احزاب ، گروهها و جریان های سیاسی در طول زمان بخصوص ایام انتخابات می کوشند به روشهای مختلف اعتماد عمومی را متوجه خود کنند که البته سختیهایی در این راه وجود دارد؛ ولی سخت تر از کسب اعتماد عمومی ، حفظ و مراقبت از این مقوله مهم است.
کد خبر: ۸۱۶۷۱

اکنون پس از 3 دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، مجلس هفتم شورای اسلامی و انتخابات نهم ریاست جمهوری ، جریان اصولگرا که توانسته است اعتماد عمومی را به خود جلب کند، در مرحله ای سخت تر قرار گرفته و آن حفظ و مراقبت از این اعتماد و اقبال عمومی است . برای حفظ این مساله مهم ، توجه نخبگان جریان اصولگرا را به موارد زیر جلب می کنیم :
1 ) کارآمد کردن نهادها و سازمان های در اختیار: اکنون نیروهای جریان اصولگرا در شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس هفتم شورای اسلامی و دستگاه های اجرایی حضور دارند. در فرایند حفظ اعتماد عمومی ، نیروهای این جریان باید کارآمدسازی و یا افزایش کارآمدی این نهادها و سازمان ها را مدنظر قرار دهند.
2 ) استفاده بهینه از ظرفیت بالای نخبگان و گروههای مرجع : صاحب نظران مسائل سیاسی بر این باورند که نخبگان و گروههای مرجع ، از موثرترین اعتمادسازان در عرصه عمومی هستند، بنابراین استفاده بهینه از نظرات کارشناسی موجب تاثیرگذاری بالایی بر افکار عمومی و جلب اعتماد بیش از پیش آنها خواهد شد.
3 ) عبرت گرفتن از سرنوشت جبهه دوم خرداد: 8 سال پیش جبهه دوم خرداد نیز توانست اعتماد عمومی را به خود جلب کند ولی نتوانست این اعتماد را حفظ کند و این موضوع به دلیل ناکارآمدی ، تبارسالاری ، بی توجهی به مطالبات اصلی مردم و برخی مسائل دیگر بود. اکنون لازم است نخبگان جریان اصولگرا به بازخوانی مجدد عملکرد جبهه دوم خرداد در 8 سال گذشته بپردازند و دریابند مردم چگونه اعتماد خود را از یک جناح و گروه سیاسی سلب می کنند؛
4 ) پاسخگویی شفاف در قبال عملکرد: بسیاری از فعالیت هایی که اکنون در شورای شهر ، مجلس هفتم شورای اسلامی و دولت در حال انجام است ، با پشتیبانی کارشناسی و منطقی بالایی صورت می گیرد و این در حالی است که ممکن است افکار عمومی نسبت به این فعالیت ها توجیه لازم نشده باشند ، ازاین رو ضروری است موثرترین جریان اصولگرا با استفاده از تریبون هایی که در اختیار دارد ، نسبت به شفاف سازی عملکرد خود در افکار عمومی گام بردارند.
5 ) افزایش غیرواقعی سطح انتظارات ، توقعات و مطالبات عمومی : متاسفانه درون جریان های سیاسی موجود در جامعه ، عده ای افراطی هستند که سعی دارند حتی خود را سخنگویان جریان ها و گروههای سیاسی جلوه دهند و در این راه با مطرح کردن برخی مسائل بیهوده به طور مداوم و مستمر به افزایش سطح انتظارات ، توقعات و مطالبات عمومی مبادرت می ورزند؛ این در حالی است که این افراطیون را باید به حاشیه کشانده ، مانع از طرح و افزایش مطالباتی شد که نه تنها در توان مجلس و دولت نیست ، بلکه باید از نظر قانونی این مطالبات را از طریق دیگر نهادها مطرح کرد و یا در زمانهای دیگر، این مطالبات مطرح شود.
6 ) عمل نکردن بر خلاف خواست عمومی و خواست اجتماعی : لازم است در چارچوب اصول و مبانی اسلام و نظام اسلامی ، سخنگویان ، تصمیم گیران و موثرین در جریان اصولگرا به گونه ای عمل کنند که اعمال آنها برخلاف خواست عمومی و اجتماعی تلقی نشود ، چه این که بی توجهی به این مهم ، کاهش یا سلب اعتماد عمومی را موجب خواهد شد. در هر صورت مقولات بسیاری در جلب ، افزایش و حفظ اعتماد عمومی وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد ولی فرصت بحث آن در این مجال ، اندک است . لازم است جریان اصولگرا برای تداوم خدمت رسانی به مردم در عرصه هایی که در اختیار دارد، روی این مسائل واکاوی و بحثهای دقیق کارشناسی داشته باشد.

مجتبی توانگر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها