غربی‌ها پنجشنبه شب جنگ روانی عظیمی راه‌انداختند تا به خیال خام خود طرف ایرانی را تحت فشار قرار دهند و آنان را به پذیرش توافقی مجاب کنند که طرف آمریکایی و فرانسوی سناریوی آن را نوشته بودند.
کد خبر: ۸۱۵۷۴۳

جان کری وزیر امورخارجه آمریکا که پیدا بود در گفت‌وگوی تلفنی شب قبل خود با اوباما، دستورات تازه‌ای گرفته است، در شرایطی شامگاه پنجشنبه در هتل کوبورگ وین جلوی خبرنگاران قرار گرفت که طی سخنان چند دقیقه‌ای خود می‌خواست توپ را به زمین طرف ایرانی بیندازد و ‌طوری وانمود کند که بهترین زمان توافق در اختیار ایران قرار گرفته و آنها نباید این فرصت را از دست بدهند. در حقیقت غربی‌ها نزد افکار عمومی این‌گونه مانور دادند که همه چیز برای توافق آماده است، اما در پشت میز مذاکره زیر تمام قول و قرارهای خود زدند تا با بد‌عهدی خویش نشان دهند که چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات تاکید کرده‌اند؛ «به طرف غربی در مذاکرات خوشبین نیست.» به دیگر سخن غربی‌ها که نشان داده‌اند از اراده سیاسی لازم برای توافق با جمهوری اسلامی ایران بر خوردار نیستند، یک بار دیگر بر این موضوع صحه گذاشتند که به‌دنبال بهانه تراشی در راه توافقی هستند که با وجود سود و بهره آن برای خاورمیانه به جهت بهره‌مندی از صلح و امنیتی پایدار، می‌خواهند نگرانی‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه بویژه عربستان سعودی را بر طرف کنند.

طرف آمریکایی در حالی بر دو نکته شفافیت و راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید دارد که طی این همه سال بیشترین بازرسی‌های ماموران آژانس بین‌المللی از مراکز هسته‌ای ایران صورت گرفته است و در کنار آن نیز فتوای رهبری انقلاب مبنی بر این‌که ایران هیچ موقع به‌دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد بود، موضوع روشنی است که کوچک‌ترین جای ابهامی باقی نمی‌گذارد. اما خب طبیعی است که برای قدرت‌های جهانی که همیشه نظرات خویش را به دیگر کشورها تحمیل کرده‌اند حالا خیلی سخت است که با ایرانی مذاکره می‌کنند که طی این سال‌ها نشان داده است زیر بار حرف زور و ناحق نمی‌رود.

به هر حال سناریوی «بازی با زمان» و تهدید به ترک میز مذاکره برای به هم ریختن قاعده بازی از سوی طرف غربی با خویشتن‌داری تیم مذاکره‌کننده ایرانی رنگ باخت تا جمعه باردیگر طرفین پشت میز مذاکره نشسته و اعلام نمایند که مذاکرات به چارچوب اصلی خود بازگشته است. هر چند گفته می‌شود مذاکرات وین تا دو روز آینده نیز در جهت حصول به توافق نهایی ادامه خواهد یافت، اما نکته مهم و قابل اعتنا در این مورد مواضع هوشمندانه تیم مذاکره‌کننده ایرانی است که با ایستادگی بر مواضع بر حق جمهوری اسلامی ایران براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری نشان داده‌اند که بخوبی به فنون مذاکرات دیپلماتیک آگاه و مسلط‌ هستند.

حساسیت موضوع، زمانی دوچندان می‌شود که در نظر بگیریم یک طرف نمایندگان ایران هستند و طرف دیگر نمایندگان شش قدرت جهانی به اضافه «موگرینی» نماینده اتحادیه اروپا که جملگی می‌خواهند طرف ایرانی را تحت تاثیر قرار دهند و وادار به امضای توافقی کنند که سود طرف مقابل را در بر دارد. اما با تمام این فعل و انفعال‌ها، تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر توافق برد ـ برد و توافقی عزتمندانه براساس منافع و مصالح ملی کشور پافشاری دارد تا در این مسیر تمام دغل بازی‌ها و جنگ روانی طرف مقابل را نیز نقش بر آب کند.

حجت‌اله اکبرآبادی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها