معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

مردم نگران آنفلوآنزای مرغی نباشند

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده مواردی از آنفلوآنزای پرندگان در دماوند و فیروزکوه با تاکید بر این‌که برای مردم تهدیدی در مورد این بیماری وجود ندارد، توصیه کرد: از خرید گوشت مرغ از بازارهای آزاد خودداری شود.
کد خبر: ۸۱۵۷۰۸

به گزارش ایسنا، محمود نبوی درباره مشاهده موارد انسانی مبتلا به این ویروس در کشورگفت: این ویروس به سختی به انسان منتقل می‌شود و امکان سرایت پایینی دارد، اما اگر منتقل شود تلفاتی بین 40 تا60 درصد خواهد داشت.

وی افزود: از 20 سال گذشته تاکنون کل موارد انسانی مبتلا شده در دنیا یکهزار نفر بوده است. خوشبختانه تا به حال نیز مورد انسانی مبتلا به این نوع آنفلوآنزا را در کشور نداشته‌ایم. درعین حال اگر در یک مرغداری این بیماری مشاهده شود، تمام کارکنان و کارگران آن تا حدود دوهفته تحت نظر قرار می‌گیرند.

نبوی ادامه داد: از 20 سال گذشته تاکنون که آنفلوآنزای پرندگان در دنیا مشاهده شده است، برخی کشورها مانند ایران سیاست امحا را درپیش گرفته‌اند و در هر کانونی که پرنده بیمارمشاهده می‌شود با پرداخت خسارت، آنها را از بین می‌برند که سیاست درستی است. کشورهایی که این سیاست را اجرا کردند موارد انسانی نداشتند یا این‌که بسیار کم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مرغداران نیز از این سیاست استقبال می‌کنند؛ چون می‌دانند این بیماری ممکن است به تمام مرغداری سرایت کند. در هر کانونی که این بیماری دیده شود تا شعاع خاصی پرندگان امحا می‌شوند و فضولاتشان نیز ضدعفونی می‌شود و بعد از حدود یک تا سه ماه نیز اجازه تخم‌ریزی مجدد داده می‌شود.

آنفلوآنزای مرغی در دماوند

فرماندار دماوند از مشاهده یک مورد آنفلوآنزای مرغی در این شهرستان خبر داد و افزود: تمام تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری در سطح شهرستان و دیگر شهرستان های همجوار در نظر گرفته شده است.

ناصر محمودی‌فرد عنوان کرد: بتازگی یک مورد آنفلوآنزای مرغی در دماوند مشاهده شده بود که با بررسی انجام شده مشخص شد این مورد از ورامین به دماوند منتقل شده است.

وی توضیح داد: پس از شناسایی سریعا نسبت به پاکسازی محدوده و امحای این مورد اقدام شد. همچنین شبکه بهداشت و درمان تمهیدات لازم از جمله برگزاری جلسات آموزشی، آماده‌باش بیمارستانی و تجهیز به ماسک مخصوص و داروهای ویژه، معاینه عوامل کشتارگاه و تهیه مطالب جهت اطلاع‌‌رسانی عمومی را در دستور کار داشته است.

فرماندار دماوند تاکید کرد: این بیماری تحت کنترل است و مشکلی در جهت شیوع آنفلوآنزای مرغی وجود ندارد. دامپزشکی شهرستان نیز با استقرار قرنطینه سیار در کشتارگاه، اطلاع‌رسانی به مرغداران و تشکیل رده‌های آموزشی و تشدید بازرسی‌ها از مرغداری‌ها پیش‌بینی‌های لازم را در برخورد با این بیماری انجام داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها