لیندا صرصور؛ مدافع آزادی‌ مسلمانان و رفع تبعیض علیه سیاهان

چند روز پس از کشته‌شدن مایکل براون، نوجوان سیاهپوست 18 ساله به دست یک مامور سفیدپوست پلیس، مصطفی عبدالله یکی از اعضای اتحادیه آزادی‌های مدنی در آمریکا در حال مشاهده اعتراضات گسترده مردم در تلویزیون بود که ناگهان تلفن او به صدا در آمد. آن طرف خط لیندا صرصور بود که با قاطعیت از او پرسید مصطفی! جامعه مسلمانان در قبال این حادثه چه دیدگاهی دارد؟
کد خبر: ۸۲۶۰۲۶
لیندا صرصور؛ مدافع آزادی‌ مسلمانان و رفع تبعیض علیه سیاهان

مصطفی که مصری ـ آمریکایی است بعدها گفت هیچ گاه به این موضوع فکر نکرده بودم. تماس لیندا در واقع نهیبی به ضمیر ناخود آگاه من بود. لیندا صرصور پس از مشاهده سرکوب گسترده معترضان به قتل مایکل براون به دست نیروهای پلیس کاملا مجهز، به یکی از چهره‌های اصلی معترضان در این زمینه تبدیل شد.

صرصور که یک فعال فلسطینی ـ آمریکایی ساکن شهر نیویورک است، سابقه درخشانی در مبارزه با تبعیض علیه مسلمانان و اسلام هراسی دارد. مسلمانان مهاجر آمریکا در سال‌های پس از 11 سپتامبر در مقابل تبعیض‌ها و اتهامات گسترده بیشتر حالت دفاعی داشته‌اند. اما نسل جدیدی از آنها این رویکرد کوته نظرانه جامعه سیاسی آمریکا و گاهی اوقات تعصب‌های بی‌مورد بزرگ‌ترهای خود را به چالش می‌کشند.

لیندا صرصور 35 ساله، اهل منطقه بروکلین در شهر نیویورک، یکی از افرادی است که حضور موثری در فعالیت‌های سیاسی نیویورک دارد. در کنار کارهای اجتماعی (افزایش تعداد رای‌دهندگان جامعه مسلمانان و اعلام روزهای عید فطر و قربان به عنوان روز تعطیل در مدارس نیویورک) او حضور فعالی در رسانه‌ها دارد. بحث و مناظره با پاملا گِلِر، فعال سرشناس ضداسلام در آمریکا از جمله فعالیت‌هایش در رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی است.

پای ثابت اعتراض‌ها

فعالیت صرصور طی سال‌های اخیر در نیویورک او را به فعالان سیاهپوست نیز نزدیک کرده است. صرصور در همان تماس تلفنی از مصطفی خواست نامه‌ای با امضای گروه‌های مسلمانان برای خانواده مایکل براون بنویسد. در عرض چند روز او ستادی با عنوان مسلمانان برای فرگوسن تشکیل داد و با برگزاری کنفرانس‌هایی برای دانشجویان، استادان و مبلغان مذهبی، آنها را نسبت به اتفاقات فرگوسن مطلع کرد. در ماه اکتبر سال گذشته و در حالی که اعتراضات همچنان ادامه داشت او به فرگوسن رفت.

البته این پایان همراهی صرصور با جامعه سیاهپوستان آمریکا طی این مدت نبوده است. در آوریل سال گذشته او فاصله 400کیلومتری بین جزیره استاتن در نیویورک تا واشنگتن را همراه 70 نفر از فعالان به مدت هشت روز پیاده رفت. این افراد در قالب کمپین تظاهرات برای عدالت، خواستار اصلاحات در نظامی کیفری آمریکا شدند. چند ماه بعد بود که اعلام شد سیاهپوست دیگری به نام فردی گری در شهر بالتیمور ایالت مریلند با نیروهای پلیس درگیر شد و پس از جراحت‌های شدید در بیمارستان جان سپرد. صرصور بسرعت به تظاهرات و اعتراضات به مرگ گری پیوست. همچون حادثه فرگوسن، او از تمام فعالان مسلمان و غیر مسلمان بالتیمور خواست ابعاد این حادثه را مورد بررسی قرار دهند. او همچنین در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود انتقاداتی علیه رهبر جامعه اسلامی شمال آمریکا بیان کرد و گفت وی به جای تمرکز بیش از اندازه به موضوع دزدی در این منطقه، بهتر است به تبعیض و اختلافات گسترده بپردازد.

همین اقدامات و رفتارها باعث شد یک پایگاه خبری راستگرا به نام دیده بان جهاد، صرصور را یک اسلامگرای زیاده خواه معرفی کند. اما صرصور با استقبال از این موضوع، خود را منتقد اصلی بی عدالتی در جامعه آمریکا دانست. مراد عواده، رئیس مرکز مسلمانان نیویورک ( مرکزی که خود صرصور آن را تشکیل داد ) در این زمینه می‌گوید: صرصور بخوبی می‌تواند مشترکات بین جامعه مسلمانان و سیاهپوستان را بیابد و آن را به هم مرتبط سازد.

برخاسته از خانواده‌ای مهاجر

والدین لیندا صرصور اواخر دهه 70 میلادی از روستایی در نزدیکی رام‌الله در کرانه باختری مهاجرت کردند و به منطقه بروکلین در نیویورک رفتند . لیندا ـ که بزرگ‌ترین فرزند این خانواده 9 نفری است ـ سال 1980 در آمریکا به دنیا آمد. پدرش در این منطقه صاحب یک مغازه میوه‌فروشی بود و بنا به گفته لیندا، شخصیتی بزرگ داشت.

اواسط دهه 90 میلادی، لیندا وارد مدرسه جان جی شد که سابقه نه چندان درخشانی در زمینه‌های امنیتی داشت. در ورودی این مدرسه دقیقا مثل گیت‌های بازرسی فرودگاه‌ها بود. ابتدا کیف دانش آموزان توسط دستگاه‌ها فلز یاب بررسی می‌شد. سپس نفر به نفر مقابل دیوار صف می‌کشیدند و نیروها تمام بدن‌شان را می‌گشتند تا مبادا جسم تیزی همراه خود آورده باشند. این مدرسه که بیشتر دانش‌آموزان آن را سیاهپوستان تشکیل می‌دادند، کمک فراوانی به لیندا کرد تا نسبت به جامعه سیاهان اطلاعاتی جامع داشته باشد.

لیندا در 17 سالگی ازدواج کرد و از آن زمان بود که حجاب را برگزید. او سپس در دانشکده کینگز بورگ ثبت نام کرد با این امید که بتواند در آینده یک معلم شود. سال 2001 در 21 سالگی، او مادر دو فرزند بود. او به عنوان یک فلسطینی در جامعه آمریکا، آگاهی سیاسی محدودی نسبت به شرایط و اوضاع جامعه داشت؛ اما حادثه 11 سپتامبر و واکنش‌های سیاسی زده و خشن جامعه بود که او را به یک فعال اجتماعی و سازمان‌دهنده فعالیت‌های سیاسی تبدیل کرد.

در آن زمان اتحادیه عرب‌های آمریکایی نیویورک ـ که چند ماه پس از حادثه 11 سپتامبر تاسیس شد ـ در خط مقدم مبارزه با این سیاست‌ها قرار داشت. مدیریت این اتحادیه را خانمی فلسطینی به نام بسامه عطیه به عهده داشت. نسبت خانوادگی لیندا و بسامه باعث شد صرصور در این اتحادیه شروع به کار کند. در اولین روز حضورش در این مجموعه، یک زن مراکشی همراه پسر چهار ساله‌اش نزد او آمد و گفت چهار روز پیش افرادی وارد خانه شدند و همسرم را با خود بردند. لیندا از طریق تماس با وکلای مختلف متوجه شد این فرد به اشتباه توسط نیروهای اف‌بی‌آی دستگیر شده و در نتیجه شرایط آزادی او را فراهم کرد. وقتی پدر این خانواده نزد آنها بازگشت، صرصور می‌گوید آن پسر او را به چشم یک قهرمان نگاه می‌کرد. خودش می‌گوید همین موضوع انگیزه‌ای برای ادامه کار در این مجموعه شد.

آغاز مبارزه جدی

سال 2005 خودروی حامل صرصور و عطیه در میشیگان تصادف کرد و عطیه به دلیل شدت جراحات جان سپرد. ضایعه مرگ عطیه، مانع ادامه فعالیت لیندا نشد و آن طور که خودش گفته است، مصمم شد میراث به‌جا مانده از عطیه را حفظ کند. او در 25 سالگی به عنوان مدیر اجرایی این اتحادیه انتخاب شد و در عرض چند سال، بودجه آن را از 50 هزار دلار در سال به 700هزار دلار رساند.

در کنار این اقدامات، صرصور سعی کرد دامنه فعالیت‌های این اتحادیه را نیز گسترش دهد. بخشی از آن در سال 2011 اتفاق افتاد و آن زمانی بود که آسوشیتدپرس در گزارش‌های متعددی نشان داد چگونه اداره پلیس نیویورک عملیات نظارتی در جامعه مسلمانان این شهر انجام می‌دهد. او به دنبال این موضوع به گروه جوامع متحد برای ایجاد اصلاحات در ساختار پلیس پیوست. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک و ریموند کلی، کمیسر عالی پلیس نیویورک از حامیان اصلی نظارت بر مسلمانان بودند. اما تلاش‌های صرصور و گروه متبوع او باعث شد این برنامه اداره پلیس منحل شده، یک بازرس عمومی مستقل برای بازبینی سیاست‌های پلیس تعیین شود.

اقدامات صرصور و مجموعه او باعث شده مسلمانان ساکن در نیویورک در مقایسه با گذشته وضع بهتری داشته باشند. ملیسا مارک، رئیس شورای شهر بتازگی فائز علی را به عنوان رئیس کارکنان این اداره انتخاب کرد. انتخاب سارا سعید به عنوان مشاور ارشد شهردار نیویورک و ده‌ها اتفاق دیگر از این دست را می‌توان تاثیر اقدامات و فعالیت‌های مثبت لیندا صرصور دانست.

لیندا در حالی که رویای انتخاب به‌عنوان اولین شهردار مستقل نیویورک را در سر دارد، می‌گوید: گاهی اوقات به نظر می‌رسد تمام جهان، زندگی را برایم آماده کرده است. اما همواره از خودم می‌پرسم من چه تاثیری در این جهان خواهم داشت؟ هنوز به پاسخ مشخصی نرسیده‌ام.

حضور موثر

لیندا صرصور 35 ساله، اهل منطقه بروکلین در شهر نیویورک، یکی از افرادی است که حضور موثری در فعالیت‌های سیاسی نیویورک دارد. در کنار کارهای اجتماعی (افزایش تعداد رای دهندگان جامعه مسلمانان و اعلام روزهای عید فطر و قربان به عنوان روز تعطیل در مدارس نیویورک) او حضور فعالی در رسانه‌ها دارد. بحث و مناظره با پاملا گِلِر، فعال سرشناس ضد اسلام در آمریکا از جمله فعالیت‌هایش در رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی است

حسین خلیلی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها