب قوانینی که ضمانت اجرای بهتر برجام را فراهم کند و امکان انحراف طرف غربی را نیز از بین ببرد. از سوی دیگر، مسعود پزشکیان عضو اصلاح طلب کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز به ایرنا گفت: این کمیسیون وظیفه جمع‌بندی در مورد این موضوع را دارد و رای نهایی در جلسه علنی مجلس با عنایت به دیدگاه رهبر معظم انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اخذ می‌شود. پزشکیان گفت: ما در این کمیسیون حرف‌هایمان را می‌زنیم و منتقدان نیز حرف‌هایشان را می‌زنند و گفت‌وگو کردن اشکالی ندارد.

اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام

اسامی اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام به‌ترتیب آرا به این ‌شرح است:

۱ـ سیدحسین نقوی‌حسینی

نماینده ورامین

۲- اسماعیل کوثری

نماینده تهران

۳ـ محمدحسن ابوترابی‌فرد

نماینده تهران

۴ـ ابراهیم کارخانه‌ای

نماینده همدان

۵ـ حسین نجابت

نماینده تهران

۶ ـ محمدمهدی زاهدی

نماینده کرمان

۷ـ علیرضا زاکانی

نماینده تهران

۸ ـ مهرداد بذرپاش

نماینده تهران

۹ـ علاءالدین بروجردی

نماینده بروجرد

۱۰ـ سیدمحمود نبویان

نماینده تهران

۱۱ ـ مسعود پزشکیان

نماینده تبریز

۱۲ـ منصور حقیقت‌پور

نماینده اردبیل

۱۳ـ غلامرضا تاجگردون

نماینده گچساران

۱۴ـ عباسعلی منصوری‌آرانی

نماینده آران و بیدگل

۱۵ـ وحید احمدی

نماینده کنگاور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها