هجدهمین کارت زرد مجلس به دولت

فانی هم چهار کارته شد

وزیر اقتصاد که دیروز برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس حضور یافته بود، درقانع کردن نمایندگان سوال‌کننده ناموفق بود و با کارت زرد دیگری که از نمایندگان گرفت، نام خود را به عنوان اولین وزیر سه‌کارته ثبت کرد.
کد خبر: ۸۲۴۶۷۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، براساس رای‌گیری که دیروز پس از توضیحات علی طیب‌نیا انجام شد، از مجموع 211 نماینده، 105 نفر از پاسخ وی قانع نشدند، 80 نفر قانع شدند و ده نفر هم رای ممتنع دادند.

توضیحات وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصاد و دارایی در توضیحات خود در پاسخ به پرسش نمایندگان گفت: بخش مشاغل در اولویت اقدامات سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

طیب‌نیا افزود: رشد عمومی مالیات بخش مشاغل نسبت به کل مشاغل کمتر بوده است، اما به علت استقرار نظام جامع مالیاتی توانسته‌ایم درآمد واقعی برخی مودیان را محاسبه و به آن دسترسی پیداکنیم.

وزیر اقتصاد افزود: برای مثال فردی که سال 91، دو میلیون و 900 هزار تومان مالیات پرداخت کرده با دسترسی دقیق به اصناف در سال 92، 52 میلیون تومان مالیات او شده است و فردی که در سال 91، 4 میلیون و 300 هزار تومان مالیات پرداخت کرده در سال 92، یک میلیارد و 556 میلیون تومان مالیات داده و این به علت دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات دقیق مودیان بوده است.

ابوترابی‌فرد: کسی با گرفتن 3 کارت زرد استیضاح نمی‌شود

پس از این اظهارات وزیر اقتصاد، بذرپاش به عنوان نماینده سوال‌کنندگان اعلام کرد از توضیحات او قانع نشده و این سوال به رای نمایندگان گذاشته شد و نهایتا وزیر اقتصاد سومین کارت زرد را از نمایندگان گرفت.

با توجه به این‌که بذرپاش در زمان قرائت سوال نمایندگان از وزیر اقتصاد گفته بود «آقای طیب‌نیا تا به حال دو کارت زرد از مجلس گرفته و اگر این کارت‌ها به عدد سه برسد طرح استیضاح وزیر بعد از ظهر امروز تقدیم هیات رئیسه خواهد شد»، محمدحسن ابوترابی‌فرد که اداره جلسه علنی مجلس را به عهده داشت با رد این سخنان گفت: کسی با گرفتن سه کارت زرد استیضاح نمی‌شود. وی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی تمام ظرفیت کشور را بر این مساله قرار داده است که وابستگی کشور را به نفت کم و درآمدهای مالیاتی را جایگزین آن کند. ابوترابی در عین حال تصریح کرد:‌ نگاه این است که ما در دریافت درآمدهای مالیاتی مراعات کسانی را که درآمدهای پایین دارند بکنیم و براساس درآمدهایی که اظهار می‌شود مالیات دریافت کنیم.

صفر نعیمی، نماینده آستارا در مجلس هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: وزیر اقتصاد پس از گرفتن اخطار از نمایندگان خطاب به رئیس جلسه عنوان کرد سؤال مطرح شده متفاوت از آن موضوع و سؤالی بود که در کمیسیون مطرح و بررسی شد.

فشار مالیاتی بر مردم نه منطقی است و نه قانونی

مهرداد بذرپاش، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که پرسش نمایندگان از وزیر اقتصاد را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کرد، با انتقاد از فشار مالیاتی به اصناف کشور گفت: ضعف هماهنگی و لجستیک وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ایجاد زمینه بهبود و بهره‌برداری از اطلاعات موجود باعث فشار مالیاتی و اجحاف در حق مردم می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: چندی پیش یکی از مسئولان سازمان امور مالیاتی در برنامه تلویزیونی در پاسخ به مشکلات روش‌های مالیاتی اصناف کشور خطاب به رئیس اتاق اصناف ایران بخشی از نابسامانی‌های موجود در مالیات کشور را دایر نشدن صندوق‌های مکانیزه و فروش از طریق این گروه از فعالان اقتصادی دانست.

بذرپاش ادامه داد: ‌اما جناب آقای وزیر، رواست که برای پیاده کردن این سیستم به مردم این چنین فشار وارد شود؟ مطمئن هستیم که تائید می‌فرمایید این دیدگاه نه منطقی بوده و نه قانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها