مسعود ده‌نمکی، روز گذشته فیلم «رسوایی 2» را در تهران کلید زد

بازگشت مرد 25 میلیاردی به سینما

آن مرد آمد. او در آفتاب آمد. روز گذشته در حالی که دمای هوای تهران 34 درجه سانتی‌گراد بود و پایتخت روز نسبتا گرمی را سپری می‌کرد، مسعود ده‌نمکی فیلم جدیدش، «رسوایی 2» را مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی جلوی دوربین برد تا سینمای ایران بار دیگر منتظر یک فیلم پرفروش دیگر باشد؛ اثری که به احتمال زیاد همچون همه ساخته‌های این کارگردان، با نظرات موافق و مخالف فراوان همراه خواهد بود.
کد خبر: ۸۲۲۰۷۷

اما شاید خبر بازگشت ده‌نمکی به سینما بیش از هرکسی، سینماداران را خوشحال کرد؛ چراکه می‌توانند زمان اکران فیلم جدید ده‌نمکی چند ماهی سالن‌هایی پر از تماشاگر را تجربه کنند.

به گزارش جام‌جم، وقتی ده‌نمکی نخستین بار سال 86 پشت دوربین قرار گرفت تا اولین فیلم سینمایی‌اش را بسازد، کمتر کسی فکر می‌کرد فردی که تجربه قابل اعتنایی در سینما و فیلمسازی ندارد، بتواند این همه جلب توجه و گیشه‌ها را تسخیر کند. اما «اخراجی‌ها» به این مهم دست یافت و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.

باز شدن پای اخراجی‌ها به سینما

«اخراجی‌ها» از نظر سینمایی واجد ویژگی خاص و بارزی نبود و در کارزار نقد درست و موشکافانه منتقدان منصف هم نمره قبولی نگرفت، اما دلیل این استقبال بالای مردمی چه بود؟ استفاده از ترکیب انبوه بازیگرانی محبوب و بانمک همچون اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا و امین حیایی و شوخی با فضای جبهه و جنگ که پیش از آن تابو و جزو خطوط قرمز بود و فقط یک نمونه شاخص، «لیلی با من است» را در این زمینه دیده بودیم، برگ‌های برنده ده‌نمکی در اولین گام سینمایی‌اش بود. به اینها بیفزایید بازی خوب کامبیز دیرباز در نقش جوان لمپنی که پا به وادی استحاله و تحول می‌گذارد و مهم‌تر از همه حضور در نقش یک مشاور بسیار کاربردی و موثر شریفی نیا در کنار کارگردانی که پیشتر بزرگ ترین تجربیاتش در فیلمسازی، ساخت دو مستند «فقر و فحشا» و «کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟» بود؛ آن هم آثاری که صرفا به دلیل اسم‌ها و سوژه‌هایشان ـ نه ساختار ـ جلب توجه کردند و میان مردم و در شبکه‌های مجازی، دست به دست و بارها دیده شدند.

نسخه‌ای برای ساخت فیلم‌های پرفروش

«اخراجی‌ها» در زمان اکران، بسیاری از رکوردهای فروش در سینماهای کشور را جابه‌جا کرد و در نهایت فیلم به فروشی معادل 5/2 میلیارد تومان دست یافت که رقم بسیار بالایی برای فیلمی در میانه‌های دهه 80 بود.

موفقیت غیرمنتظره «اخراجی‌ها»، نسخه‌ای را پیش‌روی ده‌نمکی قرار داد که هنوز هم نان آن را می‌خورد؛ فیلم‌هایی ساده و بی‌هیچ پیچیدگی خاص و بار دراماتیک برجسته که از بازیگران نام‌آشنا و محبوب استفاده می‌کند و در عین حال به سوژه‌ای ملتهب یا اجتماعی می‌پردازد و با بزرگنمایی، آن را به مخاطب ارائه می‌کند. در این میان ترکیب فضاهای جدی و کمدی هم به وفور در دستور کار او قرار می‌گیرد، بویژه ده‌نمکی جنسی از کمدی را مورد استفاده قرار می‌دهد که کاریکاتوری و در نگاهی بدبینانه گاه لودگی به نظر می‌رسد.

با این حال همین وضعیت به مذاق تماشاگر ایرانی خوش می‌آید و همین مردم هستند که فروش چنین فیلم‌هایی را تضمین می‌کنند.

تریبون ده‌نمکی

بنابراین عزم ده‌نمکی بیشتر از پیش برای فیلمسازی جزم شد و او تصمیم گرفت از تریبون سینما بهترین استفاده را کند و همچنان فیلم بسازد.

فروش میلیاردی «اخراجی‌ها» ده‌نمکی را به فکر ساخت قسمت دوم انداخت و او با حضور برخی از مهم‌ترین بازیگران فیلم اول و بهره‌گیری از چهره‌های محبوب دیگری چون جواد رضویان، حسام نواب‌صفوی و شیلا خداداد، ادامه قصه «اخراجی‌ها» را روایت کرد. ترفندی که «اخراجی‌ها2» را با استقبال بی‌نظیر مردم روبه‌رو کرد و باعث شد این فیلم با فروش 5/8 میلیارد تومانی، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شود. البته این رقم سال گذشته توسط فیلم «شهر موش‌ها2» ساخته مرضیه برومند شکسته شد و «اخراجی‌ها2» در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران، جایش را به این فیلم 12 میلیارد تومانی داد.

مهره‌ای تعیین‌کننده

آن چیزی که نمی‌توان آن را کتمان کرد و چشم برآن بست این است که مسعود ده‌نمکی، فارغ از کیفیت کار و شخصیتش، از مهم‌ترین چهره‌ها و مهره‌های تاریخ سینمای ایران است؛ زیرا هر فیلمی در سینما ساخته، با فروش‌های بسیار خوب و میلیاردی روبه‌رو شده و به سالن‌های بی‌حال سینما، رونقی مثال‌زدنی داده است. هر قدر ده‌نمکی میان عموم مردم طرفدار دارد و تماشاگران برای دیدن فیلم‌هایش صف می‌کشند و لحظه‌شماری می‌کنند، اما او میان بسیاری از منتقدان و تماشاگران سخت‌پسند سینما که علاقه‌مند سینمای جدی‌تر و متفاوت‌تر هستند، جایگاه خوبی ندارد و اصلا او را به عنوان فیلمساز نمی‌شناسند.

مرد 25 میلیارد تومانی آمد

با این حال گوش ده‌نمکی به این حرف‌ها بدهکار نیست و کار خودش را می‌کند و در ادامه روند فیلمسازی‌اش، «اخراجی‌ها3»، «رسوایی» و «معراجی‌ها» را ساخت. «اخراجی‌ها3» شش میلیارد تومان فروخت.

«رسوایی» به فروشی معادل چهار میلیارد تومان دست پیدا کرد و فروش «معراجی‌ها» هم حدود پنج میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر، پنج فیلمی که تاکنون ده‌نمکی در سینما ساخته، حدودا 25 میلیارد تومان در سینماها فروخته و حال سینما را دست‌کم به لحاظ اقتصادی خوب کرده است و تا اندازه‌ای هم توانسته عادت فراموش شده سینمارفتن را در ایرانی‌ها احیا کند و زمینه‌ساز شادی و فرحی عمومی هم حتی در همان لحظات شبه کمدی و لوده و مسخره فیلم‌هایش شود.

چهره‌های آشنا در رسوایی2

در حالی که قبلا در خبرها آمده بود، ده نمکی «رسوایی2» را 15 مرداد کلید می‌زند، اما فیلمبرداری این فیلم روز گذشته و مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی آغاز شد. اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، امیر نوری، سحر قریشی، اسماعیل خلج و فخرالدین صدیق‌شریف، از جمله بازیگرانی بودند که روز گذشته در لوکیشن فیلم حاضر بودند و جلوی دوربین ششمین ساخته سینمایی ده‌نمکی رفتند. طبق شنیده‌ها فیلم «رسوایی2» فضا و قصه‌ای تخیلی دارد و با یک پیش‌بینی غیرمنتظره از حاج یوسف شروع می‌شود. باید دید ده‌نمکی که حتی در بستر واقعی و اجتماعی هم دست به صحنه‌های محیرالعقول زده بود، در فیلمی که فضایی تخیلی دارد، چه خواهد کرد؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها