روی خط مجرمان سایبری

سرقت از مادر زن سابق

هفته گذشته رئیس پلیس فتای غرب استان تهران از دستگیری فردی به جرم سرقت از حساب مادر زن سابق خود خبر داد.
کد خبر: ۸۲۵۱۴۵

سرهنگ اصغر باقریان با اعلام این خبرگفت: زنی با مراجعه به پلیس فتا شهرستان اسلامشهر عنوان کرد هنگام مراجعه به بانک برای دریافت حقوق مستمری‌اش متوجه خالی شدن حساب بانکی خود شده است و درخواست رسیدگی دارد.

با دادخواهی شاکی، پرونده‌ای در پلیس فتای تشکیل و در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گرفت که با بررسی‌های اولیه و اقدامات فنی، در نهایت هویت سارق شناسایی و در اسلامشهر دستگیر شد.سارق که داماد سابق شاکی بود در بازجویی‌ها به بزه انتسابی اعتراف کرده و هدف خود را سوءاستفاده مالی از حساب مادرزن سابقش اعلام کرد.

انتقام از دختر مورد علاقه

همچنین در پرونده‌ای دیگر فردی که با ایجاد پروفایلی در شبکه اجتماعی تلفن همراه (لاین) اقدام به انتشار تصاویر خصوصی یکی از شهروندان کرده و با درج مطالب نادرست علیه وی باعث هتک حیثیت و آبروریزی او را فراهم کرده بود، توسط کارشناسان پلیس فتای اصفهان دستگیر شد.

پس از شکایت زن جوانی به پلیس فتای این فرماندهی مبنی بر هتک حیثیت او در فضای مجازی، بررسی پرونده در دستور کار این پلیس قرار گرفت. شاکی در اظهارات خود عنوان کرد، فرد ناشناسی در شبکه اجتماعی لاین اقدام به ایجاد پروفایلی به نام وی و قرار دادن تصاویر شخصی او کرده است.

در تحقیقات مشخص شد که چندی قبل فردی از شاکی خواستگاری کرده و به دلیل منفی بودن جواب خواستگاری از او کینه به دل گرفته است.

با اظهارات شاکی و جمع‌آوری ادله دیجیتالی لازم در این زمینه متهم ظرف 24 ساعت دستگیر شد و در تحقیقات صورت گرفته عنوان کرد که با شاکی قرار گذاشته بودم که به خواستگاری وی بروم ولی او به یکباره از تصمیم خود منصرف و پیشنهاد ازدواج من را رد کرد و من به قصد انتقامجویی از او تصاویرش را تهیه و آنها را در پروفایلی که به نام او در لاین ایجاد کرده بودم انتشار دادم.

هر فردی که به هر نحو اقدام به مزاحمت و هتک حیثیت در محیط مجازی کند براساس قانون جرایم رایانه‌ای افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود.

دستبرد به مشتریان بانک

در آخرین پرونده رئیس پلیس فتای استان لرستان از شناسایی و دستگیری فردی که بصورت اینترنتی اقدام به برداشت غیرمجاز حساب بانکی شهروندان می‌کرد، خبر داد.

سرهنگ فرهاد ابدال‌چگنی گفت: کارشناسان پلیس فتای استان لرستان پس از شکایت یک شهروند مبنی بر برداشت غیرمجاز مبلغ یک میلیون و 600 هزار ریال از حساب بانکی‌اش، ضمن تشکیل تیم عملیاتی ویژه وارد عمل شدند. در تحقیقات گسترده انجام شده توسط ماموران مبارزه با جرایم سایبری و انجام بررسی‌های فنی سارق شناسایی و ضمن هماهنگی با مقام قضایی به پلیس فتای استان انتقال داده شد.

سرهنگ ابدال چگنی با اشاره به این‌که، متهم به جرم خود اعتراف کرده و مبلغ یک میلیون و 600 هزار ریال از وی کشف شده است، ارتقاء دانش اینترنتی را در پیشگیری از جرایم رایانه‌ای بسیار مهم دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها