زندگی امروز، بالارفتن هزینه‌ها و زیاد شدن توقعات همگی دست به دست هم داده‌اند تا پدر و مادر برای گذران امور تلاش کنند. وقتی نفر سوم از راه می‌رسد و مرد خانواده تبدیل به پدر خانواده می‌شود، کارها کمی به هم گره می‌خورد. از یک طرف گذران زندگی سخت‌تر می‌شود و از طرف دیگر اگر تا دیروز نبودن او فقط برای همسرش احساس تنهایی ایجاد می‌کرد از امروز نبودن او مساوی است با کمبود پدر، کمبودی که با هیچ چیز دیگر جبران نخواهد شد. مردان خسته‌ای که برای رفاه خانواده تلاش می‌کنند، اما فرزندان از حضورشان محروم می‌‌شوند، بنابراین نتیجه برعکسی از تلاش‌هایشان می‌گیرند.
کد خبر: ۸۲۰۴۵۶

برخلاف تصور عموم که نقش مادر را در تربیت بسیار کلیدی می‌دانند و شاید فکر کنند پدر‌های نیمه‌وقت و آخر هفته‌ای هم می‌توانند برای فرزندان کافی باشند، امروزه روان‌شناسان به اهمیت نقش پدر در آینده فرزندان تاکید زیادی دارند.

پدر دستیار تربیتی مادر نیست، بلکه خود نقش مستقلی در خانه دارد، نقش کلیدی پدر بودن.

البته این روزها پدر‌ها از نقش نان‌آوری صرف فاصله گرفته‌اند و در تربیت کودک، بازی با او، رسیدگی به درس‌ها و امور مدرسه حضور دارند، اما هنوز هم وقتی فرزندان از کودکی دور می‌شوند و پا به دنیای نوجوانی و جوانی می‌گذارند، کمی فاصله‌ها بیشتر می‌شود. البته این دوری با مادر هم ایجاد می‌شود. نمی‌توان توقع داشت ارتباط تنگاتنگ مثل روزهای کودکی با فرزند حفظ شود، اما باید مراقب عمیق شدن فاصله‌ها هم بود. در هر صورت هر دو والد و بخصوص پدرها باید مراقب باشند قد کشیدن فرزندان بهانه‌ای برای دور شدن آنها از هم نباشد.

دختر، عزیز بابا

هرچه دختر از کودکی فاصله می‌گیرد، نیاز به ارتباط با کسی از جنس مخالف در زندگی‌اش بیشتر می‌شود و پدر بهترین گزینه برای رفع نیازهای طبیعی دختری است که قدم به قدم به یک بانوی کامل نزدیک می‌شود.

نیاز به زیبا بودن و دیده شدن از سوی دختران نوجوان کاملا طبیعی است، یک محیط خانه گرم و مهربان، همراه با پدری که زیبایی‌های دخترش را تحسین می‌کند و به او در خانه سخت نمی‌گیرد، می‌تواند کمک کند تا دختر خانواده با شنیدن اولین تمجیدها از یک مرد بیگانه و در جایی جز خانه، از راه به در نشود.

وظیفه دیگر پدر، انتقال عقلانیت همراه با مهربانی به دختر نوجوان خود است. پدری که محوریت خانه را دارد و تصمیم‌گیرنده نهایی است و در عین حال می‌تواند مدیریت خود را با مهربانی همراه کند. ارتباط دختر با پدر، در ارتباطی که در آینده با همسرش خواهد داشت، تاثیر مستقیم دارد.

پسر، عصای بابا

هرچه پسران از کودکی فاصله می‌گیرند نیاز دارند تا با پدر خود تنها باشند، حرف بزنند، او را ببینند و برای آینده خود، چگونگی رفتار مناسب را بیاموزند.

قاطعیت، مسئولیت‌پذیری، منطقی بودن و توانایی تحمل مشکلات از جمله درس‌هایی است که یک پدر باید به دختر و پسر نوجوان خود بیاموزد.

قابل توجه مادرها

این‌که پدر باید در سنین نوجوانی سعی کند بر صمیمیت ارتباطش بیفزاید و حضورش را پر‌رنگ‌تر کند، تنها به رفتار خود او بستگی ندارد، بلکه جمله معروفی است که می‌گوید: جایگاه پدر، در دستان مادر است.

مهم این است که شما به‌عنوان والدین خانه با یکدیگر ائتلاف کرده و در یک گروه، ایفای نقش کنید و مادر خانواده سعی کند تا جایگاه پدر را به عنوان یار و همراه همیشگی خانواده حفظ کند. خانواده‌هایی که در آن پدر مورد احترام مادر است، فرزندان نیز احترام پدر را حفظ می‌کنند و در نهایت خانواده کم‌آسیب‌تری خواهند بود.

فراموش نکنید: حضور فیزیکی و هیجانی پدر در روزهای بلوغ و جوانی، نقش تعیین‌کننده‌ای برای آینده فرزند خواهد داشت.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها