چهل و پنجمین کنکور سراسری پس از برگزاری آزمون در روزهای ۲۱ و ۲۲ خردادماه و اعلام نتایج اولیه در ۳۰ تیرماه به نیمه راه خود رسیده است. به گزارش مهر، بررسی روند ثبت‌نام، شرکت در آزمون، تعداد افراد مجاز در آزمون سراسری سال ۹۴ و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که با پدیده صندلی خالی در چهار گروه آزمایشی مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۱۹۲۱۱

بررسی آماری این جدول نشان می‌دهد که با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه‌های کشور، با پدیده صندلی خالی در چهار گروه آزمایشی مواجه هستیم و تنها گروه علوم تجربی به دلیل بالا بودن تعداد شرکت‌کننده و کم بودن ظرفیت، صندلی خالی ندارد. با این حال نکته حائز اهمیت، کیفیت این صندلی‌های خالی است. هنوز هم رقابت اصلی بر سر دانشگاه‌های بزرگ و رشته‌های پرطرفدار است. در حالی که به طور نمونه در گروه ریاضی از ظرفیت ۲۸۰ هزار و ۲۴۷ نفری ممکن است ۱۱۲ هزار و ۳۹۸ ظرفیت آن خالی بماند، اما در همین گروه میزان پذیرش در دوره روزانه که بدون شهریه و مشمول آموزش رایگان است تنها ۴۹ هزار و ۹۸۹ نفر درج شده که محل اصلی رقابت داوطلبان است.

در واقع اصلی‌ترین بخش صندلی‌های خالی به بخش‌های غیررقابتی اختصاص دارد و همان‌طور که دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری کنکور ۹۴ گفت با روند پیش رو، یعنی کاهش داوطلبان و خالی ماندن ظرفیت به نظر می‌رسد که بخش غیردولتی به همراه دانشگاه آزاد باید به سمت تجمیع دوره‌ها و بازنگری در رشته‌ها پیش بروند.

گروه آزمایشی

جمع ظرفیت

جمع آمار داوطلبان مجاز

صندلی خالی

علوم ریاضی و فنی

۲۸۰۲۴۷

۱۶۷۸۴۹

۱۱۲۳۹۸

علوم تجربی

۲۲۷۲۲۰

۴۵۲۱۲۰

ــ

علوم انسانی

۲۱۹۲۱۵

۱۶۰۸۹۲

۵۸۳۲۳

هنر

۱۸۱۹۶

۹۲۸۱

۸۹۱۵

زبانهای خارجی

۲۲۳۷۹

۵۹۸۶

۱۶۳۹۳

جمع کل

۷۶۷۲۵۷

۷۹۶۱۲۸

۱۹۶۰۲۹

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها