خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: شرکت‌های هواپیماسازی خارجی در صورت حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که نوید گشوده شدن یکی از بازارهای هواپیمایی موفق جهان را می‌دهد، قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار به‌دست خواهند آورد.
کد خبر: ۸۱۶۱۲۳

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری افزود: دورنمای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و تحریم تجاری طولانی‌مدت آمریکا، این فرصت را برای تهران فراهم خواهد کرد تا به نوسازی ناوگان هواپیمایی فرسوده خود بپردازد که متوسط عمر آن 23 سال یعنی دو برابر متوسط بین‌المللی است و می‌تواند پس از سال‌ها که لوازم مورد نیازش را در بازار سیاه با قیمت بالایی تهیه کرده است، این نوسازی را با قیمت پایین‌تری انجام دهد.

براین اساس ، برای ایرباس، بوئینگ و تولیدکنندگان دیگر چشم انداز مذکور به معنای فرصت امضای قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار است که البته با موضعگیری طرفین مختلف در مذاکرات هسته ای اخیر شکل گرفته است و برای هواپیمای 38 ساله بوئینگ 747 SP ایران ایر که آخرین دستگاه از نوع خود است، به معنای یک بازنشستگی شایسته خواهد بود.

به گفته ماکسیمو گینزا، مشاور ارشد شرکت انگلیسی «اسند فلایت گلوبال»، هواپیماهای زیادی در ناوگان هواپیمایی ایران وجود دارند که واقعا به پایان عمرشان رسیده اند از این رو زمانی‌که تحریم‌ها برداشته شوند ایران واقعا بازار جذابی خواهد شد.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر، سال گذشته در مصاحبه ای به رویترز گفت: به محض این که تحریم‌ها برداشته شوند، ایران درصدد خرید حداقل صد دستگاه هواپیمای جت پهن پیکر و کوچک خواهد بود اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد به روسیه و چین روی خواهد آورد.

طبق برآورد مقامات ایران و غربی، ایران که کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت است در یک دهه آینده مجموعا به 400 فروند هواپیما نیاز خواهد داشت که نشان می‌دهد به دلیل انتظار طولانی مدت، برای هر دو غول هواپیماسازی غربی بازار خوبی وجود خواهد داشت.

مقامات ایرانی از هواپیماهای سبک بوئینگ 787 و ایرباس A350 تا بوئینگ 737 و 777 یا ایرباس A320 و A330 و حتی بوئینگ 8-747 به عنوان مدل‌هایی نام برده‌اند که در فهرست خرید احتمالی قرار دارند. به گفته منابع صنعتی، به نظر می‌رسد بوئینگ در نخستین موج از فروش هواپیما در موقعیت بهتری از ایرباس قرار دارد که تا حدودی به دلیل مواضع سخت‌گیرانه‌تر دولت فرانسه در مذاکرات هسته ای با ایران است. این درحالی است که بوئینگ در اکتبر گذشته در نخستین قراردادش با ایران از سال 1979، به شرکت ایران ایر راهنما، نقشه، چارت‌های ناوبری و دیتا فروخت.

ری کانر، مدیرعامل هواپیماهای تجاری بوئینگ هفته گذشته در واشنگتن به رویترز گفت: قطعا فرصت مناسبی وجود دارد بویژه با در نظر گرفتن هواپیماهای زیادی که این شرکت قبلا به ایران فروخته و این ناوگان واقعا فرسوده شده است اما تا زمانی که دولتمان موافقت نکند، ما همچنان کنار خواهیم ایستاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها