خنداونه را ببینید همین الان شبکه نسیم! این خبری است که معمولا ساعت 11 شب در شبکه‌های مجازی و گروه‌‌های اجتماعی منتشر می‌شود. سازندگان برنامه خندوانه از رامبد جوان گرفته تا جناب‌خان و نیما و... در شبکه‌‌هایی مانند اینستاگرام صفحاتی دارند که برنامه خندوانه را به روزرسانی و اطلاعات برنامه را به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۶۸۹۴

خندوانه مدت‌هاست که مانند تمبری خوش آب و رنگ روی پاکت رسانه، مردم را به شبکه نسیم می‌رساند. شبکه‌ای که از 26 شهریور 1392 به‌طور آزمایشی در تهران راه‌اندازی شد و تا 15مهر همان سال مردم سراسر کشور توانستند برنامه‌های آن را در ساعتی روی شبکه استانی‌شان دریافت کنند. این شبکه پس از هشت ماه در 17 اردیبهشت 1393به‌طور رسمی اولین‌بار در استانی به‌غیر از تهران و در کنار دریاچه زیبای زریوار استان کردستان پخش رسمی خود را آغاز کرد. در دی‌ماه همان سال با حذف و اضافه برخی شبکه‌ها از روی آنتن دیجیتال تلویزیون، این شبکه سراسری شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در آغاز راه، پخش تصاویر نی‌نوازی استاد کسایی و نقل خاطره‌ای شیرین از زبان این پیشکسوت عرصه موسیقی، به همراه آنونس‌هایی از هنرمندان حوزه طنز، نوید بخش شبکه‌ای متفاوت بود.پس از آن بتدریج با رسیدن ساعت پخش از دو به چهارساعت و بیشتر و تولید برنامه‌های اختصاصی، مخاطبان این شبکه بیشتر شد. شبکه‌های نسیم و نمایش در ساختمانی یک طبقه تقریبا در مرکز جام‌جم واقع شده‌اند.

پر کردن جدول با برنامه‌‌های کوتاه

مرتضی جاسبی، مدیر پخش شبکه نسیم درباره جدول پخش این شبکه می‌گوید: در تنظیم کنداکتور نسیم ضرباهنگ نقش مهمی دارد. باید همه برنامه‌ها در بسته‌های زمانی کوتاه طوری کنار هم قرار بگیرد که مخاطب خسته نشود. جملاتی در زمینه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی با رویکرد امیدآفرینی متناسب با موضوع برنامه زیرنویس می‌شود. ناظران پخش شبکه نسیم مراقب هستند که صحنه‌های خشونت‌آمیز حتما حذف شود. در عزاداری‌های مذهبی هم این شبکه به فراخور ماموریتش سعی می‌کند که محتوایش را ضمن حفظ عنصر جذابیت، مذهبی کند و به جای برنامه‌های خنده‌دار برنامه‌های سرگرم‌کننده با ضرباهنگی آرام‌تر پخش می‌کند.

تامین نسیم‌های متنوع

مهدی منفرد، مدیر تامین برنامه شبکه نسیم است. این گروه انواع و اقسام نسیم‌های شبکه را پشتیبانی می‌کند. نسیم شما، نسیم آوا، نسیم یادها، نسیم آفرینش، نسیم نما و ...، در این نسیم‌ها همه چیز دیده می‌شود: دیدنی‌های ایران و جهان، مسابقات پرهیجان، آشپزی، برنامه‌های تولید مراکز استان‌ها، برنامه‌های قدیمی، پویانمایی‌های جذاب، دوربین مخفی، سیرک، تصاویر دیدنی از آفرینش، بخش‌هایی از پشت‌صحنه فیلم‌های ایرانی، برترین باشگاه‌های جهان و فیلم‌هایی که مردم از کودکانشان گرفته و ارسال کرده‌اند.

برنامه‌ای که تکراری نمی‌شود

استودیوی ضبط برنامه خندوانه که مدتی است به یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده است در سوله‌ای نسبتا بزرگ در حوالی اتوبان ارتش واقع شده و تمام گروه تولید از تهیه‌کننده و مدیر تولید گرفته تا گروه هنری و تدوین هر روز در آن مشغول ضبط برنامه هستند.

تهیه‌کننده خندوانه:

گروه تولید خندوانه هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نکرده و با حساسیت روزی حدود هفت تا هشت ساعت به ضبط یک قسمت اختصاص می‌دهد

جواد فرحانی، تهیه‌کننده خندوانه درباره چگونگی تولید این برنامه می‌گوید: گروه تولید خندوانه را خودمان دور هم جمع کرده‌ایم. من و رامبد چندسال است با هم کار می‌کنیم. طرح خندوانه از سال‌ها قبل در ذهن رامبد شکل گرفته و بارها آن را با مسئولان مطرح کرده ‌بود تا این‌که در شبکه نسیم تصویب شد. در فصل اول کار، تجربه‌های خوبی کسب کردیم و هرچه پیش رفتیم قالبی جاافتاده‌تر ارائه دادیم. به‌طور مثال در مرحله اول طرح، حضور تماشاگر چندان مورد توجه نبود و پس از چند جلسه به این نتیجه رسیدیم که حضور تماشاگر الزامی است. به مرور گروه ایده‌پردازان برنامه بیشتر شدند و روند تکاملی برنامه تا امروز پیش رفت.

گروه تولید خندوانه هیچ‌گاه کیفیت را فدای کمیت نکرده و با حساسیت روزی حدود هفت تا هشت ساعت به ضبط یک قسمت اختصاص می‌دهد. پنج گروه در تولید برنامه فعالند. گروه مشاوران، برنامه را پشتیبانی می‌کنند. بیشتر افراد این گروه نظیر محمدرضا شهیدی‌فر، بهرام عظیمی و بهراد جوانبخش از برنامه‌سازان حرفه‌ای هستند. گروه تولید گزارش‌ از تمام نقاط ایران گزارش تهیه‌کرده‌اند. بخش معرفی مشاغل به شغل‌های متعددی پرداخته است. آقای جوان بالغ بر 900 مقاله در زمینه محتوای برنامه خوانده ‌است که برآیندی از این مقاله‌ها در برنامه ارائه می‌شود. رامبد برای این برنامه از جان مایه گذاشته است. این برنامه عصاره تجربه او در خلال 20 سال برنامه‌سازی است. با تمام سختی کار هنگامی که به استودیو می‌رود انسان دیگری می‌شود و با روحیه بشاش برنامه را اجرا می‌کند. با وجود تعدد بخش‌های برنامه و گروه تولید، ما هر روز پیش تولید دارد. تمام هنرمندان عرصه طنز سینما و تلویزیون به این برنامه دعوت شده‌اند. بیش از 200 قسمت از این برنامه روی آنتن رفته و تاکنون برنامه تکراری نداشته‌ایم.

مسئول خودمان هستیم

رامبد جوان، مجری و طراح برنامه خندوانه می‌گوید: بعد از سال‌ها که در سمت‌های مختلف در تلویزیون کار کرده‌ام متوجه شده‌ام که همیشه جای خلاقیت و کارنو  وجود دارد. تهیه شوی تلویزیونی، کار پیچیده‌ای است. همه بخش‌ها در این قالب باید دیده شود: موسیقی، تماشاچی، دکور متناسب با این برنامه و.... این قالب در ایران بخوبی تعریف نشده، ولی در دنیا به‌طور جدی روی آن کار شده و تعریف دقیقی دارد. مجری این گونه برنا‌مه‌ها باید بتواند به‌عنوان میزبان، هم با تماشاچیان و هم مصاحبه شونده ارتباط خوبی برقرار کند و با اداره خوب برنامه، بخش‌های مختلف را به هم پیوند دهد. مجری خندوانه درباره داشتن حال خوب توضیح می‌دهد: حال بیننده در گرو احساس رضایت است؛ البته این رضایت برای هر کسی فرق می‌کند. به نظر من تلاش موجب رضایت می‌شود و این رضایت خوشبختی می‌آورد. وقتی خوشحال باشید امیدوار می‌شوید که می‌توانید مشکلاتتان را پشت سرگذارید و خندوانه یعنی به خودمان یادآوری کنیم مسئول خوشبختی و بدبختی خودمان هستیم.

برنامه‌های جدید در نوبت آنتن

میثم فضلعلی، مدیر گروه تولید شبکه نسیم درباره تولید برنامه‌های مختلف در این شبکه می‌گوید: دست به نقد، هاونگ و خندوانه همچنان روی آنتن است و پخش آنها تا اوایل پاییز ادامه خواهد داشت، «هاونگ» هم همین‌طور. برنامه نسیم مهارت هم با موضوع کودک‌پروری در حال تولید است. یک مجله خبری به نام «پشت و رو» هم بتازگی روی آنتن رفته و با رویکرد طنز نگاهی به اخبار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد. این برنامه، نگاهی به شبکه‌های اجتماعی هم دارد و وقایع دنیای مجازی را به‌سمع و نظر مخاطبان می‌رساند. پخش برنامه نسیم دانش هم بزودی آغاز می‌شود که قرار است اخبار علمی را مرور کند. فصل جدید برنامه «شب کوک» هم در قالب مسابقه و پخش آهنگ‌های درخواستی در آینده نزدیک در جدول پخش شبکه نسیم قرار می‌گیرد. برنامه مهمونی از دیگر برنامه‌های این شبکه است که با موضوع توجه به کهنسالان از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها